Kan ej koppla ur

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Per
Donator 2008

Kan ej koppla ur

#1 Inlägg av Per »

Hej efter byte av koppling (lameller och fjädrar) går det ej längre att koppla ur. Redan innan bytet var det ibland lite svårt att koppla ur helt men nu går det inte alls. Kört en lång sträcka för att värma upp allt ordenligt utan resultat. Renoverat både kopplingens huvudcylinder och slavcylinder samt luftat ordentligt utan resultat. Kan jag gjort något fel vid monteringen av nya lamellerna?

/Per

VFR 750 -89

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Som svar på frågan, Ja.

Jag fick samma problem när jag hade haft slavcylindern borta vid drivpaketsbytet .. för mig var det bara att pumpa kopplingen ett tag så kom den igång.
Har inga andra tips direkt men hoppas det löser sig iallafall
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
JimP
Medlem
Kontakt:

Re: Kan ej koppla ur

#3 Inlägg av JimP »

Per skrev:Hej efter byte av koppling (lameller och fjädrar) går det ej längre att koppla ur. Redan innan bytet var det ibland lite svårt att koppla ur helt men nu går det inte alls. Kört en lång sträcka för att värma upp allt ordenligt utan resultat. Renoverat både kopplingens huvudcylinder och slavcylinder samt luftat ordentligt utan resultat. Kan jag gjort något fel vid monteringen av nya lamellerna?

/Per

VFR 750 -89
För det första har jag aldrig mekat VFR :? , men däremot div cross hojar... för det andra kan nog följande omöjligt hända någon annan än mig :oops: ...MEN, det har hänt mig att jag glömt att sätta tillbaka "kopplingspinnen som trycker ut lamellpaketet" som åtminstone funnits på mina KTM...å då står man där och funderar på varför det inte fungerar...tills man ser stångjä...på bänken... :twisted:
Men som sagt, det händer nog bara mig...
Själv är jag ny här på forumet, haft en VFR 750 i tre år, och igår sålde jag den och åkte till Ludvika från Björklinge och köpte mig en VFR800 -99, mmmmmmys...
Skall det gå riktigt fort måste det få ta lite tid...

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Kontakt:

#4 Inlägg av ahlisboy »

I min värld låter det som ett luftningproblem, hade samma fel på min förra våren.
Så mitt tips är att försäkra dig om att systemet är luftat, jag fick trycka vätskan "baklänges" för att bli av med luften...

Kolla den här tråden för lite mer info.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=789
-86 The original and best

Per
Donator 2008

#5 Inlägg av Per »

Hej!
Jag fyllde hela systemet baklänges efter noggrann rengöring. Pumpat med handtaget länge utan effekt. Nästa steg blir att ta bort höger motorkåpa igen och kolla att allt blev riktigt.
/Per :cry:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kopplingsbyte ska inte påverka hydralen, det är två helt oberoende system.
Samma sak när man lossar slavcylindern. Det enda som kan hända är om man trycker tillbaka kolven, då får man förståss pumpa ut den igen. Men sånt ska inte påverka luftningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Per
Donator 2008

#7 Inlägg av Per »

Tjohoo! Problemet löst :D
Vid noggrann kontroll i verkstadsmanualen såg jag att den innersta lamellskivan har större innerdiameter än de övriga. Jag hade inte sett det när jag bytte. Efter att jag rättat till det lilla felet fungerar kopplingen perfekt. Kan vara bra att veta när man ska byta.
/Per

Skriv svar