Bakhjulslager VFR 2001
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Yttre lagret det som i locket du skruvar fast drevet var inte ok, lite morrande ljud i det!adrian_vg skrev:Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.
Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Nu har jag svaret på allt! Yttre lagret som sitter i locket man skruvar fast drevet var dåligt, så nu är nya lager å tätningar på plats! Alla lager är standard å inköpta av SKF, men obs men NÅLLAGRET ÄR INTE STANDARD, det är ett så kallat ritningslager å finns bara som original ( 635kr) själva lagret är av standardmått, men en tätningsring i det gör att man måste köpa original, tyvärr, sedan dammskydd å oilseal+ en oring bör man använda originaldelar!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Ok.Lasseåmål skrev:allt annat är ok, men det var yttre lagret i kåpan där man monterar drevet, som morrade lite, vet du om man kan köpa annat än original?
Tyvärr ingen aning. Har aldrig behövt byta sånt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bakhjulslager VFR 2001
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta.blacken skrev:SKF har nog lagren du behöver, dom har till min fram i allafall. Dunka bort dom, mät dom eller och blada iväg med dom till någon som kränger SKF lager.Lasseåmål skrev:Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Annars så har Roffes dom eller om det var Lelles, någon av dom har i allafall lagersats till Viffer, eller hade förr i varje fall..
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Lagret som sitter ytterst i kåpan som du monterar drevet på var lite dåligt, så ljudet kom från det lagret.Tyrannosaurus skrev:Precis! jag har aldrig bytt hjullager på nån hoj med undantag för ett gammalt härke CB750 jag ägde för många år sen. Men däremot smetar jag på fett på både lager och axel i samband med varje däcksskifte.adrian_vg skrev:Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.
Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Re: Bakhjulslager VFR 2001
https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden.blacken skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta

Eftersom det står -90-97 på lagersatsen du länkar till, förmodar jag att det inte passar till -98-01.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Det förstås, dom ser annorlunda ut och har inget nållager tydligen.M@rtini skrev:Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden.blacken skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta![]()
Eftersom det står -90-97 på lagersatsen du länkar till, förmodar jag att det inte passar till -98-01.
https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-HOND ... 1758362423
Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge.blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern.

HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Samma här...M@rtini skrev:Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge.blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakhjulslager VFR 2001
yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.blacken skrev:Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljudLasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.
Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Har du dimensionerna på dom yttre lagren?...Lasseåmål skrev:yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.blacken skrev:Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljudLasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.
Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Sorry, har inte dom på minnet!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Bakhjulslager VFR 2001
Hmm, jag skickade frågan den 30 Juni och får svar den 18 December. Måhända att min herre kanske baxar på PostNord händelsevis?Lasseåmål skrev:Sorry, har inte dom på minnet!
Skickat från min iPad med Tapatalk

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02