Sida 1 av 2

Kylfläkten går inte! -89

Postat: sön aug 06, 2006 22:59
av Alming
Kylfläkten går inte.
Är det något känt fel, eller skall jag ta min yrkeserfarenhet tillhjälp och felsöka på djupet?

Finns det kontakter som brukar glappa, elektriska termostater, eller brukar motorn rent av ge upp?
Snabba tips, jobbigt att se tempen öka i stan...

Postat: sön aug 06, 2006 23:04
av Lt.Dan
Hur högt går tempen upp??

Min fläkt startar inte fören tempen är 104 grader... :oops: het...

Postat: sön aug 06, 2006 23:12
av Alming
Jadu... normalt, när jag kör går den inte så högt, strax över "minnivån" men kör jag länge, krypkörning eller i stan, så stiger den iaf till hälften.
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.

Postat: sön aug 06, 2006 23:19
av viffer
Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.

Postat: sön aug 06, 2006 23:20
av Alming
viffer skrev:
Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.
Aldrig, inte ens om motorn kokar? Jisses... ok.

Postat: sön aug 06, 2006 23:39
av viffer
Alming skrev:
viffer skrev:
Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.
Aldrig, inte ens om motorn kokar? Jisses... ok.
När du vrider av nyckeln så slås strömmen även av till fläkten, jag kan ha fel men detta är som jag märkt på min BB i alla fall.

Postat: sön aug 06, 2006 23:49
av Alming
OK, jag får testa mig fram, men tack, det är bra att få lite komentarer på fläkten arbetssätt!
Eftersom jag inte hört den någonsin, så har jag ju ingen aning...

Postat: mån aug 07, 2006 07:08
av Qwerty
Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.

Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.

Postat: mån aug 07, 2006 12:07
av viffer
Qwerty skrev:Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.

Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.
Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚. Men givetvis skall man ha rätt kvalitet på vätskan då vanlig glykol inte är att rekommendera i moderna motorer.

Postat: mån aug 07, 2006 18:08
av simpa
viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?

Postat: mån aug 07, 2006 18:24
av Swedan
simpa skrev:
viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?
Är nog så att du missförstod kung köksmästaren :wink:
De vill ha upp kokpunkten i köket.
Nu är det inte bara trycket som gör att kokpunkten höjs utan glykolen i sig höjer kokpunkten den med.

Postat: mån aug 07, 2006 20:00
av viffer
simpa skrev:
viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?
På Mount Everest kokar vatten vid 85-90˚ om jag inte minns fel (Discovery Channel, inte självupplevt).
Jag har faktiskt ingen aning om glykolen i sig själv höjer kokpunkten men en sak är säker att har man bara rent vatten i kylet så får man förr eller senare problem pga att vatten i sig är j*vligt aggressivt mot metall och framför allt mot ädlare metaller, jag jobbar med maskiner med bla linjärmotorer och dom fräter sönder med fel kylvätska.

Postat: mån aug 07, 2006 21:13
av Swedan
Jupp
Plus att motorer väldigt ofta idag blir utsatta för sk galvanisk ström och detta fräter något makalöst. Fråga de på Skövdesmedjan, de bör veta.
Har haft en mängd termostatringar som är totalt puts väck...
Glykol kokar först över 160grader, finns de sorter som går ända upp till 185-190grader

Postat: tis aug 08, 2006 05:09
av simpa
Happ. Bara att kasta in handduken i köket då. Med mössan i hand lämnar jag över stafettpinnen till min sambo, så får hon ta över i köket. Synd. :wink:

Postat: tis aug 08, 2006 07:07
av Ronneby-Benny
8) Termogivaren på kylaren är graderad 115grader, i alla fall på min 97:a vilket betyder att kylfläkten startar vid ovanstående gradtal!!

För att testa fläktmotorn så kortslut termogivaren på kylaren, går fläkten igång så är allt normalt såvida det inte är fel på termogivaren vilket nog inte är fallet! Obs tändningen måste vara på vid provet!

Någon skrev, låt inte tempen gå för högt innan avstängning av motorn, hmm hur ska detta kunna göras i hettan i Sverige?? Nej motorn är byggd för att klara detta, betänk att det är ännu varmare i sydligare länder.

Kör hårt med viffen, den klarar allt!! :D