Ändrad kedjelängd vid omdrevning ?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Ändrad kedjelängd vid omdrevning ?

#1 Inlägg av Conseal »

Ok nu har jag inhandlat visas delar och ska komplettera med andra ..
Jag tänker behålla orginal 17 fram och gå upp 2 bak till 45 men .. vilken kedjelängd bör jag ha ?
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#2 Inlägg av Magnus E »

Ring Anders på S-Racing och kolla! han hade listor på det har jag för mig, vi stog och snackade om det senast jag var där.
Vet du om det är någon skillnad om man drevar ner en kugg fram eller upp två bak?

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#3 Inlägg av burnis »

ett kugg fram brukar vara som 3 bak....ungefär...

mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Fick tipset idag att skjuta in hjulet max och mäte .. jag har en 120 länkars kedja så det är bara att kapa till lagom längd.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#5 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Fick tipset idag att skjuta in hjulet max och mäte .. jag har en 120 länkars kedja så det är bara att kapa till lagom längd.
Inte för tight dock .. sliter ju mer än lite slack.
har 15 fram o 45bak köpte en 116rullars o fick kapa 2länkar... alltså 114 till denna drevningen

Invalido

#6 Inlägg av Invalido »

Magnus E skrev:Ring Anders på S-Racing och kolla! han hade listor på det har jag för mig, vi stog och snackade om det senast jag var där.
Vet du om det är någon skillnad om man drevar ner en kugg fram eller upp två bak?
ja det e sklillnad... tar du både fram o bak.. så blir det kanon.. men 1fram e inte samma som 2 bak.. man kan inte säga att ta en fram...men det e ju samma som två bak... det är det inte... fick det förklarat för mig in i detalj men kommer inte i håg allt...men ja det är skillnad :wink:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Tack för inputen :) .. är det därför du ska sälja ? ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#8 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Tack för inputen :) .. är det därför du ska sälja ? ;)
nej jag ska inte sälja längre... ville operera mina ögon o skulle ha pengar till det.. men fixar det på annat sätt så nu blir det mer ombygnad av hojen o den stannar i mitt liv :P

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Grejt .. jag går fortfarande och velar om jag ska sätta dit 16drev fram istället för 17 .. har båda nya .... borde bli markant mer ansträngning p åkedjan eftersom 16 fortfarande är ganska stort ..
Kan förstå rekomendationen att inte gå ner fram om man pratar till 15 eller 14 .. men men .. jag får se när jag väl står där med momentnyckeln i handen.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#10 Inlägg av Magnus E »

Är också mycket intresserad att göra denna modd, men vet alldeles för lite, kan någon förklara, eller tala om var man kan läsa om det, skillnad med att dreva om fram kontra bak eller både och. blir det någon skillnad i varvtal, ax mm beroende på om man gör det fram eller bak,
GE MIG NÅGRA KLOKA RÅD !!!!! :shock:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Båda ger samma effekt um .. alltså minska fram ger samma resultat som att öka bak fast i olika grad.
Iofs baserar jag det jag säger nu på hörsägen och inte egen erfarenhet men iallafall.

Att minska 1 kugg fram motsvarar att öka ca2-3 kugg bak.
Det var lite räkneexempel i en anna tråd som statuerade att om du ligger i 100km/h på 5000rpm med orginaldrevningen och sedan minskar ett kugg fram så kommer du ligga i 96km/h vid 5000rpm efteråt.

Om jag nu gör som jag tänkte från början och går från 17/43 till 16/45 så kommer jag ha högre varv i touringfart men få bättre drag på låga varv.

Kan garantera att det blir en guide när jag gör det oavsett vilka drev jag väljer (som jag gjort vid tidigare meck). Kommer även notera hastighet/rpm osv före och efter och försöka tydliggöra skilnaden. Och ja hastighetsmätaren kommer visa fel men bara man vet hur mycket fel den visar.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#12 Inlägg av Magnus E »

Väntar med spänning på din guide när du är klar! ett tips att kolla hastigheten, låna en gps av någon om du inte har, de flesta visar även hastighet och ganska så exakt.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Har en SE P1i med gps =)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#14 Inlägg av Magnus E »

Då är det läge för en fråga till! har lämnat in min mobil poå reklamation och funderar på att fixa en P1i, är du nöjd med den? är det en bra mobil?

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#15 Inlägg av elias »

Magnus E skrev:Då är det läge för en fråga till! har lämnat in min mobil poå reklamation och funderar på att fixa en P1i, är du nöjd med den? är det en bra mobil?
Starta en mobiltråd så kan jag dissa o hissa ur ett återförsäljarperspektiv.. :)
Bild

Skriv svar