Vad ska man serva på en gammal VFR?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#46 Inlägg av berqa »

Du behöver bara ta av underdelen. Avsätt gärna nån timme extra. Murphy du vet...
Jag kikade lite på det igår, ser ut som det sitter skruvar runt blinkersen som delar övre och under kåporna?
Hehe jotack Murphy och Jag är gamla vänner :p

Standardstift byter man väl vartannat år. Iridiumstift kanske vart tredje. Hittills har jag bytt vartannat, och aldrig använt iridiumstift, har tyckt de är för dyra.

Vill man snåla lite kan man väl hålla akt på om motorn börjar hacka eller är svårstartad, då byter man. Det är iaf min erfarenhet med stånkan.[/quote]

Okej, vad kör du för billigare stift då? :)

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#47 Inlägg av HondaVFR »

Nyss beställt NGK iridium stift på nätet till min RC24 ...
Blev 290 SEK med frakten.
4 vanliga standardstift NGK till VFR kostar väl ca 250 spänn på macken
3 års livslängd med Iridium låter lite.......... :roll:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#48 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Jag kikade lite på det igår, ser ut som det sitter skruvar runt blinkersen som delar övre och under kåporna?
Hehe jotack Murphy och Jag är gamla vänner :p
Det var väldigt generellt skrivet för VFR. Vet inte hur det ser ut på din årsmodell, men på 94-97 och 98-01, måste underdelen av.

berqa skrev:Okej, vad kör du för billigare stift då? :)
NGK standardstift. Inget speciellt.
HondaVFR skrev:Nyss beställt NGK iridium stift på nätet till min RC24 ...
Blev 290 SEK med frakten.
4 vanliga standardstift NGK till VFR kostar väl ca 250 spänn på macken
3 års livslängd med Iridium låter lite.......... :roll:
Iridiumstift på nätet, speciellt utanför Sverige är ruskigt mycket billigare än här. Var köpte du dina?

Vad är normallivslängden på Iridiumstiften då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#49 Inlägg av HondaVFR »

Här köpte jag : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT

MINST dubbla livslängden med Iridium jfrt med standardstift säger reklamen i alla fall
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#50 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Här köpte jag : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT

MINST dubbla livslängden med Iridium jfrt med standardstift säger reklamen i alla fall
"Reduction of 0.7 seconds in time to accelerate from 20-60mph."

Så det var du fick det ifrån... ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#51 Inlägg av HondaVFR »

Står ju i nämda ebay säljarens produktbeskrivning :wink:

BETTER ACCELERATION
Reduction of 0.7 seconds in time to accelerate from 20-60mph.

Minst dubbla livslängden har jag sett i reklamen hos min lokala MC handlare
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#52 Inlägg av berqa »

Har nu fått ett litet problem med den nyinköpta pärlan.. Förre ägaren har packat om framgaffeln och allt såg bra ut. Efter första åkturen började det läcka rejält om höger.. Hur meckigt är det ätt fixa det? Antar att det måste bero på att han monterat någon packning eller liknande fel, eller finns det någon annan trolig anledning? Finns det någon enkel förklaring som att han fyllt i för lite olja? Antar att man inte bör köra med en hoj som läcker olja i framgaffeln? Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#53 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:Har nu fått ett litet problem med den nyinköpta pärlan.. Förre ägaren har packat om framgaffeln och allt såg bra ut. Efter första åkturen började det läcka rejält om höger.. Hur meckigt är det ätt fixa det? Antar att det måste bero på att han monterat någon packning eller liknande fel, eller finns det någon annan trolig anledning? Finns det någon enkel förklaring som att han fyllt i för lite olja? Antar att man inte bör köra med en hoj som läcker olja i framgaffeln? Tacksam för svar
Man bör inte köra med läckande framgaffel då det rinner ner olja på däck och bromsskivor.
Har du tur kan det sitta skräp mellan packbox och gaffelrör, åtgärdas med ett tunt hårt papper som efter att man tagit loss det övre dammskyddet försiktigt trycks ner mellan packbox och gaffelrör varefter man snurrar pappret varvet runt. Har du ännu mer tur så ser du när du tagit bort det övre dammskyddet att packboxen lossnat. För lite olja gör inte att det läcker, däremot alldeles för mycket olja. En mekhandbok är aldrig fel att ha.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=3756
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#54 Inlägg av blacken »

För lite olja gör inte att det läcker
Jaså? :? Det läcker så länge det finns olja i benet, bara det att det inte läcker lika mycket, eller hur?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#55 Inlägg av blacken »

berqa skrev:Har nu fått ett litet problem med den nyinköpta pärlan.. Förre ägaren har packat om framgaffeln och allt såg bra ut. Efter första åkturen började det läcka rejält om höger.. Hur meckigt är det ätt fixa det? Antar att det måste bero på att han monterat någon packning eller liknande fel, eller finns det någon annan trolig anledning? Finns det någon enkel förklaring som att han fyllt i för lite olja? Antar att man inte bör köra med en hoj som läcker olja i framgaffeln? Tacksam för svar
Inte så "meckigt" men desto mera slabbigt :) Men kolla benen noga det kan vara skador på dom typ rostgropar, grader/skador som kommit av mekanisk påverkan,mm,mm. Och om tidigare ägare inte beaktat det, så får man läckage som "ett brev på posten" som det heter..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#56 Inlägg av Tommy Gsson »

blacken skrev:
För lite olja gör inte att det läcker
Jaså? :? Det läcker så länge det finns olja i benet, bara det att det inte läcker lika mycket, eller hur?..
Tänkte inte på det, konstigt att det inte läcker från det andra benet? Det lär ju vara olja i det också, alltså töm bägge gaffelbenen på olja så slutar det att läcka! :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#57 Inlägg av berqa »

[/quote]
Inte så "meckigt" men desto mera slabbigt :) Men kolla benen noga det kan vara skador på dom typ rostgropar, grader/skador som kommit av mekanisk påverkan,mm,mm. Och om tidigare ägare inte beaktat det, så får man läckage som "ett brev på posten" som det heter..[/quote]

Jag har Haynes mekbok för modellen.. men avsnittet om att packa om gaffeben känns som ren grekiska :P Det finns ingen som vet om det finns en svensk guide någonstans? =)

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#58 Inlägg av berqa »

Tommy Gsson skrev: Man bör inte köra med läckande framgaffel då det rinner ner olja på däck och bromsskivor.
Har du tur kan det sitta skräp mellan packbox och gaffelrör, åtgärdas med ett tunt hårt papper som efter att man tagit loss det övre dammskyddet försiktigt trycks ner mellan packbox och gaffelrör varefter man snurrar pappret varvet runt. Har du ännu mer tur så ser du när du tagit bort det övre dammskyddet att packboxen lossnat. För lite olja gör inte att det läcker, däremot alldeles för mycket olja. En mekhandbok är aldrig fel att ha.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=3756
T.
Bra tipps.. hoppas jag har tur.. Jo det var så jag tänkte.. att han klantat sig och av någon anledning haft i för mkt olja.. men då borde det som sagt läcka om det andra med. Såvida han inte var riktigt dum och har i mer i högerbenet.. alla vet u att man måste ha lika mkt i båda benen ;)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#59 Inlägg av Tommy Gsson »

berqa skrev:.. alla vet ju att man måste ha lika mkt i båda benen ;)
Nej, inte på din och min hoj. Då du har antidiven i västerbenet så skiljer oljemängden sig åt mellan benen. Dock så är det samma höjd på oljan när man mäter med "tumstock" vid oljepåfyllning.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad ska man serva på en gammal VFR?

#60 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Jag har Haynes mekbok för modellen.. men avsnittet om att packa om gaffeben känns som ren grekiska :P Det finns ingen som vet om det finns en svensk guide någonstans? =)
Kolla guiden, med foton, på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=859. Det är inte samma modell som du har, men du får iaf ett humm om vad packningsbytet handlar om.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar