Händer sånt ofta? Aldrig hört talas om att viffrar skulle behöva det.blacken skrev:Kan även vara dags att slipa in ventilerna, låter som dom läcker lite..
Jag skulle börja med de enkla fixarna först.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Händer sånt ofta? Aldrig hört talas om att viffrar skulle behöva det.blacken skrev:Kan även vara dags att slipa in ventilerna, låter som dom läcker lite..
Bara praktisk, min käre forumkollega! Verkar det som om motorn går bättre med rätt växel i, så beror den hackiga gången nog inte på slitna ventiler, eller hur? Kan lika gärna vara kolvringarna som koksat igen i sina spår för att man kört för länge på låga varv och hög växel. En "italiensk tune-up" fixar det enkelt isf.blacken skrev:![]()
![]()
![]()
Vad du lustig nu eller bara på rethumör?.
Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..adrian_vg skrev:Bara praktisk, min käre forumkollega! Verkar det som om motorn går bättre med rätt växel i, så beror den hackiga gången nog inte på slitna ventiler, eller hur? Kan lika gärna vara kolvringarna som koksat igen i sina spår för att man kört för länge på låga varv och hög växel. En "italiensk tune-up" fixar det enkelt isf.blacken skrev:![]()
![]()
![]()
Vad du lustig nu eller bara på rethumör?.
Ok, lite på rethumör också, kryddat med en liten nypa elitism, men med glimten i ögat.![]()
Allvarligt, jag har sett lite för mycket av detta med att viffermotorn ska gå ryckfritt på både femmans och sexans växel på tomgångsvarv, dvs under 3-4000rpm (löjligt!) på detta forum ett tag nu. Samma sak på knixkörningarna jag kört på. Folk måste lära sig att en motor på under en liters slagvolym, eller ännu mindre, inte är samma sak som en bilmotor som orkar både gå rent och "dra" från 1000-1500rpm. Våga varva gott folk!!![]()
Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples...blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..adrian_vg skrev:Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples...blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
Tändmissar, är detta en tändmisse?blacken skrev:17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..adrian_vg skrev:Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples...blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Klockrent!Göingen skrev:Tändmissar, är detta en tändmisse?
Ciggen är tänd och det är utan tvekan en misse
(Sorry, kunde inte låta bli)
Eller att ett tändstiftsbyte är på sin plats.blacken skrev:Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Japp en riktig "tändmiss(e)".Göingen skrev:Tändmissar, är detta en tändmisse?blacken skrev:17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..adrian_vg skrev: Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples...
Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Ciggen är tänd och det är utan tvekan en misse
(Sorry, kunde inte låta bli)
Mjaaee, stiften brukar hänga med upp i varvtalen,med sina missar (miaoo) och oftast (98%) så "stängs" aktuell burk av i flera takter med en lite "murrig" gång som kommer och går lite granna. Medans en otät ventil "tätas" vid högre varvtal, pga det "högre/snabbare" expansionstrycket i cylindern..Eller att ett tändstiftsbyte är på sin plats. Smile
Jo, iofs. Ja, ja, ok. Vi har båda rätt.blacken skrev:Mjaaee, stiften brukar hänga med upp i varvtalen,med sina missar (miaoo) och oftast (98%) så "stängs" aktuell burk av i flera takter med en lite "murrig" gång som kommer och går lite granna. Medans en otät ventil "tätas" vid högre varvtal, pga det "högre/snabbare" expansionstrycket i cylindern..