Sida 1 av 1
Kopplingsrassel
Postat: lör feb 23, 2008 23:05
av Krille
Snackade med Kenneth på Kennetc`s Mc i gbg om mitt ljud som försvinnner när koppliningen är indragen. Han sa att detta var inget att bekymra sig om, + att han inte haft någon vfr på rep när det gäller drivlina (vxlåda) så länge han jobbat som mek....

Verkar vara en hoj som håller.
Postat: sön feb 24, 2008 02:03
av burnis
helt normalt att kopplingsljud försvinner när koppling är indragen...
var lugn om det..

Postat: sön feb 24, 2008 22:21
av Tyrannosaurus
Ja att multilamellkopplingar rasslar på tomgång är helt normalt då skivorna ligger och skallrar lite i kopplingshuset.
Japanhojar har våtkopplingar och slutna kåpor som dämpar rasslet en hel del. Om man startar motorn med oljepåfyllningen öppen så kan man höra rasslet bättre. Det är ingen fara att göra det förutom att det blir lite oljestäng runt omkring.
Äldre Suzukis hade underdimensionerad vevhusventilation och speciellt på trimmade hojar körde ägarna ofta med en extra ventilation med en slang kopplad på oljepåfyllningen vide ledde till att man hörde betydligt mer rassel än original.
Sen kan jag ju också nämna Ducati i sammanhanget. Alla som har hört en Ducati vet vad jag talar om med en koppling som låter som marackas

Det beror på att Ducati har multilamells torrkoppling. Många moterar dessutom en öppen kopplingkåpa för att förbättra kylningen. Det SKA rassla, det är först om en Ducati slutar rassla som man kan börja bli nervös
