Sida 1 av 1

Glykol

Postat: fre mar 21, 2008 19:41
av Karlsson
Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?

Re: Glykol

Postat: fre mar 21, 2008 20:51
av Tyrannosaurus
Karlsson skrev:Någon som vet vilken typ av glykol som det ska vara? Jag har tillgång till G12 (röd glykol) som används i VAG:s alu.motorer (bilmotorer), kan den användas?
Ja. Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.

Blanda med 50% batterivatten.

När man har tömt allt så kommer det att ta några mil innan systemet haft luftat sig helt. Håll lite koll på expansionskärlet den första tiden och fyll på med blandning efter behov.

Postat: fre mar 21, 2008 23:23
av Karlsson
Jag får tacka för din info. :D

Jag upptäckte att jag hadde grön glykol vilket ska vara frätande för vissa alu-legeringar.

Re: Glykol

Postat: lör mar 22, 2008 15:24
av burnis
Tyrannosaurus skrev:Jag använder själv röd glykol (Fords). Det man får på köpet är lite bättre kyleffekt. Men du bör byta allt då, alltså även tömma både expansionskärlet och motorn. Kolla i boken var avtappningspluggarna sitter, själv har jag tre på motorn, två under främre cylinterparet och en på vattenpumpen (kan vara liknande på VFR) + en för kylet, totalt fyra.
Fi fan.....jag som trodde din var luftkyld :D :D :D hihi

kunde inte låta bli

Postat: lör mar 22, 2008 18:05
av tedman
Karlsson skrev:Jag får tacka för din info. :D

Jag upptäckte att jag hadde grön glykol vilket ska vara frätande för vissa alu-legeringar.
Nja, har sett både grön och blå glykol och det viktiga är:
"Innehåller ej amin-, nitrit- eller fosfatföreningar"
då de inte ger sig på aluminium.

Jag har läst att förr (utan att veta när förr var) var gröna propylenbaserade och blå etylenbaserade. I min verkstadshandbok står det att glykolen ska vara etylenbaserad. Jag har scannat runt lite på nätet och alla jag hittat och tittat på är etylenbaserade.

Det som är viktigt (som redan är skrivet) är att inte blanda röd med någon annan färg det tydligen ska kleta ihop.

Re: Glykol

Postat: lör mar 22, 2008 18:19
av Tyrannosaurus
burnis skrev:Fi fan.....jag som trodde din var luftkyld :D :D :D hihi

kunde inte låta bli
Det är den, din också.

Vad tror du kyler vattnet? Kunde heller inte låta bli :P

Postat: mån mar 24, 2008 01:08
av Karlsson
tedman skrev: Det som är viktigt (som redan är skrivet) är att inte blanda röd med någon annan färg det tydligen ska kleta ihop.
Det blir ett brunt slamm som sätter igen kylare mm. Det är ett h..vete att få rent kylsystemet om man fått en rejäl slammning.