danlse skrev:Tack för all info och tips!
Ska nog svänga förbi Claes Ohlson på vägen hem och köpa en CTEK laddare, verkar ju behövas när man har larm..
Har inte alla en sån?
Glöm inte skruva på snabbadaptern när du ändå håller på. Jag brukar plugga in min över natten ett par gånger i veckan. Batteriet är alltid fullt då, speciellt med tanke på att jag fyra dar i veckan bara kör korta sträