Startmotorproblem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Startmotorproblem
Har haft ett återkommande problem med att starta hojen som nu accelererat. Det verkar som om startmotorn inte snurrar igång motorn när motorn är kall.
När jag sprungit igång hojen och kört en runda så fungerar den dock normalt. Vad kan det vara? Har testat med att försöka utesluta startmotor reläet genom att koppla över reläet med en skruvmejsel utan att symptomen förändras. Batteriet är inköpt i år.
Filmat med mobilen:
http://www.youtube.com/watch?v=yYPCMcJldpc
EDIT:
Inser nu efter att ha funnit bla. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=62 att det troligen är startmotorkopplingen som måste fixas till. Någon som vet hur det går till?
När jag sprungit igång hojen och kört en runda så fungerar den dock normalt. Vad kan det vara? Har testat med att försöka utesluta startmotor reläet genom att koppla över reläet med en skruvmejsel utan att symptomen förändras. Batteriet är inköpt i år.
Filmat med mobilen:
http://www.youtube.com/watch?v=yYPCMcJldpc
EDIT:
Inser nu efter att ha funnit bla. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=62 att det troligen är startmotorkopplingen som måste fixas till. Någon som vet hur det går till?
Re: startmotorproblem
Hej. Kul att se fler från nordligare trakter som hittar hit.kebne skrev:Har haft ett återkommande problem med att starta hojen som nu accelererat. Det verkar som om startmotorn inte snurrar igång motorn när motorn är kall.
När jag sprungit igång hojen och kört en runda så fungerar den dock normalt. Vad kan det vara? Har testat med att försöka utesluta startmotor reläet genom att koppla över reläet med en skruvmejsel utan att symptomen förändras. Batteriet är inköpt i år.
Att du sedan har valt en av de snyggare versionerna av VFR är väl inte dumt det heller.
Du har väl laddat ner service manualen. Den är ganska bra.
Som du läst i den andra tråden. Startmotorn sitter i konstant ingrepp mot en serie kugghjul och en nedväxling. I slutet på denna sitter slirkopplingen /"starterclutch". För att komma åt dessa så behöver du isär med ena sidokåpan på motorn inte så svårt men det är ju trevligt om man är hyfsat säker på att det är där problemet är.
Ett förslag.
OM det är någon form att problem med kablage och relä. Lägg på 12v direkt på startmotorn via någon annan störmkälla (hojen avstängd). (bilbatteri / kraftig laddare). Detta för att kolla så moton inte har glapp i matningen och tappar momentant lite moment/varv -> kopplingen släpper -> start misslyckas. Du får även ett bra tillfälle att kolla/rengöra anslutningen på startmotorn.Du behöver ta bort någon av sidokåpa höger eller mittkåpa i hjulhuset. Det är lite knepigt första gången med kåpor.
Min första tanke var faktiskt du har problem med startknappen i handtaget men då du redan byglat på reläet så borde det vara bortkopplat.
/Johan
Tack det är sådana här fina ideér som man jagar på nätet för. Ska försöka testa det för säkerhets skull. Tar nog och laddar upp hojens batteri och sedan startkablar (om det får plats) mellan batteriet och startmotorn. Sen får vi väl se om det blir någon mer köra i år. Hojen har stått i princip stilla sen i juni :-/ men så har man också familj och hus och hundra intressen.Ett förslag.
OM det är någon form att problem med kablage och relä.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: startmotorproblem
Det där är inget elfel och startmotorn snurrar som den ska, men den greppar inte. Det där är absolut startmotorkopplingen som har säckat. Det är ingen slirkoppling som JohanL sa utan en envägskoppling som faktiskt är en rätt enkel historia.kebne skrev:Har haft ett återkommande problem med att starta hojen som nu accelererat. Det verkar som om startmotorn inte snurrar igång motorn när motorn är kall.
http://www.youtube.com/watch?v=yYPCMcJldpc
EDIT:
Inser nu efter att ha funnit bla. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=62 att det troligen är startmotorkopplingen som måste fixas till. Någon som vet hur det går till?
Har du tur kan det vara så enkelt att bultarna på startmotorkopplingen har lossnat och bara behöver dras åt. Men oavsett vilket måste höger motorkåpan (kopplingskåpan) av.
Det är inte ens speciellt dyrt, en ny packning och nya fjädrar och rullar till startmotorkopplingen.
Jag såg vid ett tillfälle en kanonbra steg för steg filmbeskrivning på YouTube, kommer bara inte ihåg var. Hade för mig att jag hade sparat den, men jag hittar den tyvärr inte bland mina filer.
Japp! Här var den. Låg på CHVC:s forum:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8350336971
Filmen handlar förvisso om V65 Magna, men grundkonstruktionen är densamma på nästan alla hojar och speciellt på Honda V4. Så det är bara att följa instruktionerna
Det är inget ljud, men mycket tydliga text och bildinstruktioner
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: startmotorproblem
Har tagit isär startmotorkopplingen. Mätte en rulle för att se om det avvek mot den nya men såg ingen skillnad. Däremot så var fjädrarna ca 2-5 mm kortare. Sedan upptäckte jag en spricka i startmotorkopplingen som jag bifogar bild på. Vill gärna höra vad ni tror om den sprickan. Min teori är att den "stommen" är såpass sliten att det uppstått en spricka pga. klen dimension eller skadligt moment. Det lutar väl åt att köpa in en ny sådan grej om det går. Och kommer nog kosta skjortanTyrannosaurus skrev: Har du tur kan det vara så enkelt att bultarna på startmotorkopplingen har lossnat och bara behöver dras åt. Men oavsett vilket måste höger motorkåpan (kopplingskåpan) av.
Det är inte ens speciellt dyrt, en ny packning och nya fjädrar och rullar till startmotorkopplingen.
Klicka här för att kolla bilderna
Har fått väldigt bra förklaring till startmotorkopplingsproblemet på
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... ntry440666
där jag också postat bilderna för lite omdöme och medlidande
På tråden hänvisas till http://users.metro2000.net/~cdc/magna/t ... clutch.htm där det finns en uttömmande beskrivning av funktion och slitage.
Kort sagt. Om det börjar slira så byt rullar och fjädrar i tid så kanske ni slipper byta mer som jag kanske måste göra.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... ntry440666
där jag också postat bilderna för lite omdöme och medlidande
På tråden hänvisas till http://users.metro2000.net/~cdc/magna/t ... clutch.htm där det finns en uttömmande beskrivning av funktion och slitage.
Kort sagt. Om det börjar slira så byt rullar och fjädrar i tid så kanske ni slipper byta mer som jag kanske måste göra.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: startmotorproblem
De korta fjädrarna är nog den mest troliga förklaringen att startmotorkopplingen inte greppar. Jag är ganska säker på att det finns en "service limit" på dom fjädrarna i boken.kebne skrev:Har tagit isär startmotorkopplingen. Mätte en rulle för att se om det avvek mot den nya men såg ingen skillnad. Däremot så var fjädrarna ca 2-5 mm kortare. Sedan upptäckte jag en spricka i startmotorkopplingen som jag bifogar bild på. Vill gärna höra vad ni tror om den sprickan. Min teori är att den "stommen" är såpass sliten att det uppstått en spricka pga. klen dimension eller skadligt moment. Det lutar väl åt att köpa in en ny sådan grej om det går. Och kommer nog kosta skjortan
Sprickan i godset bör inte ha någon betydelse för funktionen, men det vet man aldrig och det är ju inte bra när det är sprickor. Jag kan inte heller fatta hur den har uppkommit.
Det du säger i andra inlägget:
"Kort sagt. Om det börjar slira så byt rullar och fjädrar i tid så kanske ni slipper byta mer som jag kanske måste göra."
Att det skulle uppstå sprickor för att rullarna och fjädrarna börjar bli slitna borde inte ha med saken att göra om det inte är så att det blir en smäll när startmotorkopplingen släpper eller återgreppar. Men det bli å andra sidan också en smäll när allt funkar dels när starten greppar in och dels ibland när man stänger av motor kan man på de flesta hojar med envägskoppling (typen av startmotorkoppling) höra en smäll när motorn får ett litet bakslag precis när den har stannat.
Bakslag är alltså ingen som bara förekommer på gamla Trajjor och HD, utan också på helt moderna motorer om dom stoppar precis före ett kompläge.
Jo, och kom sen inte och säg att SabMag inte är bra att ha http://users.metro2000.net/~cdc/magna/mcpage.htm (en liten pik till några andra på forumet ). Även om Tony Donisi (ägaren av sidan) av någon anledning har spegelvänt både namnet och märket men han kanske gillar Magna bättrePå tråden hänvisas till http://users.metro2000.net/~cdc/magna/t ... clutch.htm där det finns en uttömmande beskrivning av funktion och slitage.
Sabmag både i USA (där vi kan notera att även VFR enda fram till dags datum inkluderas) och här hemma (Sabmag Scandinavia och Classic Honda V4 Club) innehåller en enorm faktabank sedan 25 år, och det är även till viss del användbart för VFR, så mitt tips är att folk bör leta mer fakta på sidorna:
- Sabmag Scandinavia
- CHVC
- Mina länkar
- Sabmag USA
- V4 Honda med Dave Dodge - DRP
Men en liten viktig parantes på startmotorkopplings artikeln (länken ovan): Kom ihåg att "service limit" och andra tekniska uppgifter kan skilja mellan 80-tals VF och VFR, så du bör dubbelkolla såna saker i VFR boken.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
En del av texten föll bort. Det jag tänkte ta med efter texten:
"Sprickan i godset bör inte ha någon betydelse för funktionen, men det vet man aldrig och det är ju inte bra när det är sprickor. Jag kan inte heller fatta hur den har uppkommit.
Var att: Kolla vad en ny del kostar och leta sen om du inte kan hitta den på någon mc-skrot.
"Sprickan i godset bör inte ha någon betydelse för funktionen, men det vet man aldrig och det är ju inte bra när det är sprickor. Jag kan inte heller fatta hur den har uppkommit.
Var att: Kolla vad en ny del kostar och leta sen om du inte kan hitta den på någon mc-skrot.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Tack för tipsen och länkarna!
Hamnade bla på http://www.davidsilverspares.co.uk/cgi- ... ch%20outer som verkar vara den hära starter clutch assembly som jag behöver. Ska kolla det svenska priset och så får vi se!
Kanske lite offtopic. Gillar allt som tyder på att en vfr motor har lång livslängd men kan inte låta bli att irritera mig över hur kåporna är konstruerade! Längst bak har vi bakkåpan som brukar spricka i infästningen till passagerarhandtagen. Och sidokåporna är en mardröm att ta loss då plasten knäpper ljudligt. Sprickor uppkommer lätt lite här och där. Undrar hur risiga kåporna ser ut om några år... En näck hoj eller dylikt är en fördel i det avseendet.
Hamnade bla på http://www.davidsilverspares.co.uk/cgi- ... ch%20outer som verkar vara den hära starter clutch assembly som jag behöver. Ska kolla det svenska priset och så får vi se!
Kanske lite offtopic. Gillar allt som tyder på att en vfr motor har lång livslängd men kan inte låta bli att irritera mig över hur kåporna är konstruerade! Längst bak har vi bakkåpan som brukar spricka i infästningen till passagerarhandtagen. Och sidokåporna är en mardröm att ta loss då plasten knäpper ljudligt. Sprickor uppkommer lätt lite här och där. Undrar hur risiga kåporna ser ut om några år... En näck hoj eller dylikt är en fördel i det avseendet.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är priset man får betala när hojar ska vara lättare, då blir även plasten tunnare. Det är iofs lösbart med plast armerad med kevlar eller kolfiber, men då blir å andra sidan priset högre.kebne skrev:Kanske lite offtopic. Gillar allt som tyder på att en vfr motor har lång livslängd men kan inte låta bli att irritera mig över hur kåporna är konstruerade! Längst bak har vi bakkåpan som brukar spricka i infästningen till passagerarhandtagen. Och sidokåporna är en mardröm att ta loss då plasten knäpper ljudligt. Sprickor uppkommer lätt lite här och där. Undrar hur risiga kåporna ser ut om några år... En näck hoj eller dylikt är en fördel i det avseendet.
Ett tips för sidorkåpor och annat som sitter med gummiploppar är att spraya lite silikon på dom. Då blir risken mindre att man bryter av piggarna när man ska ta av eller på kåporna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Uppgradera .. har inte upplevt någonting av det på min 99:akebne skrev:
Kanske lite offtopic. Gillar allt som tyder på att en vfr motor har lång livslängd men kan inte låta bli att irritera mig över hur kåporna är konstruerade! Längst bak har vi bakkåpan som brukar spricka i infästningen till passagerarhandtagen. Och sidokåporna är en mardröm att ta loss då plasten knäpper ljudligt. Sprickor uppkommer lätt lite här och där. Undrar hur risiga kåporna ser ut om några år... En näck hoj eller dylikt är en fördel i det avseendet.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Det låter ju bra att utvecklingen går framåt även om man inte kan vara säker på att konstruktionerna ständigt förbättras. OT: Någon uppgradering blir det nog inte för mig på ett bra tag. Har varit tal om nedgradering så lite som jag kört i år. Men nästa år så börjar lillflickan på 6-årsverksamheten som ligger närmare till och inte kräver bilskjuts som idag. Då blir det nog lite fler till/från jobbet turer.Conseal skrev: Uppgradera .. har inte upplevt någonting av det på min 99:a
felet verkar finnas kvar!
Jaha. Igår var jag äntligen klar med bytet av startmotorkopplingen. Det tog mycket längre tid än beräknat då jag tappade en 50 öring i oljetråget och fick ta lös hela avgassystemet för att få loss oljetråget. Tips: använd en kraftig trasa istället för en slant mellan dreven när de ska låsas för åtdragning/losstagning.
Men min besvikelse var stor när det visade sig att startproblemet jag har tycks finnas kvar! Samma symtom som i youtube videon jag länkade till förra året. Kanske tidigt att döma, kanske behöver jag köra en sväng innan jag drar slutsatsen. Men det ser inte ljust ut. Jag provade aldrig koppla startkablar mellan ett bilbatteri och startmotorn tidigare. Det kanske jag skulle prova...
Men min besvikelse var stor när det visade sig att startproblemet jag har tycks finnas kvar! Samma symtom som i youtube videon jag länkade till förra året. Kanske tidigt att döma, kanske behöver jag köra en sväng innan jag drar slutsatsen. Men det ser inte ljust ut. Jag provade aldrig koppla startkablar mellan ett bilbatteri och startmotorn tidigare. Det kanske jag skulle prova...