Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
vad jag kunde se igår så spårade hjulen riktigt, körde i vattenpöl och sen på torrt och vad jag såg i backspegeln så fanns det endast 1 spår.
Ska ta och kika på lite allt möjligt i dag och se om jag kan hitta något tokigt, annars så får det bli en sväng till en mc-firma och be lite snällt en mek ta en provtur och se om dom har några svar på problemet,
Framdäcket som monterades var ett avon vp2 s tillverkat 09-36 så det borde fungera utan vobbel förhoppningsvis, även om jag nu mycket hellre hade monterat ett michelin även fram (kör pilot power bak) här hemma istället.
Ska ta och kika på lite allt möjligt i dag och se om jag kan hitta något tokigt, annars så får det bli en sväng till en mc-firma och be lite snällt en mek ta en provtur och se om dom har några svar på problemet,
Framdäcket som monterades var ett avon vp2 s tillverkat 09-36 så det borde fungera utan vobbel förhoppningsvis, även om jag nu mycket hellre hade monterat ett michelin även fram (kör pilot power bak) här hemma istället.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: styret skakar (typ vobbel) i 70
Nej, håller med. StigH:s kommentar om lerklumpen är intressant. Kolla att alla vikterna finns där, både fram och bak!Jimmy.S skrev:japp det krävs inte mycket skevhet för att det kan ställa till det, får mäta tjockleken på skivorna o se om det är ok med men precis som Tyrannosaurus
skriver så borde det inte bli så lustiga vobbelkänningar pga en sned skiva utan det borde mera studsa upp o ner istället.
Det är ganska vanligt att man inte balanserar bak all på enkelsvingsviffrarna, då däcksmurfarna ibland inte vill köpa den speciella enkelvingsfälgadaptern för balanseringsmaskinen.
KISS-regeln är applicerbar i detta fall; börja med att kolla de enkla sakerna.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- notetoself
- Medlem
Känn efter NOGA i mittenläget, dvs när hjulet är i linje med cykeln. Vrid styret några grader åt endera hållet. Det ska inte kännas som en "klack". Av naturliga skäl slits styrlagret mest i mitten och Classic Bike (om minnet inte sviker) påstod för något år sedan att detta är en av de vanligaste orsakerna till wobbel.Jimmy.S skrev: Styrlagret har jag känt på och det finns inget kännbart glapp, .... *klipp*
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01
Känns lättast och bäst när hojen står på centralstödet, och framhjulet helt avlastat i från marken..notetoself skrev:Känn efter NOGA i mittenläget, dvs när hjulet är i linje med cykeln. Vrid styret några grader åt endera hållet. Det ska inte kännas som en "klack". Av naturliga skäl slits styrlagret mest i mitten och Classic Bike (om minnet inte sviker) påstod för något år sedan att detta är en av de vanligaste orsakerna till wobbel.Jimmy.S skrev: Styrlagret har jag känt på och det finns inget kännbart glapp, .... *klipp*
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är en av de stora fördelarna med enkelsving och excenterspänning. Centreringen av hjulet är aldrig några problem.StigH skrev:(Btw, hjulen är väl i rak linje???),
Jag har heller inga såna problem av välkänd anledning, f.ö. samma anledning som t.ex. VFR1200 inte heller har det problemet

Om din hoj inte centrerar så skulle det vara riktigt allvarligt (se mitt svar till StigH ovan).Jimmy.S skrev:vad jag kunde se igår så spårade hjulen riktigt, körde i vattenpöl och sen på torrt och vad jag såg i backspegeln så fanns det endast 1 spår.
Enda sättet att få en hoj med excenterspänning att inte centrera är krokig gaffel, krokig sving eller krokig ram

Sen finns det ju bättre däck än Avon. Men det borde inte påverka så mycket åtminstone inte när det är nytt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
Just det... när inget annat funkar får man se till ALLA felmöjligheter...Tyrannosaurus skrev:[Om din hoj inte centrerar så skulle det vara riktigt allvarligt (se mitt svar till StigH ovan).
Enda sättet att få en hoj med excenterspänning att inte centrera är krokig gaffel, krokig sving eller krokig ram.

Möjliga som omöjliga, troliga och mindre troliga..
(och sen efteråt fattar man inte varför man begrep hur det stod till, från början...

Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Testat och det finns ej något kännbart hugg i raktframläget.blacken skrev:Känns lättast och bäst när hojen står på centralstödet, och framhjulet helt avlastat i från marken..notetoself skrev:Känn efter NOGA i mittenläget, dvs när hjulet är i linje med cykeln. Vrid styret några grader åt endera hållet. Det ska inte kännas som en "klack". Av naturliga skäl slits styrlagret mest i mitten och Classic Bike (om minnet inte sviker) påstod för något år sedan att detta är en av de vanligaste orsakerna till wobbel.Jimmy.S skrev: Styrlagret har jag känt på och det finns inget kännbart glapp, .... *klipp*
Ja krokig gaffel, sned ram borde det ej kunna bli av vanlig körning i 140 på e4:an, var efter det som saker och ting märktes av...StigH skrev:Just det... när inget annat funkar får man se till ALLA felmöjligheter...Tyrannosaurus skrev:[Om din hoj inte centrerar så skulle det vara riktigt allvarligt (se mitt svar till StigH ovan).
Enda sättet att få en hoj med excenterspänning att inte centrera är krokig gaffel, krokig sving eller krokig ram.
Möjliga som omöjliga, troliga och mindre troliga..
(och sen efteråt fattar man inte varför man begrep hur det stod till, från början...)
I morgon så tar jag en sväng till mascot i nässjö och kollar med dom gamla rävarna i verkstan, misstänker fortfarande att det räcker med vindheten från bromskivan som skapar detta lågfartsvobbel, återkommer med förhoppningsvis mer info/svar i morgon hur det ligger till.
Tackar alla för era funderingar och tips

- adrian_vg
- Kontakt:
Är nyfiken på de kommer fram till.Jimmy.S skrev:återkommer med förhoppningsvis mer info/svar i morgon hur det ligger till.
Jag tror fortfarande på att balansvikterna inte är som de ska.

===
===
jaha idag så åkte jag ut till mascot och som vanligt så börjar felen försvinna när man närmar sig en verkstad.... fanns dock lite granna kvar men nu gick det att släppa styret utan att det blev totalt vobbel..
Frågade iallafall en erfaren mek där ute och han sa väl samma sak som oss, däcket, men det var ju bytt så då blev nästa svar Styrlagret? och det har vi kommit fram till här med så vi måste ju vara världsbäst på detta forum
men sen så sa han något intressant, det behöver inte vara något glapp eller förslitning i raktframläget utan styret kan även gå för lätt, och det gör mitt, finns absolut inget motstånd alls när man vrider på det så han sa att vissa hojar är lite väl känsliga och det bör finnas någon liten tröghet när man vrider på styret.
Så ikväll ska jag testa att spänna åt mitt styrlager
Frågade iallafall en erfaren mek där ute och han sa väl samma sak som oss, däcket, men det var ju bytt så då blev nästa svar Styrlagret? och det har vi kommit fram till här med så vi måste ju vara världsbäst på detta forum

men sen så sa han något intressant, det behöver inte vara något glapp eller förslitning i raktframläget utan styret kan även gå för lätt, och det gör mitt, finns absolut inget motstånd alls när man vrider på det så han sa att vissa hojar är lite väl känsliga och det bör finnas någon liten tröghet när man vrider på styret.
Så ikväll ska jag testa att spänna åt mitt styrlager
- adrian_vg
- Kontakt:
Jajamän!Henkan skrev:Tror att alla här med spänning väntar på resultatet av det...

===
===
ok, här har vi facit, lossade allt som behövdes för att komma åt dessa 2 muttrar, lossar låsblecket som sammanbinder dom och upptäcker att den övre, alltså låsmuttern satt löst, skruvade bort den för hand och tog hammaren med dorn o dunkade in/drog åt muttern till lagret tills det kändes lite trögare, ungefär 1/4 varv blev det, monterade allt och provkörde.
Det första jag märkte var att allt blev mycket vingligare i krypfart, nu fick man liksom styra med, innan räckte det med att man styrde med kroppen.
Väl uppe i fart så kändes hela hojen mycket stabilare och jag tog en snabbsväng på 4-5mil för att se om det vart nån skillnad med vobblandet, bekymmret finns fortfarande kvar, dock inte alls så farligt. släpper jag styret vid motorbroms på 6:ans vxl. så uppstår det bara väldigt små skakningar runt 70, styrändarna rör sig ungefär 1 cm, sen avtar dom/försvinner helt med hastigheten, känns ingenting när man kör som vanligt med händerna på styret.
Så nu låter jag det vara tills jag har råd med nya bromsskivor för hojen känns stabil att köra och det stora problemet är borta, men visst gnager det lite i huvudet att det inte blev helt perfekt
Passade på att köpa nya handskar ute på mascot iallafall, blev ett par lindstrands sporthandskar att köra med ett tag, halva priset är alltid bra så lite glad är jag iallafall i solskenet
Det första jag märkte var att allt blev mycket vingligare i krypfart, nu fick man liksom styra med, innan räckte det med att man styrde med kroppen.
Väl uppe i fart så kändes hela hojen mycket stabilare och jag tog en snabbsväng på 4-5mil för att se om det vart nån skillnad med vobblandet, bekymmret finns fortfarande kvar, dock inte alls så farligt. släpper jag styret vid motorbroms på 6:ans vxl. så uppstår det bara väldigt små skakningar runt 70, styrändarna rör sig ungefär 1 cm, sen avtar dom/försvinner helt med hastigheten, känns ingenting när man kör som vanligt med händerna på styret.
Så nu låter jag det vara tills jag har råd med nya bromsskivor för hojen känns stabil att köra och det stora problemet är borta, men visst gnager det lite i huvudet att det inte blev helt perfekt

Passade på att köpa nya handskar ute på mascot iallafall, blev ett par lindstrands sporthandskar att köra med ett tag, halva priset är alltid bra så lite glad är jag iallafall i solskenet

- adrian_vg
- Kontakt:
Hur tusan går det till?? Har den vibrerat upp?Jimmy.S skrev:[...] låsmuttern satt löst [...]

===
===