Byte av broms och kopplingsvätska..
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byte av broms och kopplingsvätska..
Nu är det dax att göra 1800-mila service.Det är en liten service som innehåller:
1 Luftrenare (byte)
2 Broms & kopplingsvätska (byte)
3 Tomgång (kontroll)
4 Bromsklotsar (kontroll)
Nu är jag inte så jätteduktigt på meka som vissa av er ,och behöver tips om hur man byta broms & kopplingsv.Att lämna in det tillverkstad vill de ha 2600 spänn.Då får man stämpel förstås.Men jag VILL lära mig meka lite så jag struntar i stämpel.Har tänkt att behålla hojen ett tag nu.Har ni några tips?
1 Luftrenare (byte)
2 Broms & kopplingsvätska (byte)
3 Tomgång (kontroll)
4 Bromsklotsar (kontroll)
Nu är jag inte så jätteduktigt på meka som vissa av er ,och behöver tips om hur man byta broms & kopplingsv.Att lämna in det tillverkstad vill de ha 2600 spänn.Då får man stämpel förstås.Men jag VILL lära mig meka lite så jag struntar i stämpel.Har tänkt att behålla hojen ett tag nu.Har ni några tips?
Det e inte så svårt så jag tycker du skall göra ett försök.
Lite hjälp pa traven.
Luftfilter luft tanken och byt står hur man gör i boken.
Broms och kopplings vätska använden en spruta eller liknande och sug upp fyll sen på med ny. Lufta sen och fyll på med mer (håll inne bromsen och öppna nipplen stäng nipplen släpp bromsen upprepa).
Tomgång varmkör ordentligt kolla så den ligger mellan 1200-1500 rpm.
Broms klossar kolla så dom inte e för slitna.
Lycka till
Lite hjälp pa traven.
Luftfilter luft tanken och byt står hur man gör i boken.
Broms och kopplings vätska använden en spruta eller liknande och sug upp fyll sen på med ny. Lufta sen och fyll på med mer (håll inne bromsen och öppna nipplen stäng nipplen släpp bromsen upprepa).
Tomgång varmkör ordentligt kolla så den ligger mellan 1200-1500 rpm.
Broms klossar kolla så dom inte e för slitna.
Lycka till
VFR 800 ABS 02
Bromsvätskan byts annars genom att man öppnar luftnippeln och sätter på en slang ner i en flaska med lite bromsolja i vid oket och pumpar på bromsen samtidigt som man fyller på ny vätska (låt aldrig behållaren bli tom du kan få ett h*lvete med att lufta annars), man kan använda en enkel backventil från tex. Biltema i ändan på slangen för att undvika att luft kommer in bakvägen man ser som regel när den nya bromsoljan kommer ner i flaskan då den är mycket klarare än den gamla.
VFR'en tyvärr såld.
Inte låta rinna ut, utan pumpa i stället så får du inte in luft bakvägen i systemet, för det blir bara jobbigt.börje80 skrev:Japp det finns det, det är bara att följa slangen där den tar slut finns det en nippel.jacken skrev:Ok tack för tipsen ,men kan man göra på samma sätt med kopplingsv.?
Finns det någon nippel man kan öppna och låta den rinna ut ?
VFR'en tyvärr såld.
- SvenGren
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
- Ort: Norra Bohuslän - vid havet
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Jag väcker en gammal tråd till liv och undrar lite var vätskan tagit vägen?
Efter vintern så kändes både koppling och broms bra. "Fönstret" till bromsen har klar sikt medan dito till koppling är slitet och mer liknar ett solskadat gammalt plexiglas. Det har med andra ord inte varit lika lätt att se vätskan. Ganska omgående efter första turen för en månad sedan så kändes det som kopplingen "tog långt in". Hade inte tid att kolla upp det då så hojen har stått sedan dess. I helgen tänkte jag ta en tur igen med den svaga kopplingen i minnet. Det blev en runda på gatan ungefär. "/
Nu är livet lite lugnare tack vare pappaledighet så idag passade jag på att våga öppna locket till kopplingens vätskebehållare. Gissa om jag blev förvånad...
1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
Efter vintern så kändes både koppling och broms bra. "Fönstret" till bromsen har klar sikt medan dito till koppling är slitet och mer liknar ett solskadat gammalt plexiglas. Det har med andra ord inte varit lika lätt att se vätskan. Ganska omgående efter första turen för en månad sedan så kändes det som kopplingen "tog långt in". Hade inte tid att kolla upp det då så hojen har stått sedan dess. I helgen tänkte jag ta en tur igen med den svaga kopplingen i minnet. Det blev en runda på gatan ungefär. "/
Nu är livet lite lugnare tack vare pappaledighet så idag passade jag på att våga öppna locket till kopplingens vätskebehållare. Gissa om jag blev förvånad...
1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Oj, den vätskan var inte bytt på länge...SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
1. Det är geggan som indikerar att din vätska skulle ha bytts för många år sen...
2. Läckt ut. Kolla alla anslutningar, och fixa läckan innan du fyller på nytt.
3. När du fyller så luftar du tills det kommer ut ny vätska, då har du sköljt ur systemet så gott det går.
4. Torka bort det värsta med papper, sen använd nån Bräkleen eller liknande.
5. Töm, fyll, lufta.
6. Japp.
7. Ok, men det kanske behövs mer om du har mycket gegga i systemet som måste ut.
VFR750F -92, grön
- SvenGren
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
- Ort: Norra Bohuslän - vid havet
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Okej - som den geggan ser ut så kan jag ju inte annat än hålla med. Det kanske är geggan efter att Gustav Vasa tvättade skägget.tersan skrev:Oj, den vätskan var inte bytt på länge...SvenGren skrev:1. Vad f*n e det för smörja?
2. Vad hände med resten?
3. Antar ju såklart att jag måste tömma systemet, men går det (ska man) på nåt sätt tvätta ur eller rensar det sig självt vid byte av vätskan?
4. Själva behållaren - går den att tvätta ur med nåt lämpligt eller vad gör jag med den?
5. Måste man lufta det vid tömning/påfyllning eller är det bara att tömma och sedan fylla på?
6. Pumpa, pumpa, pumpa vid tömning - är det samma procedur vid fyllning för en gammal VFR från -86?
7. Köpte idag 0,5 L Ate SL Original Brake Fluid DOT 4. Någon åsikt om det?
//Sven
1. Det är geggan som indikerar att din vätska skulle ha bytts för många år sen...
2. Läckt ut. Kolla alla anslutningar, och fixa läckan innan du fyller på nytt.
3. När du fyller så luftar du tills det kommer ut ny vätska, då har du sköljt ur systemet så gott det går.
4. Torka bort det värsta med papper, sen använd nån Bräkleen eller liknande.
5. Töm, fyll, lufta.
6. Japp.
7. Ok, men det kanske behövs mer om du har mycket gegga i systemet som måste ut.
Var ju inget jag kollade när jag köpte hojjen. Är inte så kunnig/duktig på området men hoppas lära mig.
Jag kan inte se nåt läckage någonstans. Den är torr vid alla anslutningar och vid slavcylindern som går in i motorn.
Såvida inte det vid den röda pilen på bilden under indikerar ett läckage? Har förstått att bromsvätska äter sig genom lacken...
8. Kan det läcka in vätska i motorn?
9. Kan man ta loss slaven utan att nåt annat läcker?
10. Är det "bara" att byta packning/tätning vid slaven om det är den som är boven?
11. Ska man dra på nån slang el. liknande på luftningsnippeln och ner i nån gammal smörja när man tömmer och fyller för att undvika nåt onödigt (kan inte komma på vad det skulle vara, men alltid är det nåt)?
//Sven
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
8. Njae... normalt inte. Det du visar på bilden tyder på läcka, fast å andra sidan kan det vara enklare att se en läcka om du fyller systemet ordentligt först.SvenGren skrev: 8. Kan det läcka in vätska i motorn?
9. Kan man ta loss slaven utan att nåt annat läcker?
10. Är det "bara" att byta packning/tätning vid slaven om det är den som är boven?
11. Ska man dra på nån slang el. liknande på luftningsnippeln och ner i nån gammal smörja när man tömmer och fyller för att undvika nåt onödigt (kan inte komma på vad det skulle vara, men alltid är det nåt)?
//Sven
9. Ja, fast om du har slaven loss så ge f-n i att röra kopplingshandtaget.
10. Ja. Fast ha gärna reparationsmanulen tillhands om du inte renoverat hydralik tidigare.
11. Hmm... ja. Fast lägg gärna slangen i ny smörja istället. Dels vill du ha en slang ner i vätska för att förhindra att det sprutar bromsvätska över halva garaget, dels vill du inte suga in luft om du schabblar med luftningen (beror lite på hur du luftar förstås...).
Sök gärna lite på forumet om luftning av broms och koppling, jag vet att det getts en del bra tips tidigare.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Jag skulle även byta alla packningar i både huvud och slav cylinder. Liasom har det läckt ut så mycket, så har du en läcka någonstans
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- SvenGren
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tis maj 04, 2010 20:13
- Ort: Norra Bohuslän - vid havet
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. Var nu ut i garaget å kollade det en gång till för säkerhets skull. Blir inte "kedjeolje-kladdig". Skrapade med stortånageln och fick färg med mig. Skojjade, det var pekfingret, men fick färg på nageln ändå. Antar att det är vätskan som löst upp färgen?adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
blacken skrev:Jag skulle även byta alla packningar i både huvud och slav cylinder. Liasom har det läckt ut så mycket, så har du en läcka någonstans
Huvud?
Byta packning slavcylinder - är det "peice of cake"?
♥ Honda VFR750F ♥ - igår var det min dröm, idag är det min verklighet
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte av broms och kopplingsvätska..
Det verkar dessvärre vara så.SvenGren skrev:Nej, jag blev inte oljig/kladdig om fingret när jag drog där så jag tror inte det. Kändes liksom lite knottrigt där. [...] Antar att det är vätskan som löst upp färgen?adrian_vg skrev:Den röda pilen; det är inte kedjeolja blandat med grus och annan vägsmuts du ser där?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!