Glykol
Postat: fre mar 21, 2008 19:41
Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?
Ja. Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.Karlsson skrev:Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?
Fi fan.....jag som trodde din var luftkyldTyrannosaurus skrev:Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.
Nja, har sett både grön och blå glykol och det viktiga är:Karlsson skrev:Jag får tacka för din info.![]()
Jag upptäckte att jag hadde grön glykol vilket ska vara frätande för vissa alu-legeringar.
Det är den, din också.burnis skrev:Fi fan.....jag som trodde din var luftkyld![]()
![]()
hihi
kunde inte låta bli
Det blir ett brunt slamm som sätter igen kylare mm. Det är ett h..vete att få rent kylsystemet om man fått en rejäl slammning.tedman skrev: Det som är viktigt (som redan är skrivet) är att inte blanda röd med någon annan färg det tydligen ska kleta ihop.