Kylfläkten går inte! -89

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

Kylfläkten går inte! -89

#1 Inlägg av Alming »

Kylfläkten går inte.
Är det något känt fel, eller skall jag ta min yrkeserfarenhet tillhjälp och felsöka på djupet?

Finns det kontakter som brukar glappa, elektriska termostater, eller brukar motorn rent av ge upp?
Snabba tips, jobbigt att se tempen öka i stan...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#2 Inlägg av Lt.Dan »

Hur högt går tempen upp??

Min fläkt startar inte fören tempen är 104 grader... :oops: het...
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Alming »

Jadu... normalt, när jag kör går den inte så högt, strax över "minnivån" men kör jag länge, krypkörning eller i stan, så stiger den iaf till hälften.
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#4 Inlägg av viffer »

Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

viffer skrev:
Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.
Aldrig, inte ens om motorn kokar? Jisses... ok.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#6 Inlägg av viffer »

Alming skrev:
viffer skrev:
Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
Det tror jag inte att den gör.
Aldrig, inte ens om motorn kokar? Jisses... ok.
När du vrider av nyckeln så slås strömmen även av till fläkten, jag kan ha fel men detta är som jag märkt på min BB i alla fall.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Alming »

OK, jag får testa mig fram, men tack, det är bra att få lite komentarer på fläkten arbetssätt!
Eftersom jag inte hört den någonsin, så har jag ju ingen aning...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#8 Inlägg av Qwerty »

Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.

Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#9 Inlägg av viffer »

Qwerty skrev:Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.

Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.
Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚. Men givetvis skall man ha rätt kvalitet på vätskan då vanlig glykol inte är att rekommendera i moderna motorer.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#10 Inlägg av simpa »

viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#11 Inlägg av Swedan »

simpa skrev:
viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?
Är nog så att du missförstod kung köksmästaren :wink:
De vill ha upp kokpunkten i köket.
Nu är det inte bara trycket som gör att kokpunkten höjs utan glykolen i sig höjer kokpunkten den med.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#12 Inlägg av viffer »

simpa skrev:
viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?
På Mount Everest kokar vatten vid 85-90˚ om jag inte minns fel (Discovery Channel, inte självupplevt).
Jag har faktiskt ingen aning om glykolen i sig själv höjer kokpunkten men en sak är säker att har man bara rent vatten i kylet så får man förr eller senare problem pga att vatten i sig är j*vligt aggressivt mot metall och framför allt mot ädlare metaller, jag jobbar med maskiner med bla linjärmotorer och dom fräter sönder med fel kylvätska.
VFR'en tyvärr såld.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#13 Inlägg av Swedan »

Jupp
Plus att motorer väldigt ofta idag blir utsatta för sk galvanisk ström och detta fräter något makalöst. Fråga de på Skövdesmedjan, de bör veta.
Har haft en mängd termostatringar som är totalt puts väck...
Glykol kokar först över 160grader, finns de sorter som går ända upp till 185-190grader
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#14 Inlägg av simpa »

Happ. Bara att kasta in handduken i köket då. Med mössan i hand lämnar jag över stafettpinnen till min sambo, så får hon ta över i köket. Synd. :wink:
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Ronneby-Benny
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:53
Ort: Ronneby, bor i Hulta-området!

#15 Inlägg av Ronneby-Benny »

8) Termogivaren på kylaren är graderad 115grader, i alla fall på min 97:a vilket betyder att kylfläkten startar vid ovanstående gradtal!!

För att testa fläktmotorn så kortslut termogivaren på kylaren, går fläkten igång så är allt normalt såvida det inte är fel på termogivaren vilket nog inte är fallet! Obs tändningen måste vara på vid provet!

Någon skrev, låt inte tempen gå för högt innan avstängning av motorn, hmm hur ska detta kunna göras i hettan i Sverige?? Nej motorn är byggd för att klara detta, betänk att det är ännu varmare i sydligare länder.

Kör hårt med viffen, den klarar allt!! :D
På en VFR97 Sitter en gammal gubbskrutt som kör skiten av ungdomar pga galenskap!

Skriv svar