Sida 1 av 1

Motorn dör vid tomgång efter långkörning.

Postat: fre sep 21, 2007 12:50
av Davalito
Hallå, idag hände det mig igen.

Först trodde jag att det var en tillfällighet eller dålig hantering av koppling/gas av mig men nu kan jag nog räkna bort de faktorerna.

Jag pendlar Stockholm - Uppsala 2-3 ggr i veckan och har märkt av detta nu i alla fall tre gånger. Första gången händer det vid första stoppet inne i Uppsala, när jag kopplar ur märkar jag hur motorn varvar betydligt lägre än den brukar och jag måste varva den för att den inte ska dö. Efter det är det inga problem.

Efter det har motorn dött för mig två gånger, en gång i Uppsala och nu senast idag men idag hände det efter flera "normala" rödljusstopp.

Det som händer är alltså att när jag stannar sjunker varvmätaren helt sonika ner till noll, jag hör inget missljud eller något sådant. I normala fall ligger väl min tomgång på 1200-1300 tror jag. Efter att den har dött har det bägge gångerna bara varit att starta om hojen och så går den utan problem igen, med normalt varv vid tomgång.

Mellan de här stoppen har jag kört hojen kortare turer utan att märka av något som helst ovanligt. Det uppträder, i alla fall än så länge, bara efter att jag kört en längre sträcka.

Min första tanke var batteriet men i och med att hojen går utmärkt mellan incidenterna känns det väl tveksamt.

Kanske en långsökt tanke men det senaste stoppet skedde i nerförslut och vid inbromsning samtidigt som jag hade väldigt lite soppa i tanken (nästan reservvarning), kan det vara så att soppatanken är lite knepigt designad och de faktorer jag nämnde kan ställa till det?

Hojen är, mig veterligen, orginal rakt igenom. Det enda jag har gjort är att jag startat upp den med tändningstricket omnämnt på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949. Alltså, starta insprutningen, slå av/på+start. Inte för att jag tycker mig märka någon större skillnad men det får bli en annan tråd..

Så, någon klok eller tok som kan upplysa mig lite?

Postat: fre sep 21, 2007 18:12
av interceptor
jag skulle nog sätta en slant på att tps:en behöver en översyn.
jag vet inte exakt hur den ser ut på vfr.en, men blir det typ en beläggning på kontaktytan så e sådana här saker inte ovanliga.
sist var det yamaha som bytte ut en sjuhelsikes massa tps:er på garantin.
lycka till
lars

Postat: lör sep 22, 2007 14:19
av Davalito
Tack för svaret!

Hade ingen aning om vad TPS var (Throttle Position Sensor, om det är någon annan som undrar) men googlade mig fram till http://www.bike.se/content/1697/ vilket ju låter exakt som mitt problem.

Ska ta kontakt med Honda i nästa vecka och se om vad dom har att säga om det hela. Skulle ett sådant fall, om det visar sig vara det, klassas som ett garantiärende tror ni?

Postat: lör sep 22, 2007 19:06
av stilo
Davalito skrev:Tack för svaret!

Hade ingen aning om vad TPS var (Throttle Position Sensor, om det är någon annan som undrar) men googlade mig fram till http://www.bike.se/content/1697/ vilket ju låter exakt som mitt problem.

Ska ta kontakt med Honda i nästa vecka och se om vad dom har att säga om det hela. Skulle ett sådant fall, om det visar sig vara det, klassas som ett garantiärende tror ni?
Du kan ju alltid få dom att ta det som "teknisk goodwill" om dom inte tar det på garanti, det är ju ett fel som inte borde få finnas hur gammal hojen än blir.

OT
Körde en Opel Zafira-00 en gång i tiden, där togs mycket på teknisk goodwill..en växellåda som totalrasade, ett topplock pga brusten kamrem och en total översyn av bakre bromsar...
Vilken j**la skitbil det var...

Postat: sön sep 23, 2007 11:18
av interceptor
Davalito skrev:Tack för svaret!

Hade ingen aning om vad TPS var (Throttle Position Sensor, om det är någon annan som undrar) men googlade mig fram till http://www.bike.se/content/1697/ vilket ju låter exakt som mitt problem.

Ska ta kontakt med Honda i nästa vecka och se om vad dom har att säga om det hela. Skulle ett sådant fall, om det visar sig vara det, klassas som ett garantiärende tror ni?
hehe, sorry!
men det var lite avsiktligt, då det fick dig att kolla upp det, eller hur ?
nää, tänkte inte ens på att förklara förkortningen heller, sorry igen.
tps: en sitter på typ gasspjället o säger till datorn hur mycket gas man ger.
ungefär som en vridpotentiometer.
o jag tror de flesta vet vad som händer med en stereo som får en beläggning eller sliter ut en dylik.
signalen förvrängs o det blir brus.
därför fattar då inte datorn var gasen är o stänger tändningen.
omstart är som en datoromstart o gör att det funkar bättre ett tag.
men har det börjat så blir det bara värre o värre med tiden.
mvh
lars



går det inte på garantin så hade jag testat att rengöra ytorna o hoppas det hjälper.
jag vet ju inte exakt hur tps :en ser ut på vfr:en o det e möjligt att den måste bytas?
lycka till!!

Postat: sön sep 23, 2007 11:44
av interceptor
ps , hittade tps:en i service manualen
sidan 154.

http://www.xar.it/Download/service%20ma ... 202002.pdf

högerklicka o välj spara mål.

Postat: mån sep 24, 2007 14:28
av Davalito
Tack för hjälpen!

Det har dykt upp lite emellan som jag måste ta tag i men jag återkommer när jag har snackat med Honda.

Postat: tor apr 10, 2008 12:11
av Davalito
Tänkte bara uppdatera lite kort.

Har nu varit i kontakt med Honda MC Center i Södertälje (Hojen är köpt där) och första kontakten var mycket positiv. Enligt killen jag snackade med skulle de fixa det åt mig på garantin men jag skulle återkomma för han som höll i mekbiten var ledig.

Som sagt, mycket positiv över Hondas bemötande, hoppas bara det håller i sig!

Jag återkommer i ärendet.

Re: Motorn dör vid tomgång efter långkörning.

Postat: tor apr 10, 2008 17:02
av tjvfr800
Davalito skrev:Det enda jag har gjort är att jag startat upp den med tändningstricket omnämnt på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949. Alltså, starta insprutningen, slå av/på+start. Inte för att jag tycker mig märka någon större skillnad men det får bli en annan tråd..
Tråden du nämner är gjord på en 07'a.
Årsmodell 06-07~08 hr ju strängare avgasrening än tidigare modeller av vtec så förmodligen så märks det mindre på 05 och bakåt.

Re: Motorn dör vid tomgång efter långkörning.

Postat: tor apr 10, 2008 23:43
av Davalito
tjvfr800 skrev:...Årsmodell 06-07~08 hr ju strängare avgasrening än tidigare modeller av vtec...
Se där, det hade jag ingen aning om.

Dock så har ju killen du citerar i O2 sensor tråden, quicknick, en -03:a. Alltså borde det ju gälla även de tidigare VTEC:arna.

Postat: fre apr 11, 2008 17:17
av tjvfr800
Javisst ... men det märks mer på 06 ->