Sida 1 av 3
MC-vård 2008
Postat: tor feb 21, 2008 19:39
av elias
Skulle vara kul o kolla hur långt ni andra kommit i ert ordningsställande.
Själv har jag för första gången plockat ner mina kåpor och kommit till att tömma henne på olja. Tog mig ett BRA tag.. men bäst att göra det metodiskt när man inte är så bra.
Ska göra så mycket av 1200-milaservicen som jag kan själv.
Funderar lite på hur mycket olja hon har druckit. Verkade vara lite lite i när jag tappade ur.
Frågan är.. om cykeln går för fett, efter att en effektljuddämpare kommit på, drar cykeln då mer olja?
Postat: tor feb 21, 2008 20:22
av Donner
Jag har gjort allt som jag skulle göra på min.
Bytat tätningar i gaffel + olja.
Bytat styrlager.
Bytat olja + filter.
Bytat bromsvätska fram o bak + koppling.
Bytat bromsskiva bak.
Bytat hjullager bak.
Flyttat nrplåten.
Monterat dubbla ljuddämpare.
Monterat 12v uttag.
Monterat gpsfäste.
Ja jag tror det var det mesta. Det blev en del men jag vill ha allt i ordning till våren, man lär sej samtidigt att mecka hoj oxå.
Svar till Elias.
Går hojen fett så skall det inte göra att hojen drar olja.
Min drar iaf ingen olja alls.
Postat: tor feb 21, 2008 20:57
av Henkan
Blir inte så mycket i år eftersom det inte blev så många mil, tänkte bara byta en läckande bensinkran och byta klockan i instrumentpanelen. Men inte ens det har jag hunnit färdigt *suck*
Men det är ju isärplockat i alla fall
Min drar inte heller någon olja, efter 11000 mil så det är kanske något som läcker om det har gått åt.
Postat: tor feb 21, 2008 21:00
av Magnus E
Håller med Donner! Att hojen går fett har inget med oljeförbrukning att göra vad jag vet, det betyder att den får för mycket bränsle
Postat: tor feb 21, 2008 22:30
av apex
Den borde gå med för lite bränsle om flödet ökat utan att munstycken anpassats. Hård körning ger hög oljeförbrukning, rent generellt.
Postat: tor feb 21, 2008 23:41
av Invalido
Mekckar med för första gången.
bytt ruta
bytt däck
oljefilter+olja
på med kn filter
byte av fram o bakdrev + kedja
putsat absolut hela hojen
har byte av frmgaffelolja kvar som jag hoppas ska gå bra att fixa

Postat: fre feb 22, 2008 06:32
av Conseal
Invalido skrev:Mekckar med för första gången.
har byte av frmgaffelolja kvar som jag hoppas ska gå bra att fixa

Det finns ju en guide för det med tips och trix
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=859
Själv har jag inte meckat ett dugg sen i höstas.. bytte olja och filter för 100 mil sen så ... blir väl nytt drvpaket under våren..kanske ett bakdäck .. får se vad kassan tillåter
Postat: fre feb 22, 2008 07:53
av elias
Mätte upp mitt bakdäck igår med.. precis en mm på värsta stället.. Det drar lite i snåltarmen samtidigt som att man inte har något val.

Postat: fre feb 22, 2008 09:20
av Magnus E
Elias! du har ett PM!
Postat: fre feb 22, 2008 10:16
av fbkforever
Skall in på service på fredag

Postat: fre feb 22, 2008 10:29
av apex
Har inte ens laddat batteriet. Ska nog smörja kedjan i helgen.
Postat: fre feb 22, 2008 12:42
av tersan
Jag sällar mig också till kedjesmörjarnas skara... blir förstås en rejäl tvätt för att få bort garagedammet också innan första rundan.
Annars så har det så här långt bara varit underhållsladdning av batteriet. Köpte en CTEK-laddare i höstas just för detta, och det har funkat alldeles utmärkt.
Postat: fre feb 22, 2008 18:23
av kennet
Jag har lackat mittenkåpan fram, cutsen och framskärmen.
Bytt olja + filter
Monterat exonljus
Har monterat en snabbkoppling till C-TEK laddaren
Putsat och gnott överallt
Ändrat lite på ljuddämparen
Postat: fre feb 22, 2008 23:41
av Karlsson
En stor service är på G, med ventiljustering o allt. Väntar bara på lön...

Postat: lör feb 23, 2008 10:11
av jacken
Karlsson skrev:En stor service är på G, med ventiljustering o allt.
Samma här,ska nog ta och kolla upp prisena snart,hoppas att man kan komma undan under 6000 .
