Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#16 Inlägg av tersan »

Mattewall skrev:Jag skulle köpa en momentnyckel till att dra själva överfallen till toppen men hittade ingen med de momenten. Jag släppte på några bultar från den andra cylindern(toppen) för att känna ungefär hur hårt pinnbultarna 8mm och 6mm satt. sen drog jag på känsla. Vet ej hur viktigt detta igentligen är?????
:shock: GAAAAHHH!!!! :shock: För h-e, skaffa en momentnyckel! Inte ens proffsen törs dra toppar och överfall på ren känsla, så det krävs en enorm tur för oss amatörer om det ska gå bra...

Du har dessutom ingen garanti för att de andra skruvarna satt med rätt moment... du har ju köpt en delvis ihopbyggd motor, så du vet ju inte hur långt förra ägaren egentligen kom.
VFR750F -92, grön

Mattewall
Medlem

#17 Inlägg av Mattewall »

Det var ungefär det svar jag väntade mig:). Säkerligen dumt också.
Men jag tror på min momenthand.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Mattewall skrev:Det var ungefär det svar jag väntade mig:). Säkerligen dumt också.
Du kommer att gråta hela vägen till Biltema när du inser att du skulle skaffat en momentnyckel i efterhand. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#19 Inlägg av blacken »

Mattewall skrev:Det var ungefär det svar jag väntade mig:). Säkerligen dumt också.
Skaffa en momentnyckel, annars så blir det som Herr Adrian så träffsäkert påpekar
Du kommer att gråta hela vägen till Biltema när du inser att du skulle skaffat en momentnyckel i efterhand.
Men skulle aldrig införskaffa en momentnyckel därifrån, stor risk att man får en gråtattack till, gör hellre ett "hål i lädret" och skaffa en riktig. Eller låna en av någon bekant eller kompis...

Var även petnoga med att göra rent alla gängor så att du lätt kan skruva på allt hela vägen med handkraft (fingrarna) innan du drar allt..

Mattewall
Medlem

#20 Inlägg av Mattewall »

Precis. Det var så jag tänkte när jag skulle åka till Biltema för att köpa en momentnyckel. Att det kan lika gärna förvärra situationen. Jag googlade lite fort på biltemanyckeln och endel hade fått sina skruvar avdragna pga momennyckeln. Visst man kan köpa en dyr momennyckel men likförbannat kan den visa fel ändå. Jag har jobbat inom industrin där dem har många olika momennycklar allt från 1000-10000kr dem kan plötsligt också visa fel. Hur ska man veta att momentnyckeln är bra igentligen.

Vart kan jag hitta bra momentnyckel???

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#21 Inlägg av tersan »

Mattewall skrev:Precis. Det var så jag tänkte när jag skulle åka till Biltema för att köpa en momentnyckel. Att det kan lika gärna förvärra situationen. Jag googlade lite fort på biltemanyckeln och endel hade fått sina skruvar avdragna pga momennyckeln. Visst man kan köpa en dyr momennyckel men likförbannat kan den visa fel ändå. Jag har jobbat inom industrin där dem har många olika momennycklar allt från 1000-10000kr dem kan plötsligt också visa fel. Hur ska man veta att momentnyckeln är bra igentligen.

Vart kan jag hitta bra momentnyckel???
I princip får du vad du betalar för... bättre momentnycklar har ett kalibreringsprotokoll med i förpackningen. Å andra sidan ska det inte vara några större problem att kalibrera även enklare momentnycklar hemma i garaget.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#22 Inlägg av Ajax »

tersan skrev:
I princip får du vad du betalar för... bättre momentnycklar har ett kalibreringsprotokoll med i förpackningen. Å andra sidan ska det inte vara några större problem att kalibrera även enklare momentnycklar hemma i garaget.
Menar du genom att använda hushållsvågen som kraftreferens? Det borde fungera utmärkt, så länge vågen visar hyfsat rätt och att den kraft man trycker med inte är för låg i förhållande till vågens mätområde.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men skulle aldrig införskaffa en momentnyckel därifrån, stor risk att man får en gråtattack till, gör hellre ett "hål i lädret" och skaffa en riktig. Eller låna en av någon bekant eller kompis...
För en hemmahobbymek och för enklare fixar, ser jag inget skäl att skaffa en momentnyckel för flera tusen kronor. Biltemas momentnycklar funkar bra nog tycker jag.

Lite olika filosofi där. ;-)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Å andra sidan ska det inte vara några större problem att kalibrera även enklare momentnycklar hemma i garaget.
Utveckla det där är du snäll!
===

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#25 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Å andra sidan ska det inte vara några större problem att kalibrera även enklare momentnycklar hemma i garaget.
Om du har en känd längd på nyckeln som du ska dra åt med och lägger på en känd kraft, då har du momentet. Kraften kan du mäta med en vanlig hushållsvåg och längden med en linjal eller ett måttband.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

Ajax skrev:
adrian_vg skrev:
Om du har en känd längd på nyckeln som du ska dra åt med och lägger på en känd kraft, då har du momentet. Kraften kan du mäta med en vanlig hushållsvåg och längden med en linjal eller ett måttband.
Jag har läst om nån variant som inkluderar en enkilosvikt och en enmeters hävarm för att göra det enkelt att räkna. Ska se om jag kan hitta nån länk.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Om du har en känd längd på nyckeln som du ska dra åt med och lägger på en känd kraft, då har du momentet. Kraften kan du mäta med en vanlig hushållsvåg och längden med en linjal eller ett måttband.
Jo, men jag förstår inte hur vågen kommer in. Ska man trycka med samma kraft på vågen på nyckeln man vrider med? Tycker det låter lite väl onoggrannt. :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#28 Inlägg av tersan »

Här är en länk till en tråd med ett enkelt sätt att kalibrera:

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... 2f925a3773
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Här är en länk till en tråd med ett enkelt sätt att kalibrera:

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... 2f925a3773
Smidigt. För enkelt. Borde ha tänkt på det själv... :oops: :roll:

Tack iaf!
===

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#30 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Om du har en känd längd på nyckeln som du ska dra åt med och lägger på en känd kraft, då har du momentet. Kraften kan du mäta med en vanlig hushållsvåg och längden med en linjal eller ett måttband.
Jo, men jag förstår inte hur vågen kommer in. Ska man trycka med samma kraft på vågen på nyckeln man vrider med? Tycker det låter lite väl onoggrannt. :)
Vågen har du som kraftmätare och trycker med. Jag förutsatte att de flesta av oss inte har kända fasta vikter hemma att laborera med (som det beskrivs i länken). Du fäster momentnyckelns hylsdel i ett skruvstäd och sedan lägger du på en känd vikt, dvs håller i vågen och trycker den mot ytteränden på momentnyckeln. Utifrån att du vill mäta att momentnyckeln stämmer för det moment som den är inställd på så är det kraften du vill variera, inte längden på momentarmen. Hoppas det blev klarare nu. :)

Skriv svar