Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#76 Inlägg av Tommy Gsson »

Hej.
Det kan ju vara så enkelt som att det är vattenpumpen som läcker om den har stått ett tag och torkat ihop.
Sitter framför framdrevet, har för mig att det går att få loss den utan att ta isär pumpen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#77 Inlägg av Donner »

Tommy Gsson skrev:Hej.
Det kan ju vara så enkelt som att det är vattenpumpen som läcker om den har stått ett tag och torkat ihop.
Sitter framför framdrevet, har för mig att det går att få loss den utan att ta isär pumpen.
T.
Skulle det gå vatten i oljan då?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#78 Inlägg av Tommy Gsson »

Donner skrev:
Tommy Gsson skrev:Hej.
Det kan ju vara så enkelt som att det är vattenpumpen som läcker om den har stått ett tag och torkat ihop.
Sitter framför framdrevet, har för mig att det går att få loss den utan att ta isär pumpen.
T.
Skulle det gå vatten i oljan då?
Drivningen kommer inifrån motorn, sitter en oring på utsidan av vattenpumpen så att det inte läcker ut olja och en packbox på axeln in i vattenpumpen så inte vattnet går in i motorn.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#79 Inlägg av Donner »

Aha ja då kan det ju vara så.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#80 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:fick detta tills svars.
När motorn såldes var den i bra skick, uppstartad, varmkörd och kontrollerad som vi alltid gör.
Vi ger också alltid tre månaders garanti på våra beg.delar.
Något måste ha hänt under denna tid, du får nog kontrollera vad det är.
mvh//Micke
westerbrand skrev:
Donner skrev:Men du har väl inte ens haft igång den?
nej aldrig startad i min ägo
Även om det är vattenpumpen som Tommy säger så gäller garantin ändå och sen spelar det ingen roll om dom har startat och varmkört den på firman.
Oavsett vad det är så måste motorn rengöras från vatten = 1-2 oljebyten/sköljningar minst.

Det är bara att ta tillbaka motorn till firman och det ska inte kosta dig en spänn och om dom konstrar så är det bara att nämna KO vilket brukar leda till att dom flesta plötsligt blir väldigt medgörliga. Däremot kan du nog inte kräva att köpet ska gå tillbaka, iaf inte i första läget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#81 Inlägg av adrian_vg »

westerbrand skrev:fick detta tills svars.
När motorn såldes var den i bra skick, uppstartad, varmkörd och kontrollerad som vi alltid gör.
Vi ger också alltid tre månaders garanti på våra beg.delar.
Något måste ha hänt under denna tid, du får nog kontrollera vad det är.
mvh//Micke
Juste sätt att säga "hitta vad som är fel på motorn åt oss, så kanske vi fixar det".

Har du dealat med dessa tjommar tidigare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#82 Inlägg av blacken »

Som storödlan säger, rör inget och fläska dit med pryttlarna. Har han sagt att han har garanti på krafset så är det garanti på det, det kan han aldrig svära sig fri ifrån!.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#83 Inlägg av westerbrand »

har ju det problemet att dom ligger ganska långt ifrån. o då måste jag skicka motorn med lastbil igen o bara där kostar det pengar.
o jag har fått en skada i handen o kan tyvärr inte meka på ett bra tag o bara få ut motorn ur ramen e ett häst jobb
övningskör

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#84 Inlägg av blacken »

westerbrand skrev:har ju det problemet att dom ligger ganska långt ifrån. o då måste jag skicka motorn med lastbil igen o bara där kostar det pengar.
o jag har fått en skada i handen o kan tyvärr inte meka på ett bra tag o bara få ut motorn ur ramen e ett häst jobb
Finns det ingen på Forumet som huserar i dina krokar, som kan hjälpa dig att riva ner spisen ur hojen?. Och frakten ska ju firman stå för om jag inte missminner mig fel, om vad försäljningslagen säger om det? I och med att det är ett garanti åtagade ifrån deras sida.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#85 Inlägg av westerbrand »

blacken skrev:
westerbrand skrev:har ju det problemet att dom ligger ganska långt ifrån. o då måste jag skicka motorn med lastbil igen o bara där kostar det pengar.
o jag har fått en skada i handen o kan tyvärr inte meka på ett bra tag o bara få ut motorn ur ramen e ett häst jobb
Finns det ingen på Forumet som huserar i dina krokar, som kan hjälpa dig att riva ner spisen ur hojen?. Och frakten ska ju firman stå för om jag inte missminner mig fel, om vad försäljningslagen säger om det? I och med att det är ett garanti åtagade ifrån deras sida.
jag vet inte. bor utanför varberg. fins nog inte många viffer åkare närheten där alla kör hd moppar :lol:
det e isåfall min kompis som hjälpte mig sist o vete fan om båda e sugna :?
vi få se ska ta en närmare titt i morron
övningskör

