Byta olja i framgaffel

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#16 Inlägg av Richie »

kennet skrev:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782
Här har du Användarhandböcker och Servicemanualer på pdf till VFR mm. som du kan tanka hem. Dom flesta är på engelska och bra bilder på allt.
Ganska enkelt att byta packboxar om man är lite händig dock kan den understa skruven sitta rätt bra :D
Lycka till och meddela gärna hur det har gått.
Tittade i värkstadshandboken men det såg ganska bökigt ut och byta själv, lösningen blev att jag skruvade av framgaffeln och sedan lämna in den till en värkstad.
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Tackar för bra tips.

#17 Inlägg av JohanL »

Tyrannosaurus skrev: När man öppnar och börjar pumpa ur oljan så blir det ett rätt kraftigt oljesprut.

Ett tips för att inte söla ner golv och bromsar med olja är dels att riva sönder en plastpåse och kila in och och tejpa den i gaffeln så det bildas en ränna för oljan ooch dels att vinkla oljetråget som du tömmer i lite så att det hamnar däri och inte på sidan om/bortom.
Gjorde en insats ihelgen.
Har bara bytt på en Kawasaki GPX 750R tidigare det var klart omständigare än på VFR:n...

Tack vara att det fanns avtappningspluggar så gick det enkelt.
Lite jobba att palla/hänga upp hojen. Sedan var det bara att ta loss det gick nästan oförsämt enkelt. Därmet kan hojens tredje dokumenterade oljebyta läggas till handlingarna.
Oljan som tömdes ut var tämligen homogent ljusgul men det var en liten del svart olja med partiklar. Det var bra ur perspektivet att då kändes det som mer värt att göra detta arbetet.

Egenskaperna på hojen har jag inte uppleft något större skillnad än. Har inte haft höjlighet att åka något nämnvärt heller för den delen sedan "operationen"

Några bra tips i denna tråd tycker jag var.
- Plastpåsar vid ur pumpning
- Använda justeringen för att öka/minska trycket på fjädern vi ihop/isär tagning.

/Johan

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#18 Inlägg av Richie »

Då har man fått nya packboxar och gaffelolja. Mekanikern påstod att det alltid ska vara ATF olja i hondas gafflar, stämmmer detta? Trodde det var någon speciell olja och inte vanlig ATF.
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.

Om den känns för tunn (mjuk gaffel) så kan man byta till någon tjockare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#20 Inlägg av Richie »

ok, får se hur den känns när jag har fått ihop vfr:rn
VFR 800FI -98

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#21 Inlägg av Swedan »

Tyrannosaurus skrev:ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.
Om den känns för tunn (mjuk gaffel) så kan man byta till någon tjockare.
Och var får du tag i ATF-olja som har tex 15 mm²/s
Har dessutom inte sett att tex Honda rekomenderar ATF i några moderna hojar.
Självklart funkar det ypperligt, men bara om man vill har 7-8 mm²/s i viscositet.....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Swedan skrev:
Tyrannosaurus skrev:ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.
Om den känns för tunn (mjuk gaffel) så kan man byta till någon tjockare.
Och var får du tag i ATF-olja som har tex 15 mm²/s
Sånt finns inte, då får man välja en gaffelolja, t.ex. Spectro som är bra.
Har dessutom inte sett att tex Honda rekomenderar ATF i några moderna hojar.
Självklart funkar det ypperligt, men bara om man vill har 7-8 mm²/s i viscositet.....
Är "mm²/s" samma sak som SAE viscositet?
Ok jag kanske var för snabb för jag vet inte vad det står i böckerna för 90- och 2000-talshojar. Men dom hade iaf ATF som standardrekommendation under många år, och jag kan tänka mig att dom kör det fortfarande eftersom den har överlägset bäst hydraliska egenskaper och vänlighet mot gummitätningar.

Det stämmer att ATF vanligtvis har viscositet på ca. 7,5. Det kan variera även efter körning eftersom som jag sa tidigare den inte är viscositetsstabil och avsedd för automatlådor med deras speciella krav och där är oljas exakta tjocklek är inte lika viktig.

Jag kör själv inte på ATF längre utan på Spectro SAE 20, men det beror mest på att jag ville styva upp min fjädring som har mjuk jänkestil original.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#23 Inlägg av Göingen »

Jag har en känsla av att min hoj är lite mjuk fram. Den vill gärna dyka vid inbromsning.
Oljan är nyligen bytt, hällde i SAE10 enl. handlarens rekommendation. Gör det någon större skillnad att byta till tjockare olja?
Har någon provat progressiva fjädrar och i så fall vem säljer dom?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:Jag har en känsla av att min hoj är lite mjuk fram. Den vill gärna dyka vid inbromsning.
Oljan är nyligen bytt, hällde i SAE10 enl. handlarens rekommendation. Gör det någon större skillnad att byta till tjockare olja?
Tjockare olja ger mer stötdämpning (trögare rörelse) åt båda hållen.
Har någon provat progressiva fjädrar och i så fall vem säljer dom?
Jag kör med PS fjädrar och det funkar bra. Men då ska man komma ihåg att min gaffel är som en svamp original och gjord för amerikanska highways i 55 MPH. Det är väl inte riktigt så jag kör, och ingen som jag känner "over there" med likadana hojar heller :lol:

PS fjädrar http://www.progressivesuspension.com säljs bl.a. av http://www.roffesmotor.se (över disk i Stockholm av RaceWay) och av http://www.touringbutiken.se

Öhlins har också hårdare fjädrar men deras är linjära eftersom dom menar att en fjäders hårdhet ökar (blir progressiv) när den trycks ihop.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#25 Inlägg av Göingen »

Kollat både Touringbutikens och Roffes hemsidor. De har båda progressiva gaffelfjädrar till en massa hojar, dock inte VFR800 :(

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:Kollat både Touringbutikens och Roffes hemsidor. De har båda progressiva gaffelfjädrar till en massa hojar, dock inte VFR800 :(
Märket som man inte får uttala :lol: har iaf, och verkar ha både linjära och progressiva fjädrar.
http://www.wpsuspension.com/products/forksprings.php
http://www.wpsuspension.com/service/Rec ... st2006.pdf
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
speicher
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 08, 2007 01:58

#27 Inlägg av speicher »

Bytte gaffeloljan häromdagen, det var busenkelt tack vare avtappningsskruvarna nertill på gaffeln. Stötdämpningen vart faktiskt lite hårdare efter :)
VFR750F 92

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

speicher skrev:Bytte gaffeloljan häromdagen, det var busenkelt tack vare avtappningsskruvarna nertill på gaffeln. Stötdämpningen vart faktiskt lite hårdare efter :)
Bump - tillbaka från graven. :)

Du har en 92:a enl bilden. Vilken tjocklek på oljan hade du i?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#29 Inlägg av tersan »

Har jag missat nåt? Enligt verkstadshandboken så ska man plocka bort och demontera hela gaffeln för att byta olja. Inte ett ord om att använda avtappningspluggarna...

Ni som bytt... hur gjorde ni?

/Lars, som misstänker att ett oljebyte skulle behövas...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#30 Inlägg av Conseal »

Jag har gjort en guide för hur man gör på 98-01 .. borde i princip va samma sak på samtliga gafflar .. i princip
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar