Sida 1 av 3

Ändrad kedjelängd vid omdrevning ?

Postat: lör mar 15, 2008 18:07
av Conseal
Ok nu har jag inhandlat visas delar och ska komplettera med andra ..
Jag tänker behålla orginal 17 fram och gå upp 2 bak till 45 men .. vilken kedjelängd bör jag ha ?

Postat: sön mar 16, 2008 21:33
av Magnus E
Ring Anders på S-Racing och kolla! han hade listor på det har jag för mig, vi stog och snackade om det senast jag var där.
Vet du om det är någon skillnad om man drevar ner en kugg fram eller upp två bak?

Postat: sön mar 16, 2008 21:34
av burnis
ett kugg fram brukar vara som 3 bak....ungefär...

mvh

Postat: sön mar 16, 2008 21:44
av Conseal
Fick tipset idag att skjuta in hjulet max och mäte .. jag har en 120 länkars kedja så det är bara att kapa till lagom längd.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.

Postat: mån mar 17, 2008 11:24
av Invalido
Conseal skrev:Fick tipset idag att skjuta in hjulet max och mäte .. jag har en 120 länkars kedja så det är bara att kapa till lagom längd.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.
har 15 fram o 45bak köpte en 116rullars o fick kapa 2länkar... alltså 114 till denna drevningen

Postat: mån mar 17, 2008 11:26
av Invalido
Magnus E skrev:Ring Anders på S-Racing och kolla! han hade listor på det har jag för mig, vi stog och snackade om det senast jag var där.
Vet du om det är någon skillnad om man drevar ner en kugg fram eller upp två bak?
ja det e sklillnad... tar du både fram o bak.. så blir det kanon.. men 1fram e inte samma som 2 bak.. man kan inte säga att ta en fram...men det e ju samma som två bak... det är det inte... fick det förklarat för mig in i detalj men kommer inte i håg allt...men ja det är skillnad :wink:

Postat: mån mar 17, 2008 12:24
av Conseal
Tack för inputen :) .. är det därför du ska sälja ? ;)

Postat: mån mar 17, 2008 12:30
av Invalido
Conseal skrev:Tack för inputen :) .. är det därför du ska sälja ? ;)
nej jag ska inte sälja längre... ville operera mina ögon o skulle ha pengar till det.. men fixar det på annat sätt så nu blir det mer ombygnad av hojen o den stannar i mitt liv :P

Postat: mån mar 17, 2008 17:05
av Conseal
Grejt .. jag går fortfarande och velar om jag ska sätta dit 16drev fram istället för 17 .. har båda nya .... borde bli markant mer ansträngning p åkedjan eftersom 16 fortfarande är ganska stort ..
Kan förstå rekomendationen att inte gå ner fram om man pratar till 15 eller 14 .. men men .. jag får se när jag väl står där med momentnyckeln i handen.

Postat: mån mar 17, 2008 19:08
av Magnus E
Är också mycket intresserad att göra denna modd, men vet alldeles för lite, kan någon förklara, eller tala om var man kan läsa om det, skillnad med att dreva om fram kontra bak eller både och. blir det någon skillnad i varvtal, ax mm beroende på om man gör det fram eller bak,
GE MIG NÅGRA KLOKA RÅD !!!!! :shock:

Postat: mån mar 17, 2008 19:18
av Conseal
Båda ger samma effekt um .. alltså minska fram ger samma resultat som att öka bak fast i olika grad.
Iofs baserar jag det jag säger nu på hörsägen och inte egen erfarenhet men iallafall.

Att minska 1 kugg fram motsvarar att öka ca2-3 kugg bak.
Det var lite räkneexempel i en anna tråd som statuerade att om du ligger i 100km/h på 5000rpm med orginaldrevningen och sedan minskar ett kugg fram så kommer du ligga i 96km/h vid 5000rpm efteråt.

Om jag nu gör som jag tänkte från början och går från 17/43 till 16/45 så kommer jag ha högre varv i touringfart men få bättre drag på låga varv.

Kan garantera att det blir en guide när jag gör det oavsett vilka drev jag väljer (som jag gjort vid tidigare meck). Kommer även notera hastighet/rpm osv före och efter och försöka tydliggöra skilnaden. Och ja hastighetsmätaren kommer visa fel men bara man vet hur mycket fel den visar.

Postat: mån mar 17, 2008 19:28
av Magnus E
Väntar med spänning på din guide när du är klar! ett tips att kolla hastigheten, låna en gps av någon om du inte har, de flesta visar även hastighet och ganska så exakt.

Postat: mån mar 17, 2008 19:40
av Conseal
Har en SE P1i med gps =)

Postat: mån mar 17, 2008 19:47
av Magnus E
Då är det läge för en fråga till! har lämnat in min mobil poå reklamation och funderar på att fixa en P1i, är du nöjd med den? är det en bra mobil?

Postat: mån mar 17, 2008 19:56
av elias
Magnus E skrev:Då är det läge för en fråga till! har lämnat in min mobil poå reklamation och funderar på att fixa en P1i, är du nöjd med den? är det en bra mobil?
Starta en mobiltråd så kan jag dissa o hissa ur ett återförsäljarperspektiv.. :)