Helljus - mörker - halvljus

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Led
Donator 2009

Helljus - mörker - halvljus

#1 Inlägg av Led »

Tjena Vifferister,

imorse när jag körde till jobbet så kom jag in i ett område utan vägbelysning, kopplade över till helljus och körde vidare. Efter ett tag så återkom vägbelysningen så jag växlade tillbaka till halvljus.

Döm om min förvåning :shock: när inget hände, mörker i cirka 2 - 3 sekunder innan halvljuset tändes.

Jag hade samma problem på min förra 90:a, skall det vara så här? Är det sirap i relät?

Jag vill ju kunna lita på att halvljuset kommer momentant.

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem

#2 Inlägg av interceptor »

hmmm, såg häromdan i garaget att när jag slog på helljuset så tog det 1-2 sek innan det tändes!
samma fel ??
oxid på kontakterna antagligen???
av med handtaget o göra rent i vinter asså.
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#3 Inlägg av PerJohan »

Samma här! Första gången jag körde min i mörker och slog på helljuset fick jag åka i beckmörker någon kort sekund. Har hänt ett femtal ggr sedan dess...
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Led
Donator 2009

#4 Inlägg av Led »

Puh...

skönt att höra att jag inte är ensam om mitt problem med mörkret. Läge att kolla kontakterna uppenbarligen.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Har samma fenomen och 2-3 sekunder svart på en lika svart väg mitt i lika svarta natten är inte kul.

Min teori är oxid i omkopplarna i handtagen. Jag provade att spraya i 5-56 vilket gjorde det tillfälligt bättre men inte bra.

Nästa problem är att det funkar perfekt när man testar i garaget, men inte ute på vägen.
Ska kolla mer och försöka mäta upp skiten i vinter. Allt är ju inplastat så man ser inget även om man tar loss handtagsfästerna (har provat) och hjälper inget annat så får jag väl köpa nya omkopplare (inte billigt).

Vad det gäller relä. Jag vet inte ens om det sitter relä på VFR eller om strömmen går direkt. Min hade iaf inga reläer original, men har det idag.
Men det är lätt att kolla, slå på tändningen (motorn avstängd) lyssna noga (troligen någonstans framme i kåpan) och switcha mellan hel- och halvljus några gånger. Man ska kunna hälla reläklicket om det finns såna. Hörs det inget så finns det troligen inget relä.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
minimilk
Medlem

#6 Inlägg av minimilk »

Hittade en gammal tråd utan lösning.. då jag har samma problem som ovanstående så är jag intresserad om någon har någon lösning på problemet, inte så kul att köra utan ljus i mörkret som ha kommit. Mvh Micke
Honda VFR800FI 1999

Skriv svar