Startmotorproblem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#16 Inlägg av Qwerty »

Precis så betedde sig min gammel CB900.
När jag bytte batteri med som höll sina A så försvann problemet.

Så mitt recept är prova med ett par startkablar från ett bra bil batteri, funkar hojen perfa, byt batteri.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#17 Inlägg av kebne »

Har fortfarande problem!!

Status nästan 2 år senare:
Har bytt startmotorkoppling, bytte då fjädrar, rullar och starter clutch outer.
Har renoverat startmotorn, nya kol och rengöring.

Samma olja, Biltemas racingolja (var problem även innan med en Motul olja).

Har testat att koppla startkablar direkt på startmotorn från bilbatteriet:
ca 30 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det direkt på.

Har även testat koppla startkablar från bilbatteriet till mcbatteriet:
ca 20 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det efter ingrepp, dvs först drog startmotorn runt och sedan släppte den och kopplingen verkar frihjula.
Nu vet jag inte om skillnaden mellan inkopplingen påverkar resultatet eller om det var att man hade gjort så många startförsök.

Kanske att man inte helt kan utesluta ex.vis startmotorrelä. Men det förstnämnda försöket visar ju motsatsen, dvs. att man kan utesluta fel i elektroniken. Förutom fel i själva startmotorlindningarna?

OBS!! När motorn är varm (och oljan är varm) så har den inte slirat på startmotorkopplingen. Vad kan det bero på?

Frågan här är så klart vad jag ska göra för att det hela ska fungera bra igen?

Jag vill minnas att jag inspekterade delarna när jag bytte startmotorkopplingen, men kanhända att jag missat något slitage på starter driven gear (tror denna även kallas starter pinion) eller reduction gears (vad det nu är)?

Eller är lösningen så enkel som att byta olja till shell 10w-40 som rekommenderas på sporthoj.com? Kan det vara så att biltemaoljan smörjer för bra? Vad kör ni på för oljor?

Har haft hojen i 4 år och tyvärr har det inte blivit så många mil på den dels. pga. familjesituationen men också pga. det här evinnerliga problemet som gör att man drar sig för att åka ut någonstans...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Slirande startmotorkoppling har inget med startmotorlindningarna att göra, inte heller med oljan. Skulle du köra på fel olja så skulle kopplingen slira, men startmotorkoppling är en enkel envägskoppling som fungerar på ett helt annat sätt och om den slirar så kan det inte vara så mycket annat. Om du verkligen är säker på att det är felet så får du riva isär igen och gå igenom att allt är rätt monterat. Det kan vara så enkelt att någon bricka är felvänd.

Trög startmotor däremot kan vara kolen eller lindningarna. En garagegranne har just råkat ut för det på sin gamla CB650. Den gick överhuvudtaget inte runt och efter min inrådan tog han loss startmotorn och la den direkt på ett bilbatteri, då snurrare den, men det var knappt.
Om det var kolen eller lindingarna vet jag ännu inte, men den såg inte rolig ut när vi tog isär den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#19 Inlägg av kebne »

Jag blir lite kluven nu eftersom jag har läst att oljan visst kan påverka hur startmotorkopplingen fungerar.

Källa 1: länk

Texten från yamahas website är intressant...

Källa 2: länk

Orsak till slir nämns...

Källa 3: länk

Att man kan lösa slir genom att blanda ut Biltemas syntet med mineral, blandningen 50/50.

Men P-A skriver där att man inte angriper grundproblemet genom att byta till sämre olja eftersom oljans uppgift är att ha en oljefilm som separerar metall ifrån varandra och att en sämre oljefilm kan ge metall-metall kontakt vilket iofs löser slir men inte är önskat.

Som jag ser det så har jag två val. Antingen så väljer jag en annan olja som har en svagare oljefilm men då gör att friktionen i startmotorkopplingen ökar och att risken för slirning då minskar - men att risken för slitage då ökar.

Eller så tar jag isär allt igen och låter kolla upp startdrevets anliggningsyta, låter svarva det runt ifall det behövs. Och om en orundhet upptäcktes så kan jag testa återigen med Biltemas racingolja. Men om ingen orundhet upptäcks så lutar det åt att välja en annan olja. Eller tycker ni fortfarande att oljan inte har någon betydelse?

Hur kan det då komma sig att startmotorkopplingen inte slirar när motorn är varm? Beror det inte på att viskositeten minskar när oljan är varmare och att oljefilmen då är tunnare och att friktionen då ökar?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:Att man kan lösa slir genom att blanda ut Biltemas syntet med mineral, blandningen 50/50.

Men P-A skriver där att man inte angriper grundproblemet genom att byta till sämre olja eftersom oljans uppgift är att ha en oljefilm som separerar metall ifrån varandra och att en sämre oljefilm kan ge metall-metall kontakt vilket iofs löser slir men inte är önskat.

Som jag ser det så har jag två val. Antingen så väljer jag en annan olja som har en svagare oljefilm men då gör att friktionen i startmotorkopplingen ökar och att risken för slirning då minskar - men att risken för slitage då ökar.
Det låter inte som någon bra idé. Syntetiska biloljor skulle kunna orsaka ett sånt problem eftersom de ofta innehåller antifriktionstillsatser, men då skulle kopplingen också slira.
Själv har jag alltid kört på ren högkvalitets mineralolja (Quaker State eller Pennzoil) och aldrig haft några problem.
Eller så tar jag isär allt igen och låter kolla upp startdrevets anliggningsyta, låter svarva det runt ifall det behövs. Och om en orundhet upptäcktes så kan jag testa återigen med Biltemas racingolja. Men om ingen orundhet upptäcks så lutar det åt att välja en annan olja. Eller tycker ni fortfarande att oljan inte har någon betydelse?

Hur kan det då komma sig att startmotorkopplingen inte slirar när motorn är varm? Beror det inte på att viskositeten minskar när oljan är varmare och att oljefilmen då är tunnare och att friktionen då ökar?
Svårt att säga, men det är möjligt. Jag har aldrig varit med om att startmotorkopplingen slirar. När det börjar bli slitet brukar det främsta sympomet vara att den helt enkelt inte håller i utan släpper så att startmotorn bara snurrar fritt.

Dreven är det nog inte fel på, de ligger i konstant ingrepp och när motorn går så ligger dreven still.
Det är därför det inte är någon fara att trycka på knappen när motorn är igång, det bara snurrar lite fritt. Skillnad på bilar som har solenoid och bendixdrev där låter det som om man rensar varenda kugg. Det är också anledningen att många bilar har dubbelstartspärr i låset så man måste vrida av tändningen före ett nytt försök.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

#21 Inlägg av kebne »

Tyrannosaurus skrev: Det låter inte som någon bra idé. Syntetiska biloljor skulle kunna orsaka ett sånt problem eftersom de ofta innehåller antifriktionstillsatser, men då skulle kopplingen också slira.
Själv har jag alltid kört på ren högkvalitets mineralolja (Quaker State eller Pennzoil) och aldrig haft några problem.
Självklart var det mc-oljor de diskuterade i tråden. Biltema har både en mineralbaserad mc-olja och en syntetisk sådan.
Svårt att säga, men det är möjligt. Jag har aldrig varit med om att startmotorkopplingen slirar. När det börjar bli slitet brukar det främsta sympomet vara att den helt enkelt inte håller i utan släpper så att startmotorn bara snurrar fritt.

Det är just det jag menar med "slirar".
Dreven är det nog inte fel på, de ligger i konstant ingrepp och när motorn går så ligger dreven still.
Tror inte heller det är nåt fel på dreven när det gäller kuggarna. Men startdrevet har en anliggningsyta som rullarna i startmotorkopplingen löper över. Denna yta kan tydligen bli ojämn och göra att rullarna i startmotorkopplingen "hoppar".

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

kebne skrev:
Tyrannosaurus skrev:Svårt att säga, men det är möjligt. Jag har aldrig varit med om att startmotorkopplingen slirar. När det börjar bli slitet brukar det främsta sympomet vara att den helt enkelt inte håller i utan släpper så att startmotorn bara snurrar fritt.
Det är just det jag menar med "slirar".
Ok dåså. Men du hade bytt rullar och fjädrar vad jag förstår?
Tech beskriver det bra här http://www.sportbikez.net/forum/f8/help ... ping-17262 (det ser inte ut som på bilden, men principen är rätt)
Tror inte heller det är nåt fel på dreven när det gäller kuggarna. Men startdrevet har en anliggningsyta som rullarna i startmotorkopplingen löper över. Denna yta kan tydligen bli ojämn och göra att rullarna i startmotorkopplingen "hoppar".
Du menar alltså insidan av huset till själva startmotorkopplingen, att det sitter ett drev på utsidan har mindre med saken att göra (skriv så man förstår :wink: )

Nåja, oavsett vilket så lär du få riva isär igen och troligen göra som Insu beskriver http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2235
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Hondavfr750
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 29, 2008 21:53
Ort: Växjö

#23 Inlägg av Hondavfr750 »

Hej,
Hade samma problem med min -93a:, bytte först fjädrar och rullar men problemet kvarstod.(pga sprickan)
Köpte en koppling på skroten för 800kr och problemet var löst!
Röd VFR750-93

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hondavfr750 skrev:Hej,
Hade samma problem med min -93a:, bytte först fjädrar och rullar men problemet kvarstod.(pga sprickan)
Köpte en koppling på skroten för 800kr och problemet var löst!
Ja där har vi det troliga problemet. Gick tillbaka i tråden (borde ha gjort det tidigare). Sprickan i godset gör ju att materialet rör på sig på ett sett dom det inte gör annars när det blir varmt och kallt.

Du åker nog på ett byte av hela kopplingen. Men som Hondavfr750 skriver så behöver det ju inte bli så dyrt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#25 Inlägg av fbkforever »

En dum fråga. Behöver man inte tappa ur oljan när man skall byta rullar och fjädrar till startmotorkopplingen?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:En dum fråga. Behöver man inte tappa ur oljan när man skall byta rullar och fjädrar till startmotorkopplingen?
Luta hojen åt vänster så slipper du det, men du behöver en ny packning ändå.

Notera att hojen måste lutas mer än sidostödet. Man kan t.ex. köra upp hjulen på bräder eller SJ-pallar och ställa den på stödet på golvet. Men använd någon slags pallning/support mot ramen eller nåt för den belastningen som det blir är mer än vad stödet är gjort för att klara.

Man kan också lägga hojen på sidan om man är några stycken, tar det lite vackert och använder bra pallning. Men tänk då på att om det inte är slutet/gel-batteriet så bör det tas ur och se till att ha rätt lite soppa i tanken annars läcker det genom locket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#27 Inlägg av fbkforever »

Hmm! Känns som om det ändå är lättare att tappa ur oljan.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#28 Inlägg av Tommy Gsson »

fbkforever skrev:Hmm! Känns som om det ändå är lättare att tappa ur oljan.
Kom ihåg att tömma oljekylaren när du har tråget framme, jag fick lossa oljekylar rören för att få loss startmotorn. Nu tog ju jag inte bort oljefiltret eller tappade ur oljan då jag lutade hojen genom att lägga styrändanpå en 35cm hög låda och fotpinnen fick ta lite vikt
T..
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
fbkforever skrev:Hmm! Känns som om det ändå är lättare att tappa ur oljan.
Kom ihåg att tömma oljekylaren när du har tråget framme, jag fick lossa oljekylar rören för att få loss startmotorn. Nu tog ju jag inte bort oljefiltret eller tappade ur oljan då jag lutade hojen genom att lägga styrändanpå en 35cm hög låda och fotpinnen fick ta lite vikt
Man behöver inte lossa startmotorn för att öppna/lossa/byta startmotorkopplingen.
[EDIT] Aha! http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2396&start=30 [/EDIT]

Ditt "nerlägg" verkade vara smidigt, 2-3 hjälps åt att lägga ner hojen lite fint så blir det inga skador.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#30 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev: Ditt "nerlägg" verkade vara smidigt, 2-3 hjälps åt att lägga ner hojen lite fint så blir det inga skador.
Jag la ner den själv och jag är inte hulken.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar