Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a
tändstiftena e helt nya iridium,o denna maskin har varesej tändhattar eller kablar,då det sitter separat spole direkt på varje stift
och som jag sa-betvivlar starkt att det är tändningen då jag inte märker ett smack om man pressar på lite,eller några som helst symptom på tomgång
ska testa o rycka lambdan till helgen,för o se om det händer nått
och som jag sa-betvivlar starkt att det är tändningen då jag inte märker ett smack om man pressar på lite,eller några som helst symptom på tomgång
ska testa o rycka lambdan till helgen,för o se om det händer nått
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
har haft kassa stifft som varit nya så ingen garanti.
såg sen på en sprängskiss att de satt spolar o dessa vad
jag vet går inte sönder ofta på hondas motorer.
tror dock fortfarande på täningsfel
såg sen på en sprängskiss att de satt spolar o dessa vad
jag vet går inte sönder ofta på hondas motorer.
tror dock fortfarande på täningsfel

Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Lyfter dethär lite.
Har idag vart på bike för en lättare felsökning..mekanikern kliade sej lika mycke i huvudet som jag gör.
Nu har jag även bytt båda lamdasonderna,med noll resultat.
Vecka 35 ska den upp i bänk för diagnos,och jag har en stark känsla av vad dom kommer säja.
"Skaffa P.C. så e problemet borta"
Javisst..då kanske ryckigheten försvinner,men grundproblemet lär finnas kvar på cykeln-dock "maskerat" via pc.
Det o andra sidan är jag inte ett dugg intresserad av då jag troligen ska byta hojj så snart jag får viffern att gå som den ska..har gått o blivit duktigt sugen på en blackbird..dock svårt o hitta en som jag vill ha..äldre xx:ar dräller det utav,men ointresanta för min del..ingen som råkar ha en xx till övers?? 04-07 med få mil?
Har idag vart på bike för en lättare felsökning..mekanikern kliade sej lika mycke i huvudet som jag gör.
Nu har jag även bytt båda lamdasonderna,med noll resultat.
Vecka 35 ska den upp i bänk för diagnos,och jag har en stark känsla av vad dom kommer säja.
"Skaffa P.C. så e problemet borta"
Javisst..då kanske ryckigheten försvinner,men grundproblemet lär finnas kvar på cykeln-dock "maskerat" via pc.
Det o andra sidan är jag inte ett dugg intresserad av då jag troligen ska byta hojj så snart jag får viffern att gå som den ska..har gått o blivit duktigt sugen på en blackbird..dock svårt o hitta en som jag vill ha..äldre xx:ar dräller det utav,men ointresanta för min del..ingen som råkar ha en xx till övers?? 04-07 med få mil?
Nuvarande 2-hjulingar
Kan vara soppapumpen som vill börja ansöka om pensionering låter det som. Kolla bränsletrycket när motorn är ordentligt varmkörd.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
jag har oxå börjat fundera över pumpen litegrann,men får inte riktigt ihop det i skallen VAD det skulle kunna vara med den.
knepiga är ju att dessa små "ryckningar" inte är konstanta,utan kanske kommer med 20-60 sekunders intrevall-varierar en del.
Hojjen ska nu iallafall till bike o upp i bänk för rejäl felsökning
knepiga är ju att dessa små "ryckningar" inte är konstanta,utan kanske kommer med 20-60 sekunders intrevall-varierar en del.
Hojjen ska nu iallafall till bike o upp i bänk för rejäl felsökning
Nuvarande 2-hjulingar
Uppdatering:
Var hos Bike idag o kört moppen i bänk.
Snålt med sås under 4800 varv överhuvudtaget..fick ett a/f-värde på 16.2 som snitt mellan 800 rpm o 4800 rpm,peakade vid 3450 rpm på nästan 17.
Inte konstigt att den går lite lattjo-efter 4800 så var värdet ok..ca 13.2
Det var allt vi hann med idag + civerse felkoll som inte gav nått o ta på
sådeles finns nu 2 misstänkta bovar,varav den ena e "med sannorlika skäl" huvudmisstänkt,tps-givaren,o i mina öron som gammal bilmek så kan givetvis en krånglande tps-givare få domhär symptomena,för låg utspänning från givare under 4800 rpm=ecu:n tror att spjället är betydligt mindre öppet än vad det i verkligheten är o pytsar ut bränsle därefter.
pumpen som sagt tidigare..mja...ok...kanske-men numer skapligt osäker..men den ska ändå provas -ny tid bokad om nåra veckor
Var hos Bike idag o kört moppen i bänk.
Snålt med sås under 4800 varv överhuvudtaget..fick ett a/f-värde på 16.2 som snitt mellan 800 rpm o 4800 rpm,peakade vid 3450 rpm på nästan 17.
Inte konstigt att den går lite lattjo-efter 4800 så var värdet ok..ca 13.2
Det var allt vi hann med idag + civerse felkoll som inte gav nått o ta på
sådeles finns nu 2 misstänkta bovar,varav den ena e "med sannorlika skäl" huvudmisstänkt,tps-givaren,o i mina öron som gammal bilmek så kan givetvis en krånglande tps-givare få domhär symptomena,för låg utspänning från givare under 4800 rpm=ecu:n tror att spjället är betydligt mindre öppet än vad det i verkligheten är o pytsar ut bränsle därefter.
pumpen som sagt tidigare..mja...ok...kanske-men numer skapligt osäker..men den ska ändå provas -ny tid bokad om nåra veckor
Nuvarande 2-hjulingar
Har någon nämnt mappsensorn som felkälla?
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
vad grundar du det på?
jag kan inte se nån anledning att misstänka mapsensorn,skulle den haverera,så skulle hojjen antingen inte gå alls/gå extremt kasst överhuvud taget,eller få fet blandning på högre varv,o inte tunnare på lägre.
jag kan inte se nån anledning att misstänka mapsensorn,skulle den haverera,så skulle hojjen antingen inte gå alls/gå extremt kasst överhuvud taget,eller få fet blandning på högre varv,o inte tunnare på lägre.
Nuvarande 2-hjulingar
Strul med mapsensorn ger ryckigighet men går någorlunda jämt. Så har jag upplevt det. Btw, du haralltså inte fått något felmeddelande via fi alls ngn gång ?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Om mappsensorn lägger av helt så går hojen kass ja, den kan väl ge fel signal utan att det är extremt fel
Stämmer inte signalen kan den ju gå både fett och magert, det är ju den viktigaste signalen tillsammans med tempgivaren. Bara en idé 

