Låter som att det är på den "utgående" sidan så att säga, något i motorns interna delar är det nog med stor sannolikhet inte. Utan skulle glutta lite på bakhjul,drivpaket, det kan vara att kedjan har fått en "knyck" på sig dvs två eller flera länkar låser sig i ett "V" liasom, inget ovanligt om det är en gammal och sleten kedja, eller att bakhjulslagret glappar lite eller att bakhjulet kanske är lite löst (inte ordentligt åtdraget). så kolla över hela drivpaketet ordentligt. väldigt långsökt kan vara att ett lager på utgående axel vill ha pension. Men är (o)ljudet när du är stillastånde med knarren, eller bara när du kör med den?..Vfr-rc24 skrev:Hej Blacken!blacken skrev:Något lager är det, hur "snabbt" är ljudet? dvs dess intermentens/frekvens? är det ett dovt "basigt" ljud, eller ett mera "diskantigt"?Vfr-rc24 skrev:Absolut, ska prova det! Tack för tipset.
Man kan jämföra ljudet mot att man cyklar, o kedjan går emot kedjeskyddet på ett ställe/varv.
Ljudet ökar alltså i takt med varvökningen. Låter endast vid belastning/gaspådrag.
Lutar starkt åt nåt drev i växellådan som är snett? Känns så iaf :\
Oj.. svårt att säga!
Från låga varv (3000>) så kanske med runt en sekunds intervall, för att med varvökningen öka till att vid 5000 rpm kanske ha en frekvens på 3ggr/sekund och sedan försvinna helt (kanske blir frekvensen så hög så jag inte uppfattar det, eller så döljer motorljudet det) vid ca 6000 rpm.
Lager.. e det good or bad?Inget som lite ny olja fixar antar jag?
Missljud på 6e växeln, honda vfr -86
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Missljud på 6e växeln, honda vfr -86
Senast redigerad av blacken den tor mar 24, 2011 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Det är lite märkligt det där när en viss frekvens uppstårVfr-rc24 skrev:Hmm. Ja du, jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Men borde det inte uppstå samma ljud på alla växlar?Mister skrev:Skick på drivpaketet?. Märkligt resonansljud kan uppstå ibland ifall riktigt slitet.

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Kolla även framhjulet kan vara ett belägg som slår emot skivan..
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ingen som föreslagit att kolla att bakhjulet sitter rakt i dubbelsvingen än? 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack så mycket för alla tipsen!
Jag kan inte riktigt svara på vad det för ljud.. men det låter som sagt som när en kedja går emot något när man cyklar. Speciellt diskantigt kan jag inte påstå att det låter, snarare då dovt o lite skrapigt.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att det kan ha något med drivpaketet att göra.. Även om jag "snöat in mig" på att det måste vara något annat då det endast är på en växel.
Är inget vidare duktig på att skruva men har en polare som kan ett o annat, så vi ska ta en titt i helgen!
Återkommer!
Jag kan inte riktigt svara på vad det för ljud.. men det låter som sagt som när en kedja går emot något när man cyklar. Speciellt diskantigt kan jag inte påstå att det låter, snarare då dovt o lite skrapigt.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att det kan ha något med drivpaketet att göra.. Även om jag "snöat in mig" på att det måste vara något annat då det endast är på en växel.
Är inget vidare duktig på att skruva men har en polare som kan ett o annat, så vi ska ta en titt i helgen!
Återkommer!

Mvh
Upp med järnhästen på centralstödet och känn på bakhjulet om det glappar i sidled, snurra på det snabbt för hand och hör om ljudet kommer då..Vfr-rc24 skrev:Tack så mycket för alla tipsen!
Återkommer!