Drivpaketsbyte RC36

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

Drivpaketsbyte RC36

#1 Inlägg av heppstars »

Hejsan alla Bytte drivpaket på min 93:a i Torsdags fick tyvärr inte med kameran, men tillvägagångssättet är typ samma som i Conseal´s tråd. Enda skillnaden vad jag gjorde var att nita kedjan istället genom att länka ihop kedjan sittandes på bakdrevet, med nitsidan utåt. Placerade sedan en 5 kiloslägga på insidan för att "hålla emot" så att inte låset rörde sig medans jag med en kulhammare sakta & försiktig knackade på låset på utsidan runt runt runt runt inte på piggarna, utan på kankterna till låset tills jag tyckte att det såg ut att vara samma avstånd till o-ringarna på båda sidorna som det är på den maskinnitade delen av kedjan. Sen fortfarande med lilla släggan som mothåll, knackade jag sedan på "stiften" med kulhammaren runt runt........jaja många gånger så att jag fick knackat ut ändarna på stiften, så att dom låste "brickan".

Jag gjorde allt på egen hand, men som sagt är det alltid lättare om man är 2, helst vid nitandet, var lite meck med att hålla slägga & hamra samtidigt men har man gett sig fanken på att man skall ha klart hojen så gör man det bara. Helst eftersom man inte kunnat köra Viffern på ett par dagar eftersom inte kedjan kunde sträckas mer, kommit till maxläget. Man vill ju inte riskera att kedjan knasar när den e för slapp, kan ju bli dyrt då :!: :!:

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin