Motorn dör vid tomgång efter långkörning.
Postat: fre sep 21, 2007 12:50
Hallå, idag hände det mig igen.
Först trodde jag att det var en tillfällighet eller dålig hantering av koppling/gas av mig men nu kan jag nog räkna bort de faktorerna.
Jag pendlar Stockholm - Uppsala 2-3 ggr i veckan och har märkt av detta nu i alla fall tre gånger. Första gången händer det vid första stoppet inne i Uppsala, när jag kopplar ur märkar jag hur motorn varvar betydligt lägre än den brukar och jag måste varva den för att den inte ska dö. Efter det är det inga problem.
Efter det har motorn dött för mig två gånger, en gång i Uppsala och nu senast idag men idag hände det efter flera "normala" rödljusstopp.
Det som händer är alltså att när jag stannar sjunker varvmätaren helt sonika ner till noll, jag hör inget missljud eller något sådant. I normala fall ligger väl min tomgång på 1200-1300 tror jag. Efter att den har dött har det bägge gångerna bara varit att starta om hojen och så går den utan problem igen, med normalt varv vid tomgång.
Mellan de här stoppen har jag kört hojen kortare turer utan att märka av något som helst ovanligt. Det uppträder, i alla fall än så länge, bara efter att jag kört en längre sträcka.
Min första tanke var batteriet men i och med att hojen går utmärkt mellan incidenterna känns det väl tveksamt.
Kanske en långsökt tanke men det senaste stoppet skedde i nerförslut och vid inbromsning samtidigt som jag hade väldigt lite soppa i tanken (nästan reservvarning), kan det vara så att soppatanken är lite knepigt designad och de faktorer jag nämnde kan ställa till det?
Hojen är, mig veterligen, orginal rakt igenom. Det enda jag har gjort är att jag startat upp den med tändningstricket omnämnt på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949. Alltså, starta insprutningen, slå av/på+start. Inte för att jag tycker mig märka någon större skillnad men det får bli en annan tråd..
Så, någon klok eller tok som kan upplysa mig lite?
Först trodde jag att det var en tillfällighet eller dålig hantering av koppling/gas av mig men nu kan jag nog räkna bort de faktorerna.
Jag pendlar Stockholm - Uppsala 2-3 ggr i veckan och har märkt av detta nu i alla fall tre gånger. Första gången händer det vid första stoppet inne i Uppsala, när jag kopplar ur märkar jag hur motorn varvar betydligt lägre än den brukar och jag måste varva den för att den inte ska dö. Efter det är det inga problem.
Efter det har motorn dött för mig två gånger, en gång i Uppsala och nu senast idag men idag hände det efter flera "normala" rödljusstopp.
Det som händer är alltså att när jag stannar sjunker varvmätaren helt sonika ner till noll, jag hör inget missljud eller något sådant. I normala fall ligger väl min tomgång på 1200-1300 tror jag. Efter att den har dött har det bägge gångerna bara varit att starta om hojen och så går den utan problem igen, med normalt varv vid tomgång.
Mellan de här stoppen har jag kört hojen kortare turer utan att märka av något som helst ovanligt. Det uppträder, i alla fall än så länge, bara efter att jag kört en längre sträcka.
Min första tanke var batteriet men i och med att hojen går utmärkt mellan incidenterna känns det väl tveksamt.
Kanske en långsökt tanke men det senaste stoppet skedde i nerförslut och vid inbromsning samtidigt som jag hade väldigt lite soppa i tanken (nästan reservvarning), kan det vara så att soppatanken är lite knepigt designad och de faktorer jag nämnde kan ställa till det?
Hojen är, mig veterligen, orginal rakt igenom. Det enda jag har gjort är att jag startat upp den med tändningstricket omnämnt på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949. Alltså, starta insprutningen, slå av/på+start. Inte för att jag tycker mig märka någon större skillnad men det får bli en annan tråd..
Så, någon klok eller tok som kan upplysa mig lite?