Drevet har 43 kuggar, det är väl original? Mätte glappet till ganska exakt 2 mm. Drevet ser även ganska så avfasat i riktningen med glappet. Bifogar några bilder på det hela så får ni gärna säga vad ni tror om det. Tyvärr är bilderna tagna med mob.kamera i inte helt optimal belysning men jag hoppas det syns vad jag menar ändå.adrian_vg skrev:En millimeter är ok, det är normalt. Två till tre millimeter känns spontant lite för mycket. Annars, vad Blacken sa, kolla att du har rätt drev!blacken skrev:Nope, det är inte så viktigt eller speciellt "farligt" om den rör sig lite i sidled, ganska normalt. Men om du känner dig osäker så kolla att det är rätt drev för den kedjedimensionen..Blåviffer skrev:Upptäckte efter dagens tur och efterföljande smörjning att kedjan kan röra sig ganska mycket i sidled över bakdrevet, gissningsvis 2-3 mm. Vet inte hur mycket spel i den riktningen som är acceptabelt men rent spontant känns det som att detta är rätt mycket. Nån som har nån tanke om det? Ska nog byta drivpaket snart hursomhelst men jag är ändå nyfiken. Glapp i den ledden är inget jag nånsin sett nämnas i instruktions- eller reparationshandböcker. Är det nåt att vara orolig för? Tacksam för svar...
Är din hoj drevad? Då kanske förre ägaren bytt till annat drev som inte ärexakt passande till din viffer.
Ojämt spänd kedja...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Bilagor
-
- Kedja höger_liten.jpg (30.26 KiB) Visad 6006 gånger
-
- Kedja vänster_liten.jpg (24.47 KiB) Visad 6006 gånger
-
- Drev framfrån_liten.jpg (31 KiB) Visad 6006 gånger
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
+1Donner skrev:Tycker det ser normalt ut.
Kör vidare du!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Bra! Tackar för svaren! Med risk för att verka okunnig ställer jag hellre en fråga för mycket, hellre det än haveri av nåt slag. Gissar också att det är ett bra sätt att lära sig en del då folk här verkar hjälpsamma och trevligaadrian_vg skrev:+1Donner skrev:Tycker det ser normalt ut.
Kör vidare du!

Kedjan har visserligen lite av samma tendenser som innan, om än mindre, men det känns som att det är någorlunda säkert att vänta lite med drivpaketet. Finns ju roligare saker att lägga slantarna på - som packväskor och/eller kanske nåt trevligt slip-on

- adrian_vg
- Kontakt:
Sunt. Ställ hellre lite för många frågor, än sitt där med trasig vaddetnuär alt tom plånbok.Blåviffer skrev:Bra! Tackar för svaren! Med risk för att verka okunnig ställer jag hellre en fråga för mycket, hellre det än haveri av nåt slag.

===
===
Skämta inte ens om det! Det borde väl inte vara nån fara om inte kedjan är för hårt spänd? Får väl se hur jag gör i vinter. Är så få mil kvar nu. Förresten är det ändå roligare att lägga pengarna på packväskor/slip-on! Bara inte lika nyttigt kanskeblacken skrev:Ända tills kedjan går av, och tar med sig halva blocket på vägen..Finns ju roligare saker att lägga slantarna på - som packväskor och/eller kanske nåt trevligt slip-on

Jag tycker också att drevet ser ganska så fräscht ut även om jag oroade mig för glappet innan. Men jag vet ju att kedjan höll på och knasade så jag ville utesluta allt. Har funderat lite nu och har en teori om hur det kanske hänger ihop. När jag köpte den i somras hade den gått 2700, nu nästan 3000. Innan dess hade den stått still ganska mycket. 2400 milaservice var gjorde ett par år innan. Gissningsvis efter vad jag läst här på forumet borde han bytt drivpaket i den vevan om de nu håller 2000-2500 mil. Jag är ju som sagt ingen mc-mekaniker precis men jag vet ju att o-ringar som står oanvända och osmorda länge har en tendens att torka. Alltså borde dreven ännu vara rätt fräscha men kedjan ändå kunna vara lite strulig. Låter det troligt? Efter vad jag hört bör man inte byta enbart kedja så det blir väl ändå byta allt om jag inte kan leva med den ett tag till. Den har dock blivit mycket bättre av allt oljande jag gjort om än inte helt perfekt.Conseal skrev:Jag tycker det ser typ nytt ut... men det är jag
- adrian_vg
- Kontakt:
Sannolikt.Blåviffer skrev:Har funderat lite nu och har en teori om hur det kanske hänger ihop. När jag köpte den i somras hade den gått 2700, nu nästan 3000. Innan dess hade den stått still ganska mycket. 2400 milaservice var gjorde ett par år innan. Gissningsvis efter vad jag läst här på forumet borde han bytt drivpaket i den vevan om de nu håller 2000-2500 mil. Jag är ju som sagt ingen mc-mekaniker precis men jag vet ju att o-ringar som står oanvända och osmorda länge har en tendens att torka. Alltså borde dreven ännu vara rätt fräscha men kedjan ändå kunna vara lite strulig. Låter det troligt? Efter vad jag hört bör man inte byta enbart kedja så det blir väl ändå byta allt om jag inte kan leva med den ett tag till. Den har dock blivit mycket bättre av allt oljande jag gjort om än inte helt perfekt.
===
===
Drivlinas hållbarhet beror på hur man kör.
kolla ditt framdrev, bak slits inte så mycket.
Jag bytte drivpacket på den jag kör vid 3900mil.
Bakdrevet var nästan som nytt, kedjan och framdrev var slut.
Det var första bytet sen den var ny. Men undvik att skruva lös skruven till höger om hydralslangen till kopplingen ca.kl.6.
Då åker inte kolven till frikopplingen ut.
Med vänlig hälsning Janne
kolla ditt framdrev, bak slits inte så mycket.
Jag bytte drivpacket på den jag kör vid 3900mil.
Bakdrevet var nästan som nytt, kedjan och framdrev var slut.
Det var första bytet sen den var ny. Men undvik att skruva lös skruven till höger om hydralslangen till kopplingen ca.kl.6.
Då åker inte kolven till frikopplingen ut.
Med vänlig hälsning Janne