Tittade i värkstadshandboken men det såg ganska bökigt ut och byta själv, lösningen blev att jag skruvade av framgaffeln och sedan lämna in den till en värkstad.kennet skrev:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782
Här har du Användarhandböcker och Servicemanualer på pdf till VFR mm. som du kan tanka hem. Dom flesta är på engelska och bra bilder på allt.
Ganska enkelt att byta packboxar om man är lite händig dock kan den understa skruven sitta rätt bra![]()
Lycka till och meddela gärna hur det har gått.
Byta olja i framgaffel
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR 800FI -98
Tackar för bra tips.
Gjorde en insats ihelgen.Tyrannosaurus skrev: När man öppnar och börjar pumpa ur oljan så blir det ett rätt kraftigt oljesprut.
Ett tips för att inte söla ner golv och bromsar med olja är dels att riva sönder en plastpåse och kila in och och tejpa den i gaffeln så det bildas en ränna för oljan ooch dels att vinkla oljetråget som du tömmer i lite så att det hamnar däri och inte på sidan om/bortom.
Har bara bytt på en Kawasaki GPX 750R tidigare det var klart omständigare än på VFR:n...
Tack vara att det fanns avtappningspluggar så gick det enkelt.
Lite jobba att palla/hänga upp hojen. Sedan var det bara att ta loss det gick nästan oförsämt enkelt. Därmet kan hojens tredje dokumenterade oljebyta läggas till handlingarna.
Oljan som tömdes ut var tämligen homogent ljusgul men det var en liten del svart olja med partiklar. Det var bra ur perspektivet att då kändes det som mer värt att göra detta arbetet.
Egenskaperna på hojen har jag inte uppleft något större skillnad än. Har inte haft höjlighet att åka något nämnvärt heller för den delen sedan "operationen"
Några bra tips i denna tråd tycker jag var.
- Plastpåsar vid ur pumpning
- Använda justeringen för att öka/minska trycket på fjädern vi ihop/isär tagning.
/Johan
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.
Om den känns för tunn (mjuk gaffel) så kan man byta till någon tjockare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Och var får du tag i ATF-olja som har tex 15 mm²/sTyrannosaurus skrev:ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.
Har dessutom inte sett att tex Honda rekomenderar ATF i några moderna hojar.
Självklart funkar det ypperligt, men bara om man vill har 7-8 mm²/s i viscositet.....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Sånt finns inte, då får man välja en gaffelolja, t.ex. Spectro som är bra.Swedan skrev:Och var får du tag i ATF-olja som har tex 15 mm²/sTyrannosaurus skrev:ATF olja funkar aldeles utmärkt. Det är t.o.m. vad Honda rekommenderar.
Är "mm²/s" samma sak som SAE viscositet?Har dessutom inte sett att tex Honda rekomenderar ATF i några moderna hojar.
Självklart funkar det ypperligt, men bara om man vill har 7-8 mm²/s i viscositet.....
Ok jag kanske var för snabb för jag vet inte vad det står i böckerna för 90- och 2000-talshojar. Men dom hade iaf ATF som standardrekommendation under många år, och jag kan tänka mig att dom kör det fortfarande eftersom den har överlägset bäst hydraliska egenskaper och vänlighet mot gummitätningar.
Det stämmer att ATF vanligtvis har viscositet på ca. 7,5. Det kan variera även efter körning eftersom som jag sa tidigare den inte är viscositetsstabil och avsedd för automatlådor med deras speciella krav och där är oljas exakta tjocklek är inte lika viktig.
Jag kör själv inte på ATF längre utan på Spectro SAE 20, men det beror mest på att jag ville styva upp min fjädring som har mjuk jänkestil original.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Tjockare olja ger mer stötdämpning (trögare rörelse) åt båda hållen.Göingen skrev:Jag har en känsla av att min hoj är lite mjuk fram. Den vill gärna dyka vid inbromsning.
Oljan är nyligen bytt, hällde i SAE10 enl. handlarens rekommendation. Gör det någon större skillnad att byta till tjockare olja?
Jag kör med PS fjädrar och det funkar bra. Men då ska man komma ihåg att min gaffel är som en svamp original och gjord för amerikanska highways i 55 MPH. Det är väl inte riktigt så jag kör, och ingen som jag känner "over there" med likadana hojar hellerHar någon provat progressiva fjädrar och i så fall vem säljer dom?

PS fjädrar http://www.progressivesuspension.com säljs bl.a. av http://www.roffesmotor.se (över disk i Stockholm av RaceWay) och av http://www.touringbutiken.se
Öhlins har också hårdare fjädrar men deras är linjära eftersom dom menar att en fjäders hårdhet ökar (blir progressiv) när den trycks ihop.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Märket som man inte får uttalaGöingen skrev:Kollat både Touringbutikens och Roffes hemsidor. De har båda progressiva gaffelfjädrar till en massa hojar, dock inte VFR800

http://www.wpsuspension.com/products/forksprings.php
http://www.wpsuspension.com/service/Rec ... st2006.pdf
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Bump - tillbaka från graven.speicher skrev:Bytte gaffeloljan häromdagen, det var busenkelt tack vare avtappningsskruvarna nertill på gaffeln. Stötdämpningen vart faktiskt lite hårdare efter

Du har en 92:a enl bilden. Vilken tjocklek på oljan hade du i?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Jag har gjort en guide för hur man gör på 98-01 .. borde i princip va samma sak på samtliga gafflar .. i princip
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.