Vilken Olja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vilken Olja?
Har ni några tips på vilken olja man skall använda i motorn, vissa säger hel andra delsyntet, har hört att även olika märken av olja kan ha olika inverkan på kopplingens funktion.Jag kan genom jobbet köpa Statoil Racing way 15w-40 till mycket bra pris, någon som vet om den är ok?
Tacksam för svar
mvh Magnus E
Tacksam för svar
mvh Magnus E
- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
Oljor är som religion...det finns många profeter.
MIN åsikt, baserat på en hel del studier i ämnet och praktisk erfarenhet är följande:
ALLTID helsyntet...den har jämnare kvalité och håller längre än mineral eller delsyntet. Den är mjukare när den är kall och kommer därför snabbare ut i motorn vid kallstart, än mineral.
Ett idealiskt SAE-tal för standardhojar är 20W-50. Då håller oljan bra viskositet när den är varm. Det lägre värdet(20) är ointressant om du inte kör när det är under noll grader ute. Då bör du välja en olja med nedre värde 10W...
Det finns oljor 10W-60, optimala oljor, men så kostar de därefter.
Statoils Raceway är helt ok. Den är JASO-klassad, vilket du ser om du läser specifikationerna för den.
Som en kul detalj nämner jag gärna att Biltema köper sin mc-syntet från samma leverantör som Statoil. Således JASO-klassad och 10W-40, den också.
Minns jag rätt så kostar Raceway ca 160 kr/l. Biltemas kostar 69 kr/l...skillnaden är troligen att Statoils olja har dom senaste additiverna, och Biltema de som var nya för 4-5 år sedan. Min 13-åriga Viffe går utmärkt på Biltemaoljan. Nu har jag ju råd att byta lite oftare också
...
MIN åsikt, baserat på en hel del studier i ämnet och praktisk erfarenhet är följande:
ALLTID helsyntet...den har jämnare kvalité och håller längre än mineral eller delsyntet. Den är mjukare när den är kall och kommer därför snabbare ut i motorn vid kallstart, än mineral.
Ett idealiskt SAE-tal för standardhojar är 20W-50. Då håller oljan bra viskositet när den är varm. Det lägre värdet(20) är ointressant om du inte kör när det är under noll grader ute. Då bör du välja en olja med nedre värde 10W...
Det finns oljor 10W-60, optimala oljor, men så kostar de därefter.
Statoils Raceway är helt ok. Den är JASO-klassad, vilket du ser om du läser specifikationerna för den.
Som en kul detalj nämner jag gärna att Biltema köper sin mc-syntet från samma leverantör som Statoil. Således JASO-klassad och 10W-40, den också.
Minns jag rätt så kostar Raceway ca 160 kr/l. Biltemas kostar 69 kr/l...skillnaden är troligen att Statoils olja har dom senaste additiverna, och Biltema de som var nya för 4-5 år sedan. Min 13-åriga Viffe går utmärkt på Biltemaoljan. Nu har jag ju råd att byta lite oftare också

Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!
Välj en hmm så rak olja som möjligt. Detta med 60 olja är rena overkill, kasta den oljan. Ingen som har konstruerat några standardmotorer för denna olja. 40 är hondas rekomendation och skall hållas pga av att motorn är konstruerad för den. 10W/40, 15W40 är den rätta viscositeten för sverige om du kör vid plusgrader. Statoil och Biltema jo det säger ju en del (om statoil iallafall)Gubbrejsarn skrev:Oljor är som religion...det finns många profeter.
MIN åsikt, baserat på en hel del studier i ämnet och praktisk erfarenhet är följande:
ALLTID helsyntet...den har jämnare kvalité och håller längre än mineral eller delsyntet. Den är mjukare när den är kall och kommer därför snabbare ut i motorn vid kallstart, än mineral.
Ett idealiskt SAE-tal för standardhojar är 20W-50. Då håller oljan bra viskositet när den är varm. Det lägre värdet(20) är ointressant om du inte kör när det är under noll grader ute. Då bör du välja en olja med nedre värde 10W...
Det finns oljor 10W-60, optimala oljor, men så kostar de därefter.
Statoils Raceway är helt ok. Den är JASO-klassad, vilket du ser om du läser specifikationerna för den.
Som en kul detalj nämner jag gärna att Biltema köper sin mc-syntet från samma leverantör som Statoil. Således JASO-klassad och 10W-40, den också.
Minns jag rätt så kostar Raceway ca 160 kr/l. Biltemas kostar 69 kr/l...skillnaden är troligen att Statoils olja har dom senaste additiverna, och Biltema de som var nya för 4-5 år sedan. Min 13-åriga Viffe går utmärkt på Biltemaoljan. Nu har jag ju råd att byta lite oftare också...