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#86 Inlägg av westerbrand »

har nu varit nera o monterat av höger motorkåpa för o se om jag kan se något fel på startmotor kopplings historian. men nu snurrar inte startmotorn utan bara vickar någon gång ibland. men därimot la jag märke till att varvräknaren fick frispel och åkte upp till 7tusen varv när man tryckte på startknappen :shock: och batteriet e nytt men testa o se om det va power kvar o det va det 12, 30 något.

kortfattat
trycker på knappen det klickar i relät och hör ett litet surrande.
startmotorn vill ej gå runt.
dreven från startmotorn fram till kopplingen ser med fint ut. vet ej hur en söndrig startmotor koppling ska se ut :cry:
övningskör

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#87 Inlägg av blacken »

Man ser inte i första taget om startmotorkopplingen har lunchat, utan man får ta isär den och kolla rullarna och axeln dom "aktiveras"/rullar på.
Men prova med att ge startmotorn "färsk" ström dvs ta ett friskt batteri (går bra med ett bil dito) Och ta startkablar (- på gods och + direkt på ström in där kabeln ifrån startreläet sitter, OBS! koppla bort den (kabeln) ifrån startmotorn innan) och prova om startmotorn funkar då.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#88 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:(en massa motorproblem)

kortfattat
trycker på knappen det klickar i relät och hör ett litet surrande.
startmotorn vill ej gå runt.
dreven från startmotorn fram till kopplingen ser med fint ut. vet ej hur en söndrig startmotor koppling ska se ut :cry:
Rör inte alltför mycket, spisen ska tillbaka till firman för fan vet vad det är för fel på den. Massa vatten i oljan låter inte alls bra och inte heller att den inte går runt med enligt vad du säger ett friskt batteri. Om startmotorkopplingen har gett upp så ska startmotorn frisnurra utan problem och inte hålla på med några andra konster som att påverka varvräknaren mm. Möjligen kan det höras ett visst rassel från rullarna i startmotorkopplingen om den inte greppar när startmotorn snurrar, men det är allt.

Däremot ska du inte köra startmotorn med motorkåpan av eftersoim det då inte finns något som håller fast mellandrevet.

Det ska väl finnas någon meckkunnig som kan hjälpa dig och riva ur motorn, alternativ tar du dit hela hojen med motorn i. Men hur fick du motorn? Stog den på en pall eller nåt? Eller var du själv iväg och hämtade den?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#89 Inlägg av westerbrand »

Tyrannosaurus skrev:
westerbrand skrev:(en massa motorproblem)

kortfattat
trycker på knappen det klickar i relät och hör ett litet surrande.
startmotorn vill ej gå runt.
dreven från startmotorn fram till kopplingen ser med fint ut. vet ej hur en söndrig startmotor koppling ska se ut :cry:
Rör inte alltför mycket, spisen ska tillbaka till firman för fan vet vad det är för fel på den. Massa vatten i oljan låter inte alls bra och inte heller att den inte går runt med enligt vad du säger ett friskt batteri. Om startmotorkopplingen har gett upp så ska startmotorn frisnurra utan problem och inte hålla på med några andra konster som att påverka varvräknaren mm. Möjligen kan det höras ett visst rassel från rullarna i startmotorkopplingen om den inte greppar när startmotorn snurrar, men det är allt.

Däremot ska du inte köra startmotorn med motorkåpan av eftersoim det då inte finns något som håller fast mellandrevet.

Det ska väl finnas någon meckkunnig som kan hjälpa dig och riva ur motorn, alternativ tar du dit hela hojen med motorn i. Men hur fick du motorn? Stog den på en pall eller nåt? Eller var du själv iväg och hämtade den?
motorn kom på en pall med lastbil till mitt jobb. jag får la ta tag i firman o höra va dom säger igen..
övningskör

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#90 Inlägg av westerbrand »

hej igen jag o kompisen va o försökte lista ut vad som kunde vara fel. såg att startmotorn ville driva men orkade inte. så vi testade att dra motorn för hand. och den sitter som berget. har bara kunnat vicka på den så kolvarna har rört på sig några mm upp o ner.
samt att mina nya stift som jag satte i. hade fått en beläggning av oxid/början till rost.
övningskör

Skriv svar