Laddningsregulator vfr800 -99

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#31 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Ett av kontaktstyckena på originalregulatorn har fem stift, medan motsvarande på mosfet-regulatorn har fyra.
Nån som vet varför det är så? Det funkar uppenbarligen, men ändå...
Det är skillnaden mellan -99 och 00-.
På dom senare tar du spänningen som reglerar R/R utifrån och på dom tidigare så tas den referensen intern i regulatorn.
Så det är en fram till och med 1999 som du köpt.
T.
Men det funkar ändå?

Mosfeten jag köpte sades vara till modellerna 00-09.

Funkar något av sätten bättre?

Edit: Hittade denna text på regulatorsidan på Ebay; "Our Model eleminates the OEM Black wire".

Är detta den interna spänningen du menar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#32 Inlägg av Tommy Gsson »

Ja det är den "externa" referensen jag pratar om.
Med den interna behövs inte den svarta sladden.
Skillnaden är att du reglerar spänningen i elsystemet när du har extrasladden och utan reglerar du spänningen som regulatorn ger = lite differens beroende på motstånd i sladdar och kontakter.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#33 Inlägg av adrian_vg »

Men funktionellt sett gör de samma sak, bara lite annorlunda? Ingen av lösningarna med extern eller intern spänningsmatning är bättre än den andra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#34 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:[, ett tips alltså?
Jepp..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#35 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:
adrian_vg skrev:ett tips alltså?
Jepp..
Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#36 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Men funktionellt sett gör de samma sak, bara lite annorlunda? Ingen av lösningarna med extern eller intern spänningsmatning är bättre än den andra?
Självklart så är den senare modellen bättre, därav bytet. Betydligt lägre felprocent på dom nya.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#37 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Men funktionellt sett gör de samma sak, bara lite annorlunda? Ingen av lösningarna med extern eller intern spänningsmatning är bättre än den andra?
Självklart så är den senare modellen bättre, därav bytet. Betydligt lägre felprocent på dom nya.
T.
Ok, tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar