Mycket ryckig gång 1000rpm- 2500rpm??? VFR 750 -92 6400mil

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Kan även vara dags att slipa in ventilerna, låter som dom läcker lite..
Händer sånt ofta? Aldrig hört talas om att viffrar skulle behöva det.

Jag skulle börja med de enkla fixarna först. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Denna liknande tråd är relevant också i sammanhanget: Hackig gång vid marschfart

Rulla ner en bit till "tabellen". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#18 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Kan även vara dags att slipa in ventilerna, låter som dom läcker lite..
Händer sånt ofta? Aldrig hört talas om att viffrar skulle behöva det.

Jag skulle börja med de enkla fixarna först. :)
:lol: :lol: :lol: :lol: Vad du lustig nu eller bara på rethumör?. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev: :lol: :lol: :lol: :lol: Vad du lustig nu eller bara på rethumör?. :D
Bara praktisk, min käre forumkollega! Verkar det som om motorn går bättre med rätt växel i, så beror den hackiga gången nog inte på slitna ventiler, eller hur? Kan lika gärna vara kolvringarna som koksat igen i sina spår för att man kört för länge på låga varv och hög växel. En "italiensk tune-up" fixar det enkelt isf. 8)

Ok, lite på rethumör också, kryddat med en liten nypa elitism, men med glimten i ögat. ;-)

Allvarligt, jag har sett lite för mycket av detta med att viffermotorn ska gå ryckfritt på både femmans och sexans växel på tomgångsvarv, dvs under 3-4000rpm (löjligt!) på detta forum ett tag nu. Samma sak på knixkörningarna jag kört på. Folk måste lära sig att en motor på under en liters slagvolym, eller ännu mindre, inte är samma sak som en bilmotor som orkar både gå rent och "dra" från 1000-1500rpm. Våga varva gott folk!! :headbang :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#20 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev: :lol: :lol: :lol: :lol: Vad du lustig nu eller bara på rethumör?. :D
Bara praktisk, min käre forumkollega! Verkar det som om motorn går bättre med rätt växel i, så beror den hackiga gången nog inte på slitna ventiler, eller hur? Kan lika gärna vara kolvringarna som koksat igen i sina spår för att man kört för länge på låga varv och hög växel. En "italiensk tune-up" fixar det enkelt isf. 8)

Ok, lite på rethumör också, kryddat med en liten nypa elitism, men med glimten i ögat. ;-)

Allvarligt, jag har sett lite för mycket av detta med att viffermotorn ska gå ryckfritt på både femmans och sexans växel på tomgångsvarv, dvs under 3-4000rpm (löjligt!) på detta forum ett tag nu. Samma sak på knixkörningarna jag kört på. Folk måste lära sig att en motor på under en liters slagvolym, eller ännu mindre, inte är samma sak som en bilmotor som orkar både gå rent och "dra" från 1000-1500rpm. Våga varva gott folk!! :headbang :fakta
Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#22 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples... :roll:
17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..:)
Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#23 Inlägg av Göingen »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Nä jag menade med ventilerna, alla motorer måste förr eller senare (runt 5000-10000 mil) att slipa om ventilsätena även viffer motorn. En motor som inte går rent även på låga varv utan rycker, är det något fel på oavsett storlek på den, kan vara i konstruktionen eller ett fel som uppstått senare, men fel är det. Små enstaka pyttemissar extremt sällan, vid extremt låga varv kan vara accepterat, men på den magnituden som jag har, är aldrig acceptabelt, utan något allvarligt fel är det då..
Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples... :roll:
17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..:)
Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Tändmissar, är detta en tändmisse?
Ciggen är tänd och det är utan tvekan en misse
(Sorry, kunde inte låta bli)
Bilagor
Misse.jpg
Misse.jpg (3.24 KiB) Visad 7183 gånger
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Tändmissar, är detta en tändmisse?
Ciggen är tänd och det är utan tvekan en misse
(Sorry, kunde inte låta bli)
Klockrent!

:claugh
blacken skrev:Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Eller att ett tändstiftsbyte är på sin plats. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#25 Inlägg av blacken »

Göingen skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev: Har fortfarande aldrig hört talas om en viffermotor som har måst få ventilslipning redan vid ca 5000mil. Då är det nåt fel, definitivt. Var det inte nån som hade kört sin viffermotor i 17000mil utan att öppna den. Vad jag är ute efter här, är att VFR-motorn är skottsäker. Ventilslipning ska inte rimligtvis behövas redan efter så kort körsträcka. Eller så är Hondas propagandamaskin i klass med Apples... :roll:
17000 mil, garanterat dags att slipa om dom..:)
Ps: omotiverade tändmissar på låga varv vid pådrag, är en indikation, att ventilerna inte är täta..
Tändmissar, är detta en tändmisse?
Ciggen är tänd och det är utan tvekan en misse
(Sorry, kunde inte låta bli)
Japp en riktig "tändmiss(e)". :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#26 Inlägg av blacken »

Eller att ett tändstiftsbyte är på sin plats. Smile
Mjaaee, stiften brukar hänga med upp i varvtalen,med sina missar (miaoo) och oftast (98%) så "stängs" aktuell burk av i flera takter med en lite "murrig" gång som kommer och går lite granna. Medans en otät ventil "tätas" vid högre varvtal, pga det "högre/snabbare" expansionstrycket i cylindern..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Mjaaee, stiften brukar hänga med upp i varvtalen,med sina missar (miaoo) och oftast (98%) så "stängs" aktuell burk av i flera takter med en lite "murrig" gång som kommer och går lite granna. Medans en otät ventil "tätas" vid högre varvtal, pga det "högre/snabbare" expansionstrycket i cylindern..
Jo, iofs. Ja, ja, ok. Vi har båda rätt. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar