Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#46 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Sådärja, då var olja, filter och drivpaket bytt. Passade även på att rycka bort snorkeln och slangen till flappervalve, så får vi väl se vad det ger ;)

Nu blir det en whisky innan sängen.
Får vi se bilderna snart? ;-)
Det kommer, det kommer :oops: :oops:
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#47 Inlägg av blacken »

vilka jag fortfarande tycker är anorektiska.
Jag hajjar vad du åsyftar, men tycker att "anorektisk" låter lite "källsorterande trädkramarfikusplakatbäraryrkesdemonstranthemmapppaveloursvennapcaktigt ". Liasom "lean mean gasing maskinig" låter mera adekvat manligt tycker jag :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jag hajjar vad du åsyftar, men tycker att "anorektisk" låter lite "källsorterande trädkramarfikusplakatbäraryrkesdemonstranthemmapppaveloursvennapcaktigt ". Liasom "lean mean gasing maskinig" låter mera adekvat manligt tycker jag :D
"Lättviktare"? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#49 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jag hajjar vad du åsyftar, men tycker att "anorektisk" låter lite "källsorterande trädkramarfikusplakatbäraryrkesdemonstranthemmapppaveloursvennapcaktigt ". Liasom "lean mean gasing maskinig" låter mera adekvat manligt tycker jag :D
"Lättviktare"? ;-)
Njaaa, då så kommer det bara upp en bild av en "Taskruska" i huvudet, Man åsyftar nog mera i sådana fall "lean brutal streetfighting tarmac burning machine" är mera korrekt benämning på avsedd järnhäst.. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Njaaa, då så kommer det bara upp en bild av en "Taskruska" i huvudet, Man åsyftar nog mera i sådana fall "lean brutal streetfighting tarmac burning machine" är mera korrekt benämning på avsedd järnhäst.. :)
Ja, ja, vad som än får din båt att flyta. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#51 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Njaaa, då så kommer det bara upp en bild av en "Taskruska" i huvudet, Man åsyftar nog mera i sådana fall "lean brutal streetfighting tarmac burning machine" är mera korrekt benämning på avsedd järnhäst.. :)
Ja, ja, vad som än får din båt att flyta. ;-)
Vatten??..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vatten??..
Analogin haltar lite grann, men ja. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#53 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Det där beror lite på årsmodell. Ett tag skulle alla bågar gå så kallt som möjligt, så man kylde bort jättemycket av värmen redan vid låg fart. Case in point, VFR 94-97; när man står still blir motorn varm som f@nken, men så fort man rullar på lite, krypfart typ, kyls motorn ner så temp-nålen nästan ställer sig på botten. Sen skulle motorerna gå så hett som möjligt, för att behålla mer av energin vid förbränningen edyl, med resultatet du ser med över 100 graders kylvätsketemp.

Det är trender i motortemperaturer också. ;-)
Har lite mer info om temperaturerna. Stötte på det av en slump när jag sökte efter lite annan info. Se inlägg nr 8 på http://vfrworld.com/forums/5th-generati ... ction.html.

Anledningen till de högre temperaturerna i motorerna numer heter miljöhänsyn. Heta motorer förbränner bränslet bättre. Dessutom sitter det ju katalysator på var och varannan mc numera. Det enda sättet denna kan renas på kolavlagringar som annars stoppar upp katten är genom att den blir riktigt, riktigt varm.

Med det sagt, heta motorer verkar vara en trend som inte kommer att försvinna, såvida inte man hittar något annat sätt att rena avgaser än med en katalysator.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar