Startar inte, har ström, inget ljud från inspr.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

Startar inte, har ström, inget ljud från inspr.

#1 Inlägg av Hanseman »

Hej.
Jag ahr en VFR 800 FI -99:a som aldrig bråkat. Nu har den stått i 6 veckor, skulle ut och känna på den lite och vad händer? Vrider om nyckeln, ljuset tänds starkt och fint, men hör inte ljudet av portarna för insprutning eller om det är avgasportar som brukar surra lite när man vrider om nyckeln, sen händer inget mer när jag trycker på starten. All instrument, klocka och lampor lyser fint, ingen felkod blinkar på FI-lampan. Jag har kollat säkringarna vid batteriet men alla är hela och fina. Känns ju lagom kul att transportera till en verkstad...Den gick fint som en klocka när jag ställde den sist. Någon som har något tips innan jag försöker låna en skåpbil för transporter och elände? :?:

danhak
Donator 2007

#2 Inlägg av danhak »

Skulle ju vara lite pinsamt om det vore sidostödet eller "stoppknappen" som är nere :)
hojlös

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#3 Inlägg av Hanseman »

Jo, det hade ju varit pinsamt:) Men jag har testat, det var det första jag tänkte på. Men ljudet från avgasportarna eller vad f-n det är som regleras när man vrider nyckeln är borta, och det låter ju även om stödet är nere och knappen är intryckt.

danhak
Donator 2007

#4 Inlägg av danhak »

Hanseman skrev:Jo, det hade ju varit pinsamt:) Men jag har testat, det var det första jag tänkte på. Men ljudet från avgasportarna eller vad f-n det är som regleras när man vrider nyckeln är borta, och det låter ju även om stödet är nere och knappen är intryckt.
Stödet ja, men knappen nej. Är knappen i fel läge hörs inget surrande... Kanske blivit något glapp i kontakten där vid knappen? Låter skumt iofs om hojen bara stått.
jaja, kommer säkert nåt bra tips snart om vad det kan vara...
hojlös

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#5 Inlägg av kennet »

Du har kanske haft möss i garaget som har kalasat på några kablar :idea:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#6 Inlägg av Hanseman »

Skulle det ju kunna vara men det känns förbannat långsökt. Har heller aldrig sett några tecken på möss eller andra smådjur där..
tack iaf.

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

Problemet löst!

#7 Inlägg av Hanseman »

Gick igenom stödet, kollade batteriet och slutligen "dödaren", så tycker jag mig höra ett klickande när jag slår av och på strömen med dödaren, efter ca femm ggr så hör jag avgasportarna ställa in sig och jag trycker på start, vimsalabims så springer motorn runt och skönheten surrar igång! Jag varmkör och stänger av efter ca 5 min och testar ett par ggr till. Problemet är som bortblåst!

Kan bara gissa på att stoppknappen segat till sig pga för lite användande, jag använder den ju aldrig, kanske ska man göra detta ibland? (retorisk fråga):)

Tackar alla på forumet som bemödat sig med att försöka hjälpa mig med detta dilemma!!!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#8 Inlägg av Göingen »

Kul att du fick fart på hojen igen. Kan ju vara ide att ta isär och putsa till ingredienserna i switchen.
En fråga bara, vad sysslar gubbarna med på bilden under ditt namn?

Swedan
Medlem

Re: Problemet löst!

#9 Inlägg av Swedan »

Hanseman skrev:Gick igenom stödet, kollade batteriet och slutligen "dödaren", så tycker jag mig höra ett klickande när jag slår av och på strömen med dödaren, efter ca femm ggr så hör jag avgasportarna ställa in sig och jag trycker på start, vimsalabims så springer motorn runt och skönheten surrar igång! Jag varmkör och stänger av efter ca 5 min och testar ett par ggr till. Problemet är som bortblåst!
Vad är det du menar med avgasportar som ställer in sig???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#10 Inlägg av Hanseman »

Jo, det ska absolut plockas isär, om inte annat för att kika om det verkligen var det som var problemet. Antagligen har jag tvättat för flitigt så att det varit blött ofta, vilket gjort att det oxiderat.

Gubbarna på bilden kommer från filmen Big Lebowski, dom polerar sina bovlingklot:) Riktiga entusiaster!

Angående "avgasportarna" så vet jag inte vad jag menar, jag menar, jag vet ju vilket ljud jag syftar på men jag vet inte vad det är som låter egentligen. Kanske är det insprutningen som läter, skit samma, ljudet ifråga är det som låter som en elektrisk motor då du slår på tändningen, men innan du startar, ett litet surrande ljud i två olika tonlägen.

Återigen, tack för hjälpen! Hoppas på en tidig vår!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#11 Inlägg av Göingen »

Hanseman skrev: Angående "avgasportarna" så vet jag inte vad jag menar, jag menar, jag vet ju vilket ljud jag syftar på men jag vet inte vad det är som låter egentligen. Kanske är det insprutningen som läter, skit samma, ljudet ifråga är det som låter som en elektrisk motor då du slår på tändningen, men innan du startar, ett litet surrande ljud i två olika tonlägen.
Ljudet du hör surra ett ögonblick då tändningen slås på är bränslepumpen. Min gamla SAAB900 -86 lät likadant då man vred på.

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#12 Inlägg av Hanseman »

OK! Så är det säkert!

Hoppas att det är enda likheten :oops:
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#13 Inlägg av PerJohan »

Jag har haft samma problem lite då och då under sommaren, har dock inte riktigt lokaliserat exakt varför det blir så, ibland har det verkat hjälpa att slå av och på tändningen en eller ett par gånger till, ibland har jag lekt lite med stoppknappen med och det har hjälpt.. Har nog oxå glapp där någonstans..
Tror tysken som haft min hoj innan har haft den ute ganska mycket för man kan se att ovansidorna av kåpor osv är avsevärt mer solblekta. Kan ju ha resulterat i oxidation i stoppknappen och även hel-halvljus-knappen som krånglat lite någon gång med. Borde nog verkligen skruva isär och göra rent båda sidorna..hehe
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#14 Inlägg av Fransson »

PerJohan skrev:Jag har haft samma problem lite då och då under sommaren, har dock inte riktigt lokaliserat exakt varför det blir så, ibland har det verkat hjälpa att slå av och på tändningen en eller ett par gånger till, ibland har jag lekt lite med stoppknappen med och det har hjälpt.. Har nog oxå glapp där någonstans..
Tror tysken som haft min hoj innan har haft den ute ganska mycket för man kan se att ovansidorna av kåpor osv är avsevärt mer solblekta. Kan ju ha resulterat i oxidation i stoppknappen och även hel-halvljus-knappen som krånglat lite någon gång med. Borde nog verkligen skruva isär och göra rent båda sidorna..hehe
Tydligen lite av en sjuka, likadant med min -00

Användarvisningsbild
Hanseman
Medlem

#15 Inlägg av Hanseman »

Sedär ja.
Bara att pilla isär under julhelgen, sen får vi se om det blir bättre.
'There he goes, one of God's own prototypes, a high powered mutant never meant for mass-production. Too strange to live, too weird to die.'

Skriv svar