oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket
westerbrand skrev:oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket
Gelbatteri tänker jag skaffa i em efter jobbet. 468kr på Biltema.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
westerbrand skrev:oki men vad för batteri rekomenderar ni. vanligt underhålls fria eller gel batteri???
va inne i stan o ett vanligt batteri gick fan på 800spänn käns lite mycket
Gelbatteri tänker jag skaffa i em efter jobbet. 468kr på Biltema.
Moderniteter...
Vi gamlingar föredrar det som fungerar.
Bike i Trollhättan hade rea förra året på "blöta" ackar med lösa lock. Torrladdade!
Så jag har så det räcker ett tag framåt. Men de fordrar skötsel och som kompensation är de mer tåliga mot misshandel..
12V 18Ah till Wingen, 200 spänn! 12V/12Ah 100 spänn...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
Är du säker på det? Jag gjorde av med ganska många blöta batterier under min bumse-period.
Min erfarenhet är att de kräver bra mycket skötsel för att hålla två säsonger. Permanentförslutna eller gelditon är i mitt tycke och erfarenhet mycket mer användarvänliga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Pegaso skrev:Biltema brukar funka alldeles utmärkt, och om det skulle vara nåt strul med batteriet så byte dom det utan problem. Spara kvittot bara.
Har inte Biltema i min nu, men har haft i tidigare hojjar. Och i ärlighetens namn så har de nog blivit ganska misshandlade, men trots det fortsatt att fungera.
Vad Pegaso skrev.
Det lönar sig sällan att köpa dyra märkesbatterier (om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna); de är slit-och-släng-varor. Räkna med att ett batteri håller i två år, så blir du inte besviken...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna)
Det är inte motorvibbarna som knäcker HD batterierna, utan värmen, dom har ju "listigt" nog placerat batteriet mitt i oljeburken, och hur "sval" blir den efter några mils körning tro?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
om det inte handlar om batteri till H-D, där tydligen bara originalbatteriet håller för motorvibbarna)
Det är inte motorvibbarna som knäcker HD batterierna, utan värmen, dom har ju "listigt" nog placerat batteriet mitt i oljeburken, och hur "sval" blir den efter några mils körning tro?
På riktigt? Jag läste i Bike Beggat att det är motorvibbarna som knäcker dem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
insu skrev:Biltemas GEL batteri fungera riktigt bra, har det i min VFR, min snöskoter och i min ATV.
Håller med. Det var duktigt med kräm i det nya gelbatteriet jag köpte i början av veckan. Det orkade dra i gång grönviffern i kylan och regnet efter att grönviffern stått sen sommaren 2010! Och det fanns mer att ge, efter att motorn mullrat i gång (batteriet var alltså inte slutkört!). Jag är smått impad.
Å andra sidan är batteriet markerat som lite starkare än de original 12V/10Ah det ska vara. Tror gelbatteriet är på 12Ah, om nu 2Ah extra gör nåt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
va o köpte mig ett batteri
monterade i batteriet o vred på nycklen all lös upp som det skulle och man kände det här ser ut o gå bra
trycker på start knappen och start motorn bara surrar. humm bli troligtvis till o riva ner både agasystem olje slangar o filter för o komma åt startmotorn.. bara för o se varför den inte kuggar
westerbrand skrev:va o köpte mig ett batteri
monterade i batteriet o vred på nycklen all lös upp som det skulle och man kände det här ser ut o gå bra trycker på start knappen och start motorn bara surrar. humm bli troligtvis till o riva ner både agasystem olje slangar o filter för o komma åt startmotorn.. bara för o se varför den inte kuggar
Om startmotorn surrar och inte kuggar i så är det inte själva startmotorn det är fel på utan startmotorkopplingen.
Det innebär att du inte behöver riva så mycket, bara transmissionskåpan på höger sida och om du lutar hojen åt vänster (lite mer än sidostödet) så behöver du inte ens tömma ur oljan.
Men testa först att dra hojen hårt lite bakåt med växel i och kopplingen ute. Om du har tur så kan det göra att det släpper.
westerbrand skrev:tack för tipset ska dra ner o testa o dra den bakåt o se om det hjälper =)
Var noga bara med skruvarna till kåpan, två av dom är lite längre än dom övriga. Och det är dom som går igenom styrningarna, det är mer än aplätt att dra gängpaj i blocket om man tar fel skruv..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
westerbrand skrev:tack för tipset ska dra ner o testa o dra den bakåt o se om det hjälper =)
Var noga bara med skruvarna till kåpan, två av dom är lite längre än dom övriga. Och det är dom som går igenom styrningarna, det är mer än aplätt att dra gängpaj i blocket om man tar fel skruv..
va nere o testa o dra den bakåt utan resultat. nu klickar det bara i relät?