Ytterligare en oljediskussion

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#16 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Jag känner för övrigt en som jobbar med olja, tror ni att han har en rak (typ SAE 50) mineralolja i sina gammelfordon? :wink:
Ingen aning. Gör han? Gör han det måste han tumma en del på "max 1 minuts tomgångskörnings"-lagen... :lol:

Nä, han kör på bästa möjliga syntetolja, och är noga med rätt viskositetsklassning. Motiveringen är ungefär "jovisst är dagens enklare oljor ljusår bättre än de som fanns när motorn var ny, men varför snåla på oljan? Finns ingen anledning att inte välja det bästa...". Och han har direktkontakt med testlabb och ingenjörer...

Själv är jag nog inte så kategorisk, i vardagsbilen (turbodiesel som går långt och hårt) har jag helsyntet, i hojen delsyntet, i hustruns bil delsyntet, övriga fordon har jag inte bytt på än men det lär bli delsyntet där också. Ren mineralolja har jag i smörjkannan och gräsklipparen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nä, han kör på bästa möjliga syntetolja, och är noga med rätt viskositetsklassning. Motiveringen är ungefär "jovisst är dagens enklare oljor ljusår bättre än de som fanns när motorn var ny, men varför snåla på oljan? Finns ingen anledning att inte välja det bästa...". Och han har direktkontakt med testlabb och ingenjörer...
Hur får han ihop helsynten med gammal motor och stora toleranser tro...?

tersan skrev:Själv är jag nog inte så kategorisk, i vardagsbilen (turbodiesel som går långt och hårt) har jag helsyntet, i hojen delsyntet, i hustruns bil delsyntet, övriga fordon har jag inte bytt på än men det lär bli delsyntet där också. Ren mineralolja har jag i smörjkannan och gräsklipparen.
Vad är ditt främsta argument för delsynten? Priset eller en bra kompromiss mellan helsynt och mineral, eller nåt annat?

Jag körde mina gamla bumsar på delsynt, för det var enda sorten som fanns då som var lite tjockare; 20W/50. Boxern, speciellt RS:en som jag hade skramlade en del om ventilerna och stötstängerna innan bytet till den tjockare oljan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Nä, han kör på bästa möjliga syntetolja, och är noga med rätt viskositetsklassning. Motiveringen är ungefär "jovisst är dagens enklare oljor ljusår bättre än de som fanns när motorn var ny, men varför snåla på oljan? Finns ingen anledning att inte välja det bästa...". Och han har direktkontakt med testlabb och ingenjörer...
Hur får han ihop helsynten med gammal motor och stora toleranser tro...?

tersan skrev:Själv är jag nog inte så kategorisk, i vardagsbilen (turbodiesel som går långt och hårt) har jag helsyntet, i hojen delsyntet, i hustruns bil delsyntet, övriga fordon har jag inte bytt på än men det lär bli delsyntet där också. Ren mineralolja har jag i smörjkannan och gräsklipparen.
Vad är ditt främsta argument för delsynten? Priset eller en bra kompromiss mellan helsynt och mineral, eller nåt annat?

Jag körde mina gamla bumsar på delsynt, för det var enda sorten som fanns då som var lite tjockare; 20W/50. Boxern, speciellt RS:en som jag hade skramlade en del om ventilerna och stötstängerna innan bytet till den tjockare oljan.
Att helsyntet inte funkar i en gammal motor med stora toleranser är inget som oljebolagen håller med om. Men här på forumet vet vi ju bättre... :wink: Jag vet förresten inte om man generellt kan säga att en äldre motor har större toleranser? Det finns dessutom annat i en motor som påverkar oljebehovet.

Att jag kör med delsyntet beror nog mest på att det är den oljan som uppfyller motorns krav till ett rimligt pris.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Att helsyntet har längre livslängd är också en sanning med modifikation.
Är VAG:s sk longlifeolje av helsynt eller mineraltyp?
Det är helsyntet. Jag kör på helsyntet i bilen men absolut inte longlife, föredrar att ha en longlifemotor istället.

Hur gör man en olja till longlife?
Svar: Problemet med "vanlig" kvalitetsolja (mineral eller helsyntet) är inte att den tappar sin smörjade effekt på t.ex. 1000 mil. En modern kvalitetsolja oavsett om det är mineral eller helsyntet klarar 1000 mil utan vidare.
Problemet är att oljan blir skitig av koks, sot, vatten, bensinrester mm. Så för att fixa en longlifeolja ser man till att den inte blir skitig = Skiten blir kvar i motorn istället för i oljan. Det har hänt ett antal gånger att motorer som går på longlifeolja har koksat igen.
Det här är ingen egen teori utan information jag har fått från oljeexperter. Jag köper Pennzoil direkt från importören (20W-50 GT Perfomance mineral till hojen och 5W-40 Performax helsyntet till bilen) och det är därifrån jag har fått infot. Pennzoil har även longlifeolja, men dom avrådde mig att använda den oavsett märke, bättre då att byta lite oftare. Jag byter en gång om året (kör ca. 1000-1500/år).
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag talar alltså inte om filmstyrkan som en my eller så utan om oljelager - helsyntet är mer lättflytande och rinner av men efterlämnar en stark film.
Nej, men jag gjorde det.

Jag anser att det är bättre att ha en film kvar på glidytorna vid exvis kallstart, vilket egentligen bara en helsynt klarar av. Missförstå mig inte, en helsynt rinner också av, men efterlämnar en tunn, tunn film. Mineraloljan glider av i stort sett helt efter några timmar och lämnar metallen bar. Det var dessa två grejor som jag tyckte var intressanta.
Det är inte för kallstarten man behöver stark film utan hård/extrem belastning och sånt kommer aldrig upp i på en normal motor.
Sen är det just det att mineralen glider inte av eftersom det är tjockare/segare. En film räcker inte för smörjning vid kallstart men helsyntetens fördel i det läget är tunnheten så att den kommer upp snabbare. Vi talar alltså om en sekund snabbare, den tjockare/segare mineralen ger däremot högre tryck.

Kan väl nämna att trimkamtillverkaren Webcam rekommenderar mineral, troligen just för att den ligger kvar bättre och inte rinnar av. som sagt, jag talar inte om den tunna my filmen utan om ett oljelager.
tersan skrev:Jag känner för övrigt en som jobbar med olja, tror ni att han har en rak (typ SAE 50) mineralolja i sina gammelfordon? :wink:
Kan det möjligen vara ett visst amerikanskt motorcykelmärke? :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#20 Inlägg av blacken »

Mineraloljan glider av i stort sett helt efter några timmar och lämnar metallen bar
En intressant passus där, dom första syntetoljorna rann av blixtsnabbt, med många växellådsras som påföljd sedan så tillsatte dom en massa aditiv för att den skulle stanna kvar på smörjytorna.
Mineraloljan glider av i stort sett helt efter några timmar och lämnar metallen bar.
Gör den det så är det något fel på den, kör du in en motor/växellåda korrekt, och har anständiga oljebyten,med en högkvalitativ mineralolja så stannar det en tunn film kvar även med mineralolja, betydligt längre än ett par timmar, snarare dagar/veckor, ibland längre.
Är VAG:s sk longlifeolje av helsynt eller mineraltyp?
Ehhh dom oljorna ska man ducka för så länge det går. det var ju det "konceptet" som gav Saab dåligt rykte ett tag, med "oilslugde" problemet. som upphörde så fort man återgick till vettiga service intervaller och normal olja av bägge kvalisorterna.
Ingen aning. Gör han? Gör han det måste han tumma en del på "max 1 minuts tomgångskörnings"-lagen... Laughing
Varför ska det vara nödvändigt i det fallet. Dom flesta jänkemotorer upp till mitten av 70 talet var byggda för antingen 20-50 eller en rak 50 olja. (mineral :D ).
Vad är ditt främsta argument för delsynten?
Det finns inget argument för att köra på delsyntet. antingen eller är det som gäller, inget annat, delsyntet är i stort sett inget annat än ett hyfsat "blås" ifrån tillverkaren..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Vad är ditt främsta argument för delsynten?
Det finns inget argument för att köra på delsyntet. antingen eller är det som gäller, inget annat, delsyntet är i stort sett inget annat än ett hyfsat "blås" ifrån tillverkaren..
Intressant att du tog upp det.
Nämda oljeexpert jag har talat med berättade något rätt kul i sammanhanget. För att en olja ska få kallas delsyntet krävs det att den måste innehålla ca. 5% syntet. Motsvarandde siffra för att få kalla en olja helsyntet var ca. 30%.

På min fråga, "men vadå, finns det inga 100% syntetoljor?" Svar: Nej, det skulle inte fungera eftersom basoljan innehåller många viktiga egenskaper som inte går att få fram på syntetisk väg.

Faktum är att även en mineralolja (iaf kvalitetsoljor) innehåller en del syntetiska tillsatser. Skillnaden är väl mest att man använder bättre basoljor till dessa. Att Quaker State och Pennzoil gör syntetoljor handlar mest om att tillgodose efterfrågan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem

#22 Inlägg av HondaVFR »

Enda skälet till att jag använder syntet är att den är bättre
på vintern ..... bilen blir mer lättstartad och får smörjning snabbare.
Mineral fungerar utmärkt på sommaren.

