Ändrad kedjelängd vid omdrevning ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Ändrad kedjelängd vid omdrevning ?
Ok nu har jag inhandlat visas delar och ska komplettera med andra ..
Jag tänker behålla orginal 17 fram och gå upp 2 bak till 45 men .. vilken kedjelängd bör jag ha ?
Jag tänker behålla orginal 17 fram och gå upp 2 bak till 45 men .. vilken kedjelängd bör jag ha ?
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Fick tipset idag att skjuta in hjulet max och mäte .. jag har en 120 länkars kedja så det är bara att kapa till lagom längd.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
ja det e sklillnad... tar du både fram o bak.. så blir det kanon.. men 1fram e inte samma som 2 bak.. man kan inte säga att ta en fram...men det e ju samma som två bak... det är det inte... fick det förklarat för mig in i detalj men kommer inte i håg allt...men ja det är skillnadMagnus E skrev:Ring Anders på S-Racing och kolla! han hade listor på det har jag för mig, vi stog och snackade om det senast jag var där.
Vet du om det är någon skillnad om man drevar ner en kugg fram eller upp två bak?

- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Grejt .. jag går fortfarande och velar om jag ska sätta dit 16drev fram istället för 17 .. har båda nya .... borde bli markant mer ansträngning p åkedjan eftersom 16 fortfarande är ganska stort ..
Kan förstå rekomendationen att inte gå ner fram om man pratar till 15 eller 14 .. men men .. jag får se när jag väl står där med momentnyckeln i handen.
Kan förstå rekomendationen att inte gå ner fram om man pratar till 15 eller 14 .. men men .. jag får se när jag väl står där med momentnyckeln i handen.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Är också mycket intresserad att göra denna modd, men vet alldeles för lite, kan någon förklara, eller tala om var man kan läsa om det, skillnad med att dreva om fram kontra bak eller både och. blir det någon skillnad i varvtal, ax mm beroende på om man gör det fram eller bak,
GE MIG NÅGRA KLOKA RÅD !!!!!
GE MIG NÅGRA KLOKA RÅD !!!!!

- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Båda ger samma effekt um .. alltså minska fram ger samma resultat som att öka bak fast i olika grad.
Iofs baserar jag det jag säger nu på hörsägen och inte egen erfarenhet men iallafall.
Att minska 1 kugg fram motsvarar att öka ca2-3 kugg bak.
Det var lite räkneexempel i en anna tråd som statuerade att om du ligger i 100km/h på 5000rpm med orginaldrevningen och sedan minskar ett kugg fram så kommer du ligga i 96km/h vid 5000rpm efteråt.
Om jag nu gör som jag tänkte från början och går från 17/43 till 16/45 så kommer jag ha högre varv i touringfart men få bättre drag på låga varv.
Kan garantera att det blir en guide när jag gör det oavsett vilka drev jag väljer (som jag gjort vid tidigare meck). Kommer även notera hastighet/rpm osv före och efter och försöka tydliggöra skilnaden. Och ja hastighetsmätaren kommer visa fel men bara man vet hur mycket fel den visar.
Iofs baserar jag det jag säger nu på hörsägen och inte egen erfarenhet men iallafall.
Att minska 1 kugg fram motsvarar att öka ca2-3 kugg bak.
Det var lite räkneexempel i en anna tråd som statuerade att om du ligger i 100km/h på 5000rpm med orginaldrevningen och sedan minskar ett kugg fram så kommer du ligga i 96km/h vid 5000rpm efteråt.
Om jag nu gör som jag tänkte från början och går från 17/43 till 16/45 så kommer jag ha högre varv i touringfart men få bättre drag på låga varv.
Kan garantera att det blir en guide när jag gör det oavsett vilka drev jag väljer (som jag gjort vid tidigare meck). Kommer även notera hastighet/rpm osv före och efter och försöka tydliggöra skilnaden. Och ja hastighetsmätaren kommer visa fel men bara man vet hur mycket fel den visar.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.