berqa skrev:Nu har Jag äntligen fått upp rackarn på stödet. Med en blandning av era tips var det väldigt enkelt :p
En fråga ang läckande packboxen. Jag gjorde som T föreslog och drog ett hårt papper runt mellan packboxen och benet för att få bort ev skräp som låg emellan. Enda sätter att få reda på om det hjälpte känns som att fylla på olja och se om det slutat läcka. Olja måste ju fyllas på i vilket fall.. är det bara öppna uppifrån och fylla påoch mäta så man har rätt mängd? Kan man köpa biltemas gaffelolja och bara blanda med det som ev är kvar i?
Det ska nog gå bra, kom ihåg att mängden ska mätas med gaffelbenet ihopskjutet, och kolla så att det blir samma typ av olja, kan vara atf eller tryckolja.
Vet inte hur dom tycker om att blandas.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
berqa skrev:Nu har Jag äntligen fått upp rackarn på stödet. Med en blandning av era tips var det väldigt enkelt :p
En fråga ang läckande packboxen. Jag gjorde som T föreslog och drog ett hårt papper runt mellan packboxen och benet för att få bort ev skräp som låg emellan. Enda sätter att få reda på om det hjälpte känns som att fylla på olja och se om det slutat läcka. Olja måste ju fyllas på i vilket fall.. är det bara öppna uppifrån och fylla påoch mäta så man har rätt mängd? Kan man köpa biltemas gaffelolja och bara blanda med det som ev är kvar i?
Det ska nog gå bra, kom ihåg att mängden ska mätas med gaffelbenet ihopskjutet, och kolla så att det blir samma typ av olja, kan vara atf eller tryckolja.
Vet inte hur dom tycker om att blandas.
T.
Men man måste väl montera bort benet och plocka isär det för att fylla olja?
berqa skrev:Men man måste väl montera bort benet och plocka isär det för att fylla olja?
Nej, ta ut bägge fjädrarna skjut ihop gaffeln och mät, 153mm ner ska oljan börja. Vill du ha den att inte bottna lika hårt ta 138mm istället.
T.
Och det kan man göra uppifrån genom att enbart lossa uppe vid styret? Måste verkligen passa på att tacka hemskt mkt för hjälpen. Du har hjälpt mig otroligt mycket!
I senaste MC-Nytt finns händelsevis ett dubbeluppslag om en framgaffelrenovering. Kanske av intresse?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:I senaste MC-Nytt finns händelsevis ett dubbeluppslag om en framgaffelrenovering. Kanske av intresse?
Ahh tack för tipset.. ska inhandla den i morgon. Har kommit en bit på väg nu. Både fått upp den på centralstödet och bytt olja o filter
Vad gäller gaffelläckan så ska jag öppna i morgon, dra ur fjädrarna och kolla oljenivån. Måste givet fylla på i den som har läckt och sen får jag hoppas att det bara satt skit emellan benet och packboxen som jag fick bort när jag drog pappret emellan där. Det läcker inte som det är nu i alla fall, men det kan ju vara tomt i benet nu
Någon som kan bekräfta att man kan öppna upp gaffelbenen uppifrån när de sitter monterade med hjul och allt dra ur fjädrarna och mäta oljenivån/fylla på med gaffeln ihoptryckt?
Insåg just att det dessutom verkar vara lufttryck i gaffelbenen på min modell.. Så det är både oljenivå som skall vara perfekt och dessutom får det enligt boken inte skilja mer än 1,5 psi mellan bennen för att det ska vara safe.. det är sjukt lite tryck det :S
En spontan tanke.. borde man inte kunna skita i luften och kompensera mer mer olja? Känns som att 0-6 psi är sjukt lite luft. Noll är ju just ingen luft alls..
Vfr-micke skrev:Ska man ha luft i gaffelbenen på min oxå. En 87års modell.
Hittar ej var luftnipplen är och om så är fallet hur mycke tryck ska det vara???????
Micke
Hittar du inte nippeln så är det troligtvis inte så. Tippen sitter allra högst upp på benet vid styret under ett litet skydd. I mina ben ska det vara 0-6 psi vilket är alldeles för lite för att kunna fylla med Mack pumpen. Vet att det finns handpumpar för ändamålet, men är ändå nyfiken på om man kan skita i luften och kompensera med mer olja?
Hittar ej var luftnipplen är och om så är fallet hur mycke tryck ska det vara???????
Micke
Hittar du inte nippeln så är det troligtvis inte så. Tippen sitter allra högst upp på benet vid styret under ett litet skydd. I mina ben ska det vara 0-6 psi vilket är alldeles för lite för att kunna fylla med Mack pumpen. Vet att det finns handpumpar för ändamålet, men är ändå nyfiken på om man kan skita i luften och kompensera med mer olja?
Man kan strunta i luften, därav "0"-6. Tycker man att den sjunker ner för mycket får man pumpa i.
Lufttrycket är mer när hojen inte fjädrar ner, och den ökade oljemängden minskar luftutrymmet som komprimeras = hårdare när den bottnar.
T.
Micke
Man kan strunta i luften, därav "0"-6. Tycker man att den sjunker ner för mycket får man pumpa i.
Lufttrycket är mer när hojen inte fjädrar ner, och den ökade oljemängden minskar luftutrymmet som komprimeras = hårdare när den bottnar.
T.
Det är precis min tolkning med.. det är ju faktiskt från 0 det är listat = ingen luft. Jag är nog inte så kräsen när det gäller dämpet utan bara det är stabilt och safe att köra hojen.. Ska ge mig ut i stormen nu och öppna upp och se om jag kan mäta oljan med benen på plats.. håll tummen
Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del helt känns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
berqa skrev:Jag är så grymt frustrerad nu. Tidigare ägare har dragit sönder bulten till locket på ena fjäderbenet och det är omöjligt att få upp det utan att dra sönder del helt känns som min enda utväg nu är att lämna in skiten :s
Är det livsfarligt att köra ett par mil utan olja i ena benet till verkstaden?
Inte livsfarligt. Men om det ändå måste bytas gör det väl inget om det går sönder när du tar den det? Beställ ett nytt och demontera när du fått det nya.
T.