På mina MC har jag hittills alltid kört med mineralolja
helst 20W/50 , pga jag inbillar mig att motorn mår bra
med lite mer trögflytande olja.
20W/50 mineral el syntet kvittar nog , mer ute efter egenskaperna/viskositeten
i sommarvarmt tillstånd :D
Senast redigerad av HondaVFR den ons nov 03, 2010 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Hittade inläggen av Dr Bike. Då Dr Bike är/var något av en expert i området, hänvisar jag till hans kunskaper. Jag har byggt mina egna kunskaper på hans samt mha Google.

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Vill någon kommentera det han skriver? Jag är fortfarande öppen för diskussioner. :D
Senast redigerad av adrian_vg den ons nov 03, 2010 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem

#24 Inlägg av HondaVFR »

VAG har haft jätteproblem med longlife oljor !!
Speciellt i turbo bilar med kokspartiklar som "byggs upp"
i oljan och sätter igen oljekanaler.

Longlife oljor är för mig komplett vansinne !
Fattar ju de flesta att oljan i sig kan stoppa länge men
partiklar och skit i oljan blir det mer och mer av och ställer
sen till stora problem i motorn.
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:På mina MC har jag hittills alltid kört med mineralolja
Mindre slammer! :tummenupp Men tänk på varmkörningen då den oljan är lite tjockare än normalt.

Edit: Med det menar jag att man inte ska starta viffern, ta på sig hjälmen och köra iväg med 10000rpm på mätaren. :)

Honda rekommenderar annars i första hand 10W/40 oavsett hel/del/mineral som jag förstått det.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Hittade inläggen av Dr Bike. Då Dr Bike är/var något av en expert i området, hänvisar jag till hans kunskaper. Jag har byggt mina egna kunskaper på hans samt mha Google.

Vill någon kommentera det han skriver? Jag är fortfarande öppen för diskussioner. :D
Utvik: Basoljor från olika delar av världen har väldigt stor skillnad i molekylernas längd, och som exempel har olja från arabvärlden en väldigt HÖG andel korta molekyler = sämre bärighet, trots samma viskositet som en annan olja.
ETT speciellt område, som är känt för fin råolja med HÖG andel långa molekyler, och därför rankas högt då det kommer till smörjprestanda är Pennsylvania. USA Yes Sir!

Så mineralolja är inte ALLTID dålig.
(Men alltid sämre än en syntetolja! anm.)

Men, säger nu vän av ordning; hur mycket skiljer det då?

För att inte prata å (Ångström osv.) på molekylstorlekar så kan vi transformera upp molekylstorlekarna till begripliga värden.

En typisk mineralolja har då:

40 % av molekylerna är 1-3 mm
40% --------------- är 3-5 mm
20% --------------- är > 5 mm

En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.
Ur denna textdel kan jag utläsa två saker.
1. Han har helt rätt i att Pennsylvaniaolja är klart bättre än arabolja ur smörjsynpunkt.
Så mineralolja är inte ALLTID dålig.
(Men alltid sämre än en syntetolja! anm.)

En anmärkning som han har tagit ur luften.

2. Sen med anledning av molekyllängderna talar han om "typisk mineralolja" och "medelmineralolja". Pennsylvaniaolja är ingen typisk- eller medelmineralolja utan har den högsta kvaliten man kan få. Och den oljans molekyllängder är fullt i klass med de bästa syntetoljorna.
Men att även syntetoljor kan vara riktigt dåliga är något som "Dr.Bike" verkar ha missat.
Blanda din EGEN delsyntet! Välj själv blandningsförhållande!
2 mineral, 3 syntet kan vara lämpligt, men valet är fritt!
Hur du än gör kommer du överträffa oljebolagen.

Så blanda du och var glad!
Här är "Dr.Bike" rätt mycket ute och cyklar. Mineral och syntet är långt ifrån alltid blandbara. Så att blanda olika märken, sorter och kvaliteter är inte alls rekommendabelt.
adrian_vg skrev:
HondaVFR skrev:På mina MC har jag hittills alltid kört med mineralolja
Mindre slammer! :tummenupp Men tänk på varmkörningen då den oljan är lite tjockare än normalt.

Edit: Med det menar jag att man inte ska starta viffern, ta på sig hjälmen och köra iväg med 10000rpm på mätaren. :)
1. Mindre slammer ja. Vad tror du det är som slammrar? Större glapp överallt! Knappast bra för motorn.
En motor som är gjord för tunn helsyntet slammrar inte men kan som jag sa råka ut för övertryck främst i toppen av tjockare olja eftersom den inte rinner tillbaka tillräckligt fort.

När jag byter olja och filter på bilen och lyter upp filtret ur hållaren (insatsfilter) så rinner olja av bokstavligen som vatten (plask dropp dropp dropp) och jag tänker hur katten den där soppan överhuvudtaget kan smörja. Men motorn är byggd för det och det funkar bevisligen för den har inte skurit än :D

2. Motorer med hög trimningsgrad och överliggande kammar ska alltid varmköras oavsett vad man kör på för olja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#27 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Hittade inläggen av Dr Bike. Då Dr Bike är/var något av en expert i området, hänvisar jag till hans kunskaper. Jag har byggt mina egna kunskaper på hans samt mha Google.

Absolut, är igenom praktisk erfarenhet, helt övertyga att mineraloljan har sin plats i motorvärlden, samt att en pissig syntet är INTE bättre än en kvalitetmineral. När jag med egna sinnen (ögon mm,mm) upplever det motsatta så kan vi snacka. Nu så ska du inte tro att man är negativ till "syntet" (som för övrigt INTE är syntetisk alls, utan grovt sett en mineral som är extra "ren" i sin form) vissa motorer kräver en dylik, men andra klarar sig hur bra som helst utan en sådan. EN annan parantes, lite off topic :D Jag har mineralolja till att smörja mina puffror, (fältskytte) och har aldrig haft en vapen som fryst eller på annat sätt kärvat, men har vid ett flertal tillfällen observerat andra skyttar som använder andra smörjmedel av syntetisk karaktär fått eldavbrott vid dålig väderlek, typ kraftig kyla, hög luftfuktighet osv,osv. Även så är vapnens alla smorda ytor (mineraloljan till trots) fortfarande "feta" och inte på torra oavsett hur länge ( ibland månader i sträck) dom ligger oanvända.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#28 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev: Sen är det just det att mineralen glider inte av eftersom det är tjockare/segare. En film räcker inte för smörjning vid kallstart men helsyntetens fördel i det läget är tunnheten så att den kommer upp snabbare. Vi talar alltså om en sekund snabbare, den tjockare/segare mineralen ger däremot högre tryck.
Ang. Tunnare Vs. tjockare olja och dess egenskaper.
En mineral eller delsyntet eller helsyntet 10w-40 är ju skitsamma när det gäller hur de flyter pga viskositeten är ju densamma uppmätt vid given temp. Ert resonemang är således lite förvirrande för en smålänning en kväll som denna. Så förklara gärna hur detta inte stämmer, eller är det missuppfattat?
Tyrannosaurus skrev: Men att även syntetoljor kan vara riktigt dåliga är något som "Dr.Bike" verkar ha missat.
Den framlidne P-A brukade ha koll på sånt här. Så, min fråga blir således, vilka helsynteljor är riktigt dåliga?
Senast redigerad av Mister den ons nov 03, 2010 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen är det just det att mineralen glider inte av eftersom det är tjockare/segare. En film räcker inte för smörjning vid kallstart men helsyntetens fördel i det läget är tunnheten så att den kommer upp snabbare. Vi talar alltså om en sekund snabbare, den tjockare/segare mineralen ger däremot högre tryck.
Ang. Tunnare Vs. tjockare olja och dess egenskaper.
En mineral eller delsyntet eller helsyntet 10w-40 är ju skitsamma när det gäller hur de flyter pga viskositeten är ju densamma uppmätt vid given temp. Ert resonemang är således lite förvirrande för en smålänning en kväll som denna. Så förklara gärna hur detta inte stämmer, eller är det missuppfattat?
Tjockleken eller viskositeten som egentligen mer talar om oljans temperaturtålighet mer än den synliga tjockleken är förvisso densamma på t.ex. en 10W-40 olja oavsett om det är mineral eller syntet. Men segheten skiljer, medan mineral är en förhållandevis seg historia även om den har låg viskositet så är syntet väldigt vattenlik även om den har hög viskositet.

Jag kan inte förklara skillnaden bättre än så, men det är vad jag själv har sett. En 20W-50 och 5W-40 ska ju inte skilja sig så mycket när dom är varma. Ändå när jag tömmer bilen säger det "plupp plask", samma sak på hojen ser mer ut och uppför sig mer som olja i traditionell mening.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Ang. Tunnare Vs. tjockare olja och dess egenskaper.
Vad jag i första hand var ute efter var syntetoljans filmegenskaper vid kallstart. En sekund nämns vid kallstart, det räcker.

Vi tar ett exempel: doppa två metallprylar vardera i en mineralolja och den andra i en helsynt och låt rinna av. Filmen som är kvar säg 24h senare är det intressanta. Jag tror att man kommer att finna att mineraloljan i stort sett lämnat metallprylen bar, medan helsynten inte brutit filmen någonstans. Jag misstänker att helsyntet helt enkelt håller ihop bättre pga sin mer homogena struktur. Denna tunna oljefilm är allt som skyddar motorns gliddelar vid en kallstart innan oljetrycket byggts upp. Jag talar alltså inte om tjocka lager olja, utan om en tunn film.

Mister skrev:Den framlidne P-A brukade ha koll på sånt här. Så, min fråga blir således, vilka helsynteljor är riktigt dåliga?
Du hann ställa frågan före mig... ;-)
===

Skriv svar