Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#46 Inlägg av westerbrand »

oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket :mrgreen:
övningskör

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#47 Inlägg av adrian_vg »

westerbrand skrev:oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket :mrgreen:
Gelbatteri tänker jag skaffa i em efter jobbet. 468kr på Biltema. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#48 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
westerbrand skrev:oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket :mrgreen:
Gelbatteri tänker jag skaffa i em efter jobbet. 468kr på Biltema. :)
Moderniteter...
Vi gamlingar föredrar det som fungerar.
Bike i Trollhättan hade rea förra året på "blöta" ackar med lösa lock. Torrladdade!
Så jag har så det räcker ett tag framåt. Men de fordrar skötsel och som kompensation är de mer tåliga mot misshandel..
12V 18Ah till Wingen, 200 spänn! 12V/12Ah 100 spänn...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#49 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:[...]mer tåliga mot misshandel..[...]
Är du säker på det? Jag gjorde av med ganska många blöta batterier under min bumse-period.

Min erfarenhet är att de kräver bra mycket skötsel för att hålla två säsonger. Permanentförslutna eller gelditon är i mitt tycke och erfarenhet mycket mer användarvänliga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#50 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Biltema brukar funka alldeles utmärkt, och om det skulle vara nåt strul med batteriet så byte dom det utan problem. Spara kvittot bara.

Har inte Biltema i min nu, men har haft i tidigare hojjar. Och i ärlighetens namn så har de nog blivit ganska misshandlade, men trots det fortsatt att fungera.
Vad Pegaso skrev.

Det lönar sig sällan att köpa dyra märkesbatterier (om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna); de är slit-och-släng-varor. Räkna med att ett batteri håller i två år, så blir du inte besviken...
:tummenupp
;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#51 Inlägg av blacken »

om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna)
Det är inte motorvibbarna som knäcker HD batterierna, utan värmen, dom har ju "listigt" nog placerat batteriet mitt i oljeburken, och hur "sval" blir den efter några mils körning tro? :?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#52 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna)
Det är inte motorvibbarna som knäcker HD batterierna, utan värmen, dom har ju "listigt" nog placerat batteriet mitt i oljeburken, och hur "sval" blir den efter några mils körning tro? :?
På riktigt? Jag läste i Bike Beggat att det är motorvibbarna som knäcker dem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#53 Inlägg av insu »

Biltemas GEL batteri fungera riktigt bra, har det i min VFR, min snöskoter och i min ATV.
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#54 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Biltemas GEL batteri fungera riktigt bra, har det i min VFR, min snöskoter och i min ATV.
Håller med. Det var duktigt med kräm i det nya gelbatteriet jag köpte i början av veckan. Det orkade dra i gång grönviffern i kylan och regnet efter att grönviffern stått sen sommaren 2010! Och det fanns mer att ge, efter att motorn mullrat i gång (batteriet var alltså inte slutkört!). Jag är smått impad. :)

Å andra sidan är batteriet markerat som lite starkare än de original 12V/10Ah det ska vara. Tror gelbatteriet är på 12Ah, om nu 2Ah extra gör nåt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#55 Inlägg av westerbrand »

ja blir nog o dra upp till göteborg i dag då.få se om dom har passande batteri på lager. :roll:
övningskör

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#56 Inlägg av westerbrand »

va o köpte mig ett batteri
monterade i batteriet o vred på nycklen all lös upp som det skulle och man kände det här ser ut o gå bra
trycker på start knappen och start motorn bara surrar. humm bli troligtvis till o riva ner både agasystem olje slangar o filter för o komma åt startmotorn.. bara för o se varför den inte kuggar :evil:
övningskör

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#57 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:va o köpte mig ett batteri
monterade i batteriet o vred på nycklen all lös upp som det skulle och man kände det här ser ut o gå bra trycker på start knappen och start motorn bara surrar. humm bli troligtvis till o riva ner både agasystem olje slangar o filter för o komma åt startmotorn.. bara för o se varför den inte kuggar :evil:
Om startmotorn surrar och inte kuggar i så är det inte själva startmotorn det är fel på utan startmotorkopplingen.
Det innebär att du inte behöver riva så mycket, bara transmissionskåpan på höger sida och om du lutar hojen åt vänster (lite mer än sidostödet) så behöver du inte ens tömma ur oljan.

Men testa först att dra hojen hårt lite bakåt med växel i och kopplingen ute. Om du har tur så kan det göra att det släpper.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#58 Inlägg av westerbrand »

tack för tipset ska dra ner o testa o dra den bakåt o se om det hjälper =)
övningskör

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#59 Inlägg av blacken »

westerbrand skrev:tack för tipset ska dra ner o testa o dra den bakåt o se om det hjälper =)
Var noga bara med skruvarna till kåpan, två av dom är lite längre än dom övriga. Och det är dom som går igenom styrningarna, det är mer än aplätt att dra gängpaj i blocket om man tar fel skruv..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#60 Inlägg av westerbrand »

blacken skrev:
westerbrand skrev:tack för tipset ska dra ner o testa o dra den bakåt o se om det hjälper =)
Var noga bara med skruvarna till kåpan, två av dom är lite längre än dom övriga. Och det är dom som går igenom styrningarna, det är mer än aplätt att dra gängpaj i blocket om man tar fel skruv..
va nere o testa o dra den bakåt utan resultat. nu klickar det bara i relät? :cry:
övningskör

Skriv svar