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Motul olja är bra men se upp!!!
Den SKALL inte blandas med andra oljor pga att den är esterbaserad.
Oljorna får rätt ofta stå som bov när det är påfyllaren som borde straffas.
Problemet vid oljebyte på många hojar är att ganska stor volum av den gamla oljan stannar kvar i motorn, därmed blandrisken.
Den SKALL inte blandas med andra oljor pga att den är esterbaserad.
Oljorna får rätt ofta stå som bov när det är påfyllaren som borde straffas.
Problemet vid oljebyte på många hojar är att ganska stor volum av den gamla oljan stannar kvar i motorn, därmed blandrisken.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Oljediskussionen är alltid intressant, min uppfattning är att åk med den oljan som tillverkaren rekommenderar, köper jag en ögonsten för dyra pengar så varför spara en hundring eller två om året på att pytsa i "tveksam" olja, jag tror att om Biltemaoljan eller varför inte Lidl's olja var så förträfflig och sååå billig så skulle alla fordonstillverkarna hälla i den som orginalolja, dom skulle ju tjäna miljarder dollars på detta, därmed inte sagt att biltemas olja behöver vara sämre men nån skillnad måste det ju vara.
Köp rekommenderad olja och sov gott på nätterna när man hör dom där missljuden som i själva verket är helt normalt.
Köp rekommenderad olja och sov gott på nätterna när man hör dom där missljuden som i själva verket är helt normalt.
VFR'en tyvärr såld.
- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
Som jag skrev tidigare, så beror prisskillnaden på additiverna...i Statoilsynteten finns de nyaste grejorna, i Biltemasynteten de additiver som var nyhet för några år sedan.
Sedan skall man givetvis ha klart för sej att vid extrem belastning som tävlingskörning på bana, eller ett Paris - Dakarlopp krävs helt andra standarder på oljan och additiverna.
Att hålla sej till den rekommenderade oljan blir lite snett om man har en 13 år gammal hoj...inte vill jag ha en så gammal standard, när det finns nyare och bättre.
Lite läsning om religionen olja
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
Sedan skall man givetvis ha klart för sej att vid extrem belastning som tävlingskörning på bana, eller ett Paris - Dakarlopp krävs helt andra standarder på oljan och additiverna.
Att hålla sej till den rekommenderade oljan blir lite snett om man har en 13 år gammal hoj...inte vill jag ha en så gammal standard, när det finns nyare och bättre.
Lite läsning om religionen olja

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=15443
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!
- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
Sitter här och jämföra typiska data mellan Biltema Racing och Statoil Racingway ,båda är 15W-40 och helsyntetisk.Det skilljer inte mycket..
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131. ... 15W-40.pdf
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 36-441.pdf
Tom texterna är väldigt lika.....
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131. ... 15W-40.pdf
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 36-441.pdf
Tom texterna är väldigt lika.....

Jag var inne på en av Östergötlands största mc-butik (vill inte göra reklam)Andersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter...

och pratade om olika oljor.Då sa han att om man lämna in hojen på service där så hälla de i halvsyntet-olja

Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir man
