Sida 1 av 1

Batteriet helt urladdat!

Postat: mån apr 07, 2008 11:46
av Hercules
Började säsongen med ett nyinköpt Biltema gel-batteri, inga bekymmer. Körde till jobbet, kom hem och tvättade innan jag ställde in i garaget.
Tre dagar senare är batteriet helt urladdat, ger inte ens så lite att underhållsladdaren kan ställas i rätt laddningsläge. :? :evil:
Tips någon?!

Postat: mån apr 07, 2008 13:16
av Anders
Har nån slags krypström på min hoj som drar ur batteriet på en vecka. Har lyckats mäta upp strömmen en gång men har inte fått fram det igen så jag kan felsöka.
Min hoj är ju äldre, men jag behöver också lite ledtrådar.
Har du mätt med motorn igång, så att den laddar?

Postat: mån apr 07, 2008 13:22
av Conseal
Tippar på laddningsregulatorn .. starta och mät .. finns ett par trådar om mätvärden om du söker.

Postat: mån apr 07, 2008 13:44
av Hercules
Kan ju inte starta, behöver liksom batteriet till det... :?
Har satt det gamla halvkassa på nödladdning en stund som backup.
Tveksam till om regulatorn kan paja ett nytt batteri så fort, körde bara åtta mil med det nyladdat och ställde sen in hojen. Regulatorn borde knappast kunna hitta på jävelskap när motorn är avstängd, eller?
Funderar på att ställa garagemössen mot väggen, de äter ju allt... :evil:

Postat: mån apr 07, 2008 18:11
av kennet
Det kanske är batteriet ändå, prova att få ett nytt på garantin. Men det lutar nog mest åt regulatorn.

Postat: mån apr 07, 2008 18:38
av Tyrannosaurus
Hercules skrev:Kan ju inte starta, behöver liksom batteriet till det... :?
Har satt det gamla halvkassa på nödladdning en stund som backup.
Sätt i det gamla batteriet, starta och mät volten rakt över polerna så det ligger hyfsat rätt (ca. 13-14 Volt). Kolla även när du varvar upp till 4-5000 (där brukar maxladdningen ligga).
Tveksam till om regulatorn kan paja ett nytt batteri så fort, körde bara åtta mil med det nyladdat och ställde sen in hojen. Regulatorn borde knappast kunna hitta på jävelskap när motorn är avstängd, eller?
Alldeles riktigt! Skulle regulatorn överladda så mycket att den dödar batteriet direkt så skulle du inte ha en hel glödis på hela hojen. Skulle den inte ladda alls så krävs det mer än en kort tur och tre dygns parkering för att döda ett nytt batteri. Dessutom hade du märkt det under turen och att du troligen hade haft "stearinljus" fram när du kom hem.
Funderar på att ställa garagemössen mot väggen, de äter ju allt... :evil:
Det är iofs en tanke, men det spelar å andra sidan ingen roll hur mycket ledningar dom käkar av så ska det ändå inte döda batteriet. Det skulle väl möjligen vara om det har blivit kortis i primären och att det har stått en ljusbåge i garaget i flera timmar. Men dels är det inte speciellt troligt, dels skulle du då troligen ha hittat en död mus vid hojen och dels skulle det märkas/höras om du sätter i det gamla batteriet.

Jag lutar nog mest åt första delen av kennets svar:
Det kanske är batteriet ändå, prova att få ett nytt på garantin.
Tänk på att det är ett Bilfela batteri och att dom är billiga. En taskig lödning eller koppling i batteriet och när det kommer igång och blir lite varmt så går skiten. Byt batteri på garantin och skulle det hända igen då kan du kanske misstänka något fel på hojen.

Postat: mån apr 07, 2008 20:42
av Hercules
Tack för tankar och tips, kommer att testa med det gamla batteriet imorgon när det är laddat och se hur hojen beter sig. Fick byta regulator förra våren så jag vet hur det visade sig då. Nu sitter den ommonterad mitt i fartvinden så det vore väl f-n om den fick värmeslag där... Och så här års dessutom. Jag följer batteribytartipset först, enklast så.

Postat: mån apr 07, 2008 21:14
av Tyrannosaurus
Hercules skrev:Fick byta regulator förra våren så jag vet hur det visade sig då. Nu sitter den ommonterad mitt i fartvinden så det vore väl f-n om den fick värmeslag där... Och så här års dessutom. Jag följer batteribytartipset först, enklast så.
Värmeslag är nog inte den stora faran, snarare vibrationsslag. Det är absolut inte bra om den hänger lös.
Vibrationer är även det som kan ta ett dåligt ihopsatt batteri.

Men regulatorn och värme, på min sitter den bakom batteriet och högst 10-20 cm bakom bakre cylinderraden. Däremot sitter den monterad i en plasthållare som håller i stort sett all elektronik på hojen.

Jag har iofs haft problem med regulatorn, men det var standardfelet på modellerna med för klena kablar från generatorn så att plastkopplingen smälte. Men det är lätt fixat med lite lödning och krympslang.