Sida 1 av 1

Använder ni gänglåsning?

Postat: mån mar 10, 2008 11:06
av tedman
Har ju hållt på och skruvat lite nu och noterat i servicehandbokena att det ska användas gänglåsning här och där. Hur gör ni övriga som skruvar själva?
Jag har inte gjort det hittills och inte haft några lösa skruvar, men jag är lite nyfiken på er övriga och vad man kanske borde göra.

Postat: mån mar 10, 2008 11:13
av Conseal
Har reflekterat över samma sak men inte gjort något åt det trots skruvandet ;)

Postat: mån mar 10, 2008 12:31
av Göingen
Jag har införskaffat en liten flaska gänglåsning som jag använder där jag tycker det är kritiskt. De bultar som håller bromsok brukar jag, då jag har haft av dem, alltid borsta av med stålborste och sedan ge en droppe gänglåsning. Likadant om jag märker att en skruv har en tendens att vibrera loss, då får den en droppe innan jag drar dit den igen.
Har även en tvåtaktsenduro, där är man så gott som tvungen att sätta gänglåsning eller nylock-mutter på allt om man vill ha cykeln i en del tillbaka från skogen.
Det finns (minst) två sorters gänglåsning. En sort är för permanent montage och gör att det är nästan omöjligt att få loss skruven igen. Välj den sort som INTE är för permanent montage.

Postat: mån mar 10, 2008 19:01
av Magnus E
Den bästa att ha hemma ( tycker jag) är Loctite 243, det är en medelstark gänglåsning som också tillåter att skruvarna är lite oljiga när det monteras, tänk bara på att om det är rostfritt måste man i de flesta fall ha en aktivator för att kicka igång processen

Postat: tis mar 11, 2008 20:59
av Tyrannosaurus
Gänglåsning brukar oftast rekommenderas på vissa bultar i motorn och andra kritiska punkter där det kan tänkas att det kan vibrera loss.

Det bör användas där fabriken rekommenderar det.

Postat: tis mar 11, 2008 21:36
av tedman
Ett stycke Loctite gänglåsningsstift inköpt och använt :D