Laddningsregulator vfr800 -99

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#16 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Om regulatorn blir överhettad brukar den lägga av men i mitt fall laddade den fint när den var kall och betydligt sämre när den var varm.

Ja man kan köra tills batteriet är tomt, kör man utan ljus så kommer man lite längre.

Ladda ditt batteri och mät laddningen.
Tack, låter som om jag råkat ut för akilleshälen...

Jobbar på laddningen. Batteriet måste ha varit tokurladdat, för Ctek-dongeln blinkar fortfarande rött trots att laddaren är på... Dessutom provade jag att starta hojen för en halvtimme sen, gick utan problem. Då hade den stått sen ca 16:30.

Kanske bäst att byta regulatorn till nåt mosfet:igt och batteriet nåt nåt gelaktigt?

Edit: Spänningen ska ligga på ca 14V över batteriet vid 2000+ rpm, korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#17 Inlägg av Donner »

Går ju att bygga om till fetare grejor med riktiga kylflänsar.

Jag satte dit en likadan som jag hade och den fungerar bra, den andra har jag i reserv när jag kör utomlands.

Ca 14v vid 4000rpm tror jag man säger men den bör ju ladda bra vid 2000rpm.

Edit: tycker originalplaceringen är lite off....skulle suttit på ett ställe där den kyls av bättre.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#18 Inlägg av adrian_vg »

Vad tror ni om denna? Kostar en dryg tusing och är plug'n'play enl texten.
http://www.ebay.com/itm/MOSFET-REGULATO ... 7986524%26

Vart skulle man flytta regulatorn då?

Grunnade på om man skulle öppna upp ett hål i kåpan för kylningen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#19 Inlägg av Donner »

Ser väl bra ut, ja eller nån form av luftstyrning som verkligen blåser luft på regulatorn, kanske en datafläkt utanpå den :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#20 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ser väl bra ut, ja eller nån form av luftstyrning som verkligen blåser luft på regulatorn, kanske en datafläkt utanpå den :D
Har tänkt det också, men då måste den placeras på regulatorn så att den inte hindrar "original" - flödet.

Hur stor fläkt får man plats med tro? Går alla på 12V?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#21 Inlägg av adrian_vg »

Spänning över batteri med motor och strålkastare på:
12,2 V@4000 rpm
12,05 V@tomgång, ca 1500 rpm

Samma som ovan, men strålkastare av:
13,9 - 14,0 V@4000 rpm
12,6 V@tomgång

Batteriet blev fulladdat under natten och spänningen var 13,4 V utan belastning och motor inte på. Spänningen sjönk dock snabbt till ca 12,2 V medan jag mätte.

Jordkablarna jag hittade och vickade lite på såg justa ut.

Nån som vågar uttala sig? Vad tror ni? :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#22 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Spänning över batteri med motor och strålkastare på:
12,2 V@4000 rpm
12,05 V@tomgång, ca 1500 rpm

Samma som ovan, men strålkastare av:
13,9 - 14,0 V@4000 rpm
12,6 V@tomgång

Batteriet blev fulladdat under natten och spänningen var 13,4 V utan belastning och motor inte på. Spänningen sjönk dock snabbt till ca 12,2 V medan jag mätte.
)
Nog tycks laddningen vara en smula svag?
14V utan större last är aningen i underkant..
En gissning är att kanske bara två faser av tre funkar?? Uti-det-blå-gissning dock.. Felaktig diod?
Kollat spänningen mellan batteriminus och motorblock? Skall vara så nära noll som möjligt..
Liknande gäller på plussidan, mellan plus från laddregulator och plus på batteri

Att dina 13.4 sjönk snabbt är nog ok., blybatteriers spg stiger snabbt de sista 5-10%-en laddning..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#23 Inlägg av adrian_vg »

Bytte batteri. Alla spänningaf bättre, något högre och stabilare. Ny mosfet-regulator beställd.

Mäter enl ovan strax.

Edit: 0 V mellan minus på batteriet och motorblock.
Mellan regulator och batteriplus kommer jag inte åt att mäta utan att montera ner kåpa och väskställning.

Hur vet man vad plus på regulatorn är förresten? Är ju en del sladdar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#24 Inlägg av adrian_vg »

Förresten, om det är fasfel, är det dioden/regulatorn man byter då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#25 Inlägg av adrian_vg »

Hämtade upp den förlupna voltregulatorn sent i går (USPS och Posten suger åsneballe [förlåt alla åsnor...] - har lekt gatlopp med fejkade utlämningsstatusar...), och med dagens sista ljus skruvade jag fast den på svartviffern.

Efter mätning med motor och strålkastare i gång samt på tomgång får jag nu ut 14,45 V över batteriet. Vid ca 4000 rpm klipper mosfeten så att spänningen sjunker till stadiga ca 13,9 V.

Verkar bättre nu. Tog mig till jobbet i morse iaf. Får se om jag tar mig hem också. :lol:

Nya volregulatorn hade ett markant större bakstycke som ligger an mot plåtfästet på ramen, och dessutom en blankpolerad platta över inkråmet, tänk blankpolerad datorkylfläns. Originalregulatorn har inget som täcker det inplastade grejorna i flänsen.
Dock kändes det lite sådär att se "Made in China" på förpackningen... :roll:
Kabeln var lite längre än original så fick serpentina den lite bakom bakramen.

Ett av kontaktstyckena på originalregulatorn har fem stift, medan motsvarande på mosfet-regulatorn har fyra.
Nån som vet varför det är så? Det funkar uppenbarligen, men ändå...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#26 Inlägg av adrian_vg »

Kan man mäta på originalregulatorn avmonterad för att se om den verkligen är paj?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#27 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Kan man mäta på originalregulatorn avmonterad för att se om den verkligen är paj?
Innehar man nödvändig specialutrustning?
Svar: Ja....

Vissa enklare mätningar går att göra, men ett funktionstest? Knappast...
Man kan kolla om nån diod på ingången pajat men inget mer..
Fö är det väl bekant att man aldrig får "lyfta på batterikabel" med motorn igång, dvs ta bort lasten.
Då kan inspänningen från generatorn stiga till 60-70-80-100V eller högre vilket garanterat slår sönder regulatorn.
Samma regel som för bil alltså!
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#28 Inlägg av Mister »

Tidigare tråd som ger lite bakgrundsinfo om regulatorer till 98-99

viewtopic.php?f=3&t=4076
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#29 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Fö är det väl bekant att man aldrig får "lyfta på batterikabel" med motorn igång, dvs ta bort lasten.
Då kan inspänningen från generatorn stiga till 60-70-80-100V eller högre vilket garanterat slår sönder regulatorn.
Ja? Jag förstår inte, menar du att jag gjort det eller bara att jag inte ska göra det, ett tips alltså?

Mister skrev:Tidigare tråd som ger lite bakgrundsinfo om regulatorer till 98-99

viewtopic.php?f=3&t=4076
Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsregulator vfr800 -99

#30 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Ett av kontaktstyckena på originalregulatorn har fem stift, medan motsvarande på mosfet-regulatorn har fyra.
Nån som vet varför det är så? Det funkar uppenbarligen, men ändå...
Det är skillnaden mellan -99 och 00-.
På dom senare tar du spänningen som reglerar R/R utifrån och på dom tidigare så tas den referensen intern i regulatorn.
Så det är en fram till och med 1999 som du köpt.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar