Cigarettuttag

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Är inte 10A lite högt för den applikationen? Du riskerar att bränna kablarna om det vill sig illa, kablarna som du vill skydda med säkringen. :)

Byt till 5A edyl ist!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ronny
Medlem

#47 Inlägg av Ronny »

mjo,men en 10 ampare var det enda jag hade hemma,den ska bytas
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Funderar allvarligt på att sälja av lite fonder och skaffa mig en Garmin Zumo och en hållare, och slippa allt besvär.
Sagt och gjort... La upp en plan att besöka alla större elektronikkedjor i dag; Media Markt, Onoff, Elgiganten och Siba. Kom bara till Media Markt. De hade en handfull Zumo 660 på hyllan! Problemet var priset; 6290kr. Långt mer än jag var beredd att punga ut med.

Hörde mig iaf för om de kanske också hade den billigare Zumo 220-modellen hemma, men nej. Den kunde dock beställas från leverantör och vara hemma dagen efter om leverantören hade den på lager. Säljaren ringde och kollade med Garmin som kunde berätta att den faktiskt fanns på lager. Beställde jag nu, kunde jag ha den på tisdag. Hmmm... Bad säljaren berätta om de stora skillnaderna modellerna emellan. 220 hade en mindre skärm och mindre antal medföljande tillbehör. Det intressanta med 660 var att det följde med ett RAM-mount. Snackade lite till med säljaren, men valde att avstå pga priset. Då frågar han vad för pris jag sett och var. Jag nämnde ca 5300kr på Webhallen i stan. "Jag snackar med chefen, vänta här". Lite oväntad vändning det där, dessutom his en stor kedja, de brukar inte vara så snabba på att erbjuda sånt. Tre minuter senare kom säljaren tillbaka och erbjöd en tusing lägre pris; "Ett engångserbjudande, då Webhallen är lite av en gråzon, inte riktigt affär och inte riktigt ren webbshopp". Jahopp... Prisjakt och Pricerunner erbjuder ungefär samma lägstapriser, så det var väl egentligen inget att tjafsa om...

Så nu sitter jag hemma med en Zumo 660, som väntar på montering. :roll:

Funderar nu på placeringen av hållaren; styret, hydraulvätskebehållaren, eller om det funkar i tankens främre fastsättningsskruvar. Får återkomma.

Tack för tipsen alla! :D
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#49 Inlägg av adrian_vg »

Ronny skrev:mjo,men en 10 ampare var det enda jag hade hemma,den ska bytas
:tummenupp
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Funderar nu på placeringen av hållaren; styret, hydraulvätskebehållaren, eller om det funkar i tankens främre fastsättningsskruvar. Får återkomma.
Mellan regnskvättarna hann jag med monteringen. Den var löjligt enkel... Det enda jag fick hålla med själv var två kabelskor för insfästningen till batteriet. Såg ingenstans i manualen nåt om att den inte fick vara inkopplad jämt till el, vilket den alltså är nu.

Provade först med hållaren i tankskruvarna längst fram. Det passade fint, om man bortser från att man inte kan svänga på styret. Den placeringen passade tyvärr inte.

Övervägde sen klämman på högra cliponen närmast gaffelbenet, men det såg direkt fult ut, och vickade dessutom.

Slutligen provade jag hållaren fastsatt i frambromsens hydraulvätskebehållare. Det funkar bra utan Bagsterväskan på. Med Bagsterväskan på, tar GPS:ens hållare lite i ena hörnet på väskan. Antagligen går det att fixa så att den inte tar i alls med en lite längre arm. Men funkar bra nog nu.

GPS:en är annars klockren med stora skärmknappar och tydliga detaljer på kartan. Får se hur den ter sig i starkt solljus.
===

marinmo
Donator 2011

#51 Inlägg av marinmo »

Aha, jag funderade just på om orginaldelarna funkade att sätta i tanken. Antar krasst att det funka på 800an, problemet för mig är bara att dem delarna ligger hemma i Lund ... Ack, ack. Konstigt att din gjorde så att det inte gick att styra, sett flera som har denna lösning tidigare ... (på webben förvisso)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Aha, jag funderade just på om orginaldelarna funkade att sätta i tanken. Antar krasst att det funka på 800an, problemet för mig är bara att dem delarna ligger hemma i Lund ... Ack, ack. Konstigt att din gjorde så att det inte gick att styra, sett flera som har denna lösning tidigare ... (på webben förvisso)
Exempellänkar?

Det var mest skruvgrejen som satt i vägen. Det gick alltså styra, men bara några grader från mittenläget sas.
===

marinmo
Donator 2011

#53 Inlägg av marinmo »

http://www.ram-mount.com/Gallery/15hond ... fault.aspx
http://www.ram-mount.com/Gallery/14hond ... fault.aspx

Mitt styrhål ser förövrigt ut som på den övre av de två länkarna. Den där svarta "pluggen" tog jag bort, men hålet under denna var alldeles för stort för stem base mount:et. Mycket, mycket besviken. :-( Han verkar ju även kunna svänga ordentligt.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Aha, på bilderna syns det att hållarkulan sitter mitt bakom styrhuvudsbulten, kulan är alltså i mitten på hållaren. På min hållare är kulan förskjuten åt ena sidan.

Ronny skrev:mjo,men en 10 ampare var det enda jag hade hemma,den ska bytas
Säkringen på min Garmin Zumo 660 är förresten på 2A. Kanske nåt att begrunda? :)
Senast redigerad av adrian_vg den lör jun 12, 2010 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
===

Ronny
Medlem

#55 Inlägg av Ronny »

2 amp??
24 watt?
ptjaa,mjoo-behöver man inte mer så säkrar man ju därefter,jag driver bara en mobilladdare just nu,så frågan e ju om den ens drar 2 amp
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Ronny skrev:2 amp??
24 watt?
ptjaa,mjoo-behöver man inte mer så säkrar man ju därefter,jag driver bara en mobilladdare just nu,så frågan e ju om den ens drar 2 amp
Så länge inte kablarna brinner så.
===

Ronny
Medlem

#57 Inlägg av Ronny »

njae,det tror ja inte,enda ja hade hemma va 2.5 mm2,så dom håller nog
Nuvarande 2-hjulingar

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Ronny skrev:njae,det tror ja inte,enda ja hade hemma va 2.5 mm2,så dom håller nog
Elkablarna till min Garmin var banne mig inte speciellt tjocka heller. Fiskelina typ... :roll:
===

Användarvisningsbild
absinna
Medlem

#59 Inlägg av absinna »

Sånn gjorde jeg min.. Borret i den "billigste" delen av kåpen.. :) Fungerer utmerket. Biltema-løsning... :)

Bild

Bild
- Kjør som om enhver bilist er en elg... !

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#60 Inlägg av adrian_vg »

absinna skrev:Sånn gjorde jeg min.. Borret i den "billigste" delen av kåpen.. :) Fungerer utmerket. Biltema-løsning... :)
Ser snyggt och prydligt ut!

Vad betyder "lock point" på uttaget?
===

Skriv svar