Vilken Olja?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

Vilken Olja?

#1 Inlägg av Magnus E »

Har ni några tips på vilken olja man skall använda i motorn, vissa säger hel andra delsyntet, har hört att även olika märken av olja kan ha olika inverkan på kopplingens funktion.Jag kan genom jobbet köpa Statoil Racing way 15w-40 till mycket bra pris, någon som vet om den är ok?
Tacksam för svar
mvh Magnus E

Användarvisningsbild
Gubbrejsarn
Medlem

#2 Inlägg av Gubbrejsarn »

Oljor är som religion...det finns många profeter.

MIN åsikt, baserat på en hel del studier i ämnet och praktisk erfarenhet är följande:

ALLTID helsyntet...den har jämnare kvalité och håller längre än mineral eller delsyntet. Den är mjukare när den är kall och kommer därför snabbare ut i motorn vid kallstart, än mineral.

Ett idealiskt SAE-tal för standardhojar är 20W-50. Då håller oljan bra viskositet när den är varm. Det lägre värdet(20) är ointressant om du inte kör när det är under noll grader ute. Då bör du välja en olja med nedre värde 10W...

Det finns oljor 10W-60, optimala oljor, men så kostar de därefter.

Statoils Raceway är helt ok. Den är JASO-klassad, vilket du ser om du läser specifikationerna för den.

Som en kul detalj nämner jag gärna att Biltema köper sin mc-syntet från samma leverantör som Statoil. Således JASO-klassad och 10W-40, den också.
Minns jag rätt så kostar Raceway ca 160 kr/l. Biltemas kostar 69 kr/l...skillnaden är troligen att Statoils olja har dom senaste additiverna, och Biltema de som var nya för 4-5 år sedan. Min 13-åriga Viffe går utmärkt på Biltemaoljan. Nu har jag ju råd att byta lite oftare också :) ...
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!

Swedan
Medlem

#3 Inlägg av Swedan »

Gubbrejsarn skrev:Oljor är som religion...det finns många profeter.

MIN åsikt, baserat på en hel del studier i ämnet och praktisk erfarenhet är följande:

ALLTID helsyntet...den har jämnare kvalité och håller längre än mineral eller delsyntet. Den är mjukare när den är kall och kommer därför snabbare ut i motorn vid kallstart, än mineral.

Ett idealiskt SAE-tal för standardhojar är 20W-50. Då håller oljan bra viskositet när den är varm. Det lägre värdet(20) är ointressant om du inte kör när det är under noll grader ute. Då bör du välja en olja med nedre värde 10W...

Det finns oljor 10W-60, optimala oljor, men så kostar de därefter.

Statoils Raceway är helt ok. Den är JASO-klassad, vilket du ser om du läser specifikationerna för den.

Som en kul detalj nämner jag gärna att Biltema köper sin mc-syntet från samma leverantör som Statoil. Således JASO-klassad och 10W-40, den också.
Minns jag rätt så kostar Raceway ca 160 kr/l. Biltemas kostar 69 kr/l...skillnaden är troligen att Statoils olja har dom senaste additiverna, och Biltema de som var nya för 4-5 år sedan. Min 13-åriga Viffe går utmärkt på Biltemaoljan. Nu har jag ju råd att byta lite oftare också :) ...
Välj en hmm så rak olja som möjligt. Detta med 60 olja är rena overkill, kasta den oljan. Ingen som har konstruerat några standardmotorer för denna olja. 40 är hondas rekomendation och skall hållas pga av att motorn är konstruerad för den. 10W/40, 15W40 är den rätta viscositeten för sverige om du kör vid plusgrader. Statoil och Biltema jo det säger ju en del (om statoil iallafall) :lol:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem

#4 Inlägg av Lt.Dan »

Jag vet inte.. men jag kör med MOTUL...har bara fått för mig att det är en bra olja... eller :?:
Jag kanske är fet lurad, men huvudsaken jag tror att det funkar, så betalar jag extra slanten :roll:

För vem vill inte varva 13000 varv :twisted: ... och veta att "pärlan" mår bra ändå :?:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Swedan
Medlem

#5 Inlägg av Swedan »

Motul olja är bra men se upp!!!
Den SKALL inte blandas med andra oljor pga att den är esterbaserad.
Oljorna får rätt ofta stå som bov när det är påfyllaren som borde straffas.
Problemet vid oljebyte på många hojar är att ganska stor volum av den gamla oljan stannar kvar i motorn, därmed blandrisken.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Kontakt:

#6 Inlägg av burnis »

Motul 300v kör jag med...helsyntet...funkar bra 8)
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

viffer
Medlem

#7 Inlägg av viffer »

Oljediskussionen är alltid intressant, min uppfattning är att åk med den oljan som tillverkaren rekommenderar, köper jag en ögonsten för dyra pengar så varför spara en hundring eller två om året på att pytsa i "tveksam" olja, jag tror att om Biltemaoljan eller varför inte Lidl's olja var så förträfflig och sååå billig så skulle alla fordonstillverkarna hälla i den som orginalolja, dom skulle ju tjäna miljarder dollars på detta, därmed inte sagt att biltemas olja behöver vara sämre men nån skillnad måste det ju vara.
Köp rekommenderad olja och sov gott på nätterna när man hör dom där missljuden som i själva verket är helt normalt.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Gubbrejsarn
Medlem

#8 Inlägg av Gubbrejsarn »

Som jag skrev tidigare, så beror prisskillnaden på additiverna...i Statoilsynteten finns de nyaste grejorna, i Biltemasynteten de additiver som var nyhet för några år sedan.

Sedan skall man givetvis ha klart för sej att vid extrem belastning som tävlingskörning på bana, eller ett Paris - Dakarlopp krävs helt andra standarder på oljan och additiverna.

Att hålla sej till den rekommenderade oljan blir lite snett om man har en 13 år gammal hoj...inte vill jag ha en så gammal standard, när det finns nyare och bättre.

Lite läsning om religionen olja :)

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem

#9 Inlägg av Lt.Dan »

Härlig länk Gubbrejsarn... mycket bra läsning :D
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

viffer
Medlem

#10 Inlägg av viffer »

Gubbrejsarn skrev:
Att hålla sej till den rekommenderade oljan blir lite snett om man har en 13 år gammal hoj...inte vill jag ha en så gammal standard, när det finns nyare och bättre.
Jag tror nog att tex. Castrol GPS har utvecklats i samma takt som hojen.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Gubbrejsarn
Medlem

#11 Inlägg av Gubbrejsarn »

Länken är tämligen uttömmande på svar när det gäller Biltemaolja.

Men det säljs ju hårvårdsprodukter med hjälp av "tester hos hårvårdsinstitutet i Schweiz"...så var man får göra som han vill.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

Jag häller Motul 5100 i nästan allt.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008

#13 Inlägg av jacken »

Sitter här och jämföra typiska data mellan Biltema Racing och Statoil Racingway ,båda är 15W-40 och helsyntetisk.Det skilljer inte mycket..

http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131. ... 15W-40.pdf

http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 36-441.pdf

Tom texterna är väldigt lika..... :?

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#14 Inlägg av Andersson »

Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter... :evil:
Hojen såld

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008

#15 Inlägg av jacken »

Andersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter... :evil:
Jag var inne på en av Östergötlands största mc-butik (vill inte göra reklam) 8) ,
och pratade om olika oljor.Då sa han att om man lämna in hojen på service där så hälla de i halvsyntet-olja :? Det duger gott till en VFR och om man inte kör på bana eller något sånt...
Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir man :shock:

Skriv svar