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
neppMister skrev:Strul med mapsensorn ger ryckigighet men går någorlunda jämt. Så har jag upplevt det. Btw, du haralltså inte fått något felmeddelande via fi alls ngn gång ?
Nuvarande 2-hjulingar
ska se vad dom säjer nu den 9:e när jag ska ner igen,men kan ju dock säja att på hemvägen från bike,så var han värre än nånsinn...så nått har dom pillar på-äckligt ojämn gång under 4800 rpm
Nuvarande 2-hjulingar
de e samma här det,går bättre när den är helt kall,då systemet "fetar på" lite extra.adrian_vg skrev:Rycken är ju livsfarliga! Man ligger på tvåan-trean vid ca 4000-5000 rpm när man kör i stan. Har man otur och hamnar fel i varvregistret hoppar hojen som en rodeohäst...
Edit: Jag noterar också att hojen går bättre en kort tid efter kallstart. Får den en fetare blandning då?
Om det är så, talar det väl antagligen för att nuvarande mappningen inte är helt optimal.
att mappen e fel tror jag inte,utan det är helt enkelt nån signal som inte är ok,min e nu hos bike o dom skulle ringa mej imorrn-återkommer med vad dom sagt.
Notis: fick en bwm 800F som lånehojj-SKAFFA ALDRIG EN SÅNN!!! sikket rappel,va som att köra en japs-moppe från 80-talet,typ dt eller nått ditåt-sikket ök!
Nuvarande 2-hjulingar
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ok, inväntar ditt uttalande snart om kollen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
mjahapp...
fått besked från bike idag,och ska det jävvlas så ska det jävvlas rejält.
dom kan inte hitta felet på viffern..det behövs en sk. breakout-box för detta,vilket bike inte har då dom tydligen inte e certifierade på honda längre(otroligt)
sådeles ska moppen hämtas imorrn och jag har skickat ett mail till hojjgaraget i Karlstad,då dom e närmaste certifierade honda-nissar.
men dom tog iallafall inget betalt för dom timmarna dom lagt på hojjen idag....alltid något.
googlat lite om den här boxen,o det är helt enkelt en diagnosdator..hittade ett amerikanskt forum där nån sa att dom kunde bygga om en orginal ecu till breakout-box.
tänkte ju jag skulle få fart på moppen nån gång o få den såld innan vintern,men det ser mörkt ut...
nån som vill köpa en smått krånglande 02:a med 3800 mil på mätaren
-ge mej 33000 som den står så e den din-kommer begära mer när den går som den ska
fått besked från bike idag,och ska det jävvlas så ska det jävvlas rejält.
dom kan inte hitta felet på viffern..det behövs en sk. breakout-box för detta,vilket bike inte har då dom tydligen inte e certifierade på honda längre(otroligt)
sådeles ska moppen hämtas imorrn och jag har skickat ett mail till hojjgaraget i Karlstad,då dom e närmaste certifierade honda-nissar.
men dom tog iallafall inget betalt för dom timmarna dom lagt på hojjen idag....alltid något.
googlat lite om den här boxen,o det är helt enkelt en diagnosdator..hittade ett amerikanskt forum där nån sa att dom kunde bygga om en orginal ecu till breakout-box.
tänkte ju jag skulle få fart på moppen nån gång o få den såld innan vintern,men det ser mörkt ut...
nån som vill köpa en smått krånglande 02:a med 3800 mil på mätaren

Nuvarande 2-hjulingar