Sida 1 av 1
inspektion av drivkedjan
Postat: tis jan 01, 2008 13:34
av maglite
Gott Nytt År på er alla
kan någon säja mig om det är skillnad på "Drive chain guide plate" årsmodell -99 och -02 , har laddat ner en från -02 och ser att det är något typ av gummi på den, men på min -99a så finns det inget sådant skall det vara det och kan någon hjälpa till med en länk till en -99 service manual

Postat: tis jan 01, 2008 16:25
av Conseal
Så här ser det ut på 99'an

Postat: ons jan 02, 2008 02:52
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Så här ser det ut på 99'an

På bilden ser det väldigt mycket ut som ett "sprängskydd" d.v.s. att en kedja som har går av inte ska gå in i motorblocket.
Det påminner lite om gamla CB750 (enkelkam) som hade något liknande. När kedjan gick av kunde man "trösta sig med" att den tog med sig "sprängskyddet" in i motorn så att hålet i blocket blev lite större
Det är möjligt att jag tar fel och att "guiden" har en annan funktion på 2000-talet än den hade -69, men fan vet

Postat: ons jan 02, 2008 06:50
av maglite
tack skall ni ha
då blir det till att beställa en ny med "gummi" runt, om det nu har någon betydelse för ingångshålet i motorblocket
Mer gummi
Postat: tis mar 04, 2008 12:39
av Dannne
På samma tema tänkte jag fråga om framdrevet. På cykeln har drevet gummi på varje sida. Men på det nya drevet finns inget gummi. Behövs gummi? Går det i så fall att flytta?
I handboken syns både en bild på ett drev utan gummi (med två gängade hål precis som på mitt nya drev) och ett med gummi.
Postat: tis mar 04, 2008 14:36
av Hercules
Bytte drivpaket förra sommaren vid servicen och fick med ett drev utan gummi. Det medförde ett helt nytt transmissionsljud, men bara på vissa växlar, mest (o)ljud på fyran, och bara vid vissa varvtal. Jag blev först inte klok på vad som börjat låta och trodde något höll på att börja kosta massor. Kollade sen med hojens husdoktor som, efter en lång åktur och en närmare titt, sa att det måste ha med drevet att göra. Så var beredd på att det kan låta annorlunda efter bytet.
Postat: tis mar 04, 2008 15:26
av Anders
Jag stötte på samma sak på en gammal Suzuki för ett par år sen. Borrade ur skruvarna och flyttade över gummitrissorna till nya drevet. Det funkade perfekt.
Postat: tis mar 04, 2008 19:11
av Göingen
Postat: tis mar 04, 2008 19:26
av Fransson
Postat: ons mar 05, 2008 00:23
av Invalido

nu fatta till och med jag! jo....det kan bli dyrt...
