Cigarettuttag

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

notetoself skrev:Spänningsregulatorn är din vän!

http://www.kjell.com/?item=90061&path=

15 kr hos kjell. 5V ut.
Men sen ska man veta hur den ska kopplas in. Jag tror jag kör med ett hål i kåpan och det cigg-uttaget. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
Ort: Högsäter

#32 Inlägg av notetoself »

Lättare än att steka bacon!

In - 12v (från hojen alltså)
Gnd - Jord/minus (från hojen alltså)
Out - 5v (till din gps eller vadsomhelst)

Edit: +5v och jord/minus är samma som innan.
Bilagor
90061_2[1].gif
90061_2[1].gif (9.62 KiB) Visad 10899 gånger
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

notetoself skrev:Lättare än att steka bacon!

In - 12v (från hojen alltså)
Gnd - Jord/minus (från hojen alltså)
Out - 5v (till din gps eller vadsomhelst)

Edit: +5v och jord/minus är samma som innan.
Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?

Jag ser att Kjell & Co tydligen har en butik i Uppsala också, numera!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
Ort: Högsäter

#34 Inlägg av notetoself »

adrian_vg skrev: Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?
Ju mer pulver du plockar ut desto varmare blir den. Jag skulle nog satsa på antingen en liten kylfläns (handlas också lämpligast hos kjell), alternativt skruva den mot någon metallyta. Värmeledande pasta kan man ju kosta på sig också.
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

notetoself skrev:Ju mer pulver du plockar ut desto varmare blir den. Jag skulle nog satsa på antingen en liten kylfläns (handlas också lämpligast hos kjell), alternativt skruva den mot någon metallyta. Värmeledande pasta kan man ju kosta på sig också.
Ah, den ska ju vara på en sladd. Cigg-uttaget återkommer... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
Ort: Högsäter

#36 Inlägg av notetoself »

Nja, du kan ju t.ex. sätta en usb-kontakt eller liknande om du har usb in till gps'en. Poängen är ju att du får 5v direkt utan att behöva omvandla i själva ciggpluggen.
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

notetoself skrev:Nja, du kan ju t.ex. sätta en usb-kontakt eller liknande om du har usb in till gps'en. Poängen är ju att du får 5v direkt utan att behöva omvandla i själva ciggpluggen.
Jo, men då blir ju sladden liksom fast monterad i hojen. Jag ville inte ha en löst hängande sladd när inte GPS:en är monterad. Det var det som var problemet som jag såg det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
Ort: Högsäter

#38 Inlägg av notetoself »

Jag tänkte mer paneluttag eller något i den stilen. Spänningsregulatorn kan du löda direkt i kontakten (på baksidan givetvis).
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

notetoself skrev:Jag tänkte mer paneluttag eller något i den stilen. Spänningsregulatorn kan du löda direkt i kontakten (på baksidan givetvis).
Tänkte inte på det. :oops: Smart!

Får kolla om de har lösa mini-usbkontakter hos Kjell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#40 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
notetoself skrev:In - 12v (från hojen alltså)
Gnd - Jord/minus (från hojen alltså)
Out - 5v (till din gps eller vadsomhelst)

Edit: +5v och jord/minus är samma som innan.
Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?
Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
Nu blev det mer komplicerat igen... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#42 Inlägg av dubbear »

adrian_vg skrev:
StigH skrev:Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
Nu blev det mer komplicerat igen... :?
Nej då man köper färdigt

http://www.electrokit.se/byggsatser-str ... y_12306009



Edit.
Denna brinner inte upp

http://www.electrokit.se/byggsatser-str ... i_12306008
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#43 Inlägg av StigH »

snyggt jobbat, dubbear..
Så skall det se ut..
"All included" för 31 spänn..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Börjar bli trött på alla speciallösningar som måste till för att få ett simpelt jäkla 12V-uttag på bågen. Jag menar, hur ofta har man *inte* elprylar som behöver ström på bågen??

Mig veterligen, var den enda mc som någonsin haft (och jagägt) eluttag som standard, min BMW R100RS-'82. En 28 år gammal hoj alltså... :roll:

Funderar allvarligt på att sälja av lite fonder och skaffa mig en Garmin Zumo och en hållare, och slippa allt besvär.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#45 Inlägg av Ronny »

gjorde operationen på min vfr 02:a härromdan
kablage från batteri med en 10 amps säkring/enda jag hittade vid tillfället)
drog kabeln under tanken,borrade ett 30 mm hål i den svarta plasten brevid styret o satte uttaget där,köpte ett uttag som är gjort för marint bruk,en inkapslad,gummerad sak med lock.
satte den så att jag kan ha i mobil-laddare,utan att den tar i styret.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Skriv svar