Men sen ska man veta hur den ska kopplas in. Jag tror jag kör med ett hål i kåpan och det cigg-uttaget.notetoself skrev:Spänningsregulatorn är din vän!
http://www.kjell.com/?item=90061&path=
15 kr hos kjell. 5V ut.
Cigarettuttag
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- notetoself
- Medlem
- Inlägg: 22
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
- Ort: Högsäter
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?notetoself skrev:Lättare än att steka bacon!
In - 12v (från hojen alltså)
Gnd - Jord/minus (från hojen alltså)
Out - 5v (till din gps eller vadsomhelst)
Edit: +5v och jord/minus är samma som innan.
Jag ser att Kjell & Co tydligen har en butik i Uppsala också, numera!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- notetoself
- Medlem
- Inlägg: 22
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
- Ort: Högsäter
Ju mer pulver du plockar ut desto varmare blir den. Jag skulle nog satsa på antingen en liten kylfläns (handlas också lämpligast hos kjell), alternativt skruva den mot någon metallyta. Värmeledande pasta kan man ju kosta på sig också.adrian_vg skrev: Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ah, den ska ju vara på en sladd. Cigg-uttaget återkommer...notetoself skrev:Ju mer pulver du plockar ut desto varmare blir den. Jag skulle nog satsa på antingen en liten kylfläns (handlas också lämpligast hos kjell), alternativt skruva den mot någon metallyta. Värmeledande pasta kan man ju kosta på sig också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- notetoself
- Medlem
- Inlägg: 22
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
- Ort: Högsäter
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jo, men då blir ju sladden liksom fast monterad i hojen. Jag ville inte ha en löst hängande sladd när inte GPS:en är monterad. Det var det som var problemet som jag såg det.notetoself skrev:Nja, du kan ju t.ex. sätta en usb-kontakt eller liknande om du har usb in till gps'en. Poängen är ju att du får 5v direkt utan att behöva omvandla i själva ciggpluggen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- notetoself
- Medlem
- Inlägg: 22
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
- Ort: Högsäter
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tänkte inte på det. Smart!notetoself skrev:Jag tänkte mer paneluttag eller något i den stilen. Spänningsregulatorn kan du löda direkt i kontakten (på baksidan givetvis).
Får kolla om de har lösa mini-usbkontakter hos Kjell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.adrian_vg skrev:Värmen då? Måste den kylas på nåt speciellt sätt, eller funkar det att bara klä den i en krympslang och inte bry sig om den mer?notetoself skrev:In - 12v (från hojen alltså)
Gnd - Jord/minus (från hojen alltså)
Out - 5v (till din gps eller vadsomhelst)
Edit: +5v och jord/minus är samma som innan.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Nu blev det mer komplicerat igen...StigH skrev:Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nej då man köper färdigtadrian_vg skrev:Nu blev det mer komplicerat igen...StigH skrev:Sen bör det monteras en liten elektrolyt på ingången ( 22u/25V) och på utgången (4.7u/10V) för att den linjära regulatorn ska arbeta stabilt.
Inte säkert att det behövs men man brukar montera dessa lytar för att vara säker att prylen under vissa belastningar inte går i självsväng...
http://www.electrokit.se/byggsatser-str ... y_12306009
Edit.
Denna brinner inte upp
http://www.electrokit.se/byggsatser-str ... i_12306008
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Börjar bli trött på alla speciallösningar som måste till för att få ett simpelt jäkla 12V-uttag på bågen. Jag menar, hur ofta har man *inte* elprylar som behöver ström på bågen??
Mig veterligen, var den enda mc som någonsin haft (och jagägt) eluttag som standard, min BMW R100RS-'82. En 28 år gammal hoj alltså...
Funderar allvarligt på att sälja av lite fonder och skaffa mig en Garmin Zumo och en hållare, och slippa allt besvär.
Mig veterligen, var den enda mc som någonsin haft (och jagägt) eluttag som standard, min BMW R100RS-'82. En 28 år gammal hoj alltså...
Funderar allvarligt på att sälja av lite fonder och skaffa mig en Garmin Zumo och en hållare, och slippa allt besvär.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
gjorde operationen på min vfr 02:a härromdan
kablage från batteri med en 10 amps säkring/enda jag hittade vid tillfället)
drog kabeln under tanken,borrade ett 30 mm hål i den svarta plasten brevid styret o satte uttaget där,köpte ett uttag som är gjort för marint bruk,en inkapslad,gummerad sak med lock.
satte den så att jag kan ha i mobil-laddare,utan att den tar i styret.
kablage från batteri med en 10 amps säkring/enda jag hittade vid tillfället)
drog kabeln under tanken,borrade ett 30 mm hål i den svarta plasten brevid styret o satte uttaget där,köpte ett uttag som är gjort för marint bruk,en inkapslad,gummerad sak med lock.
satte den så att jag kan ha i mobil-laddare,utan att den tar i styret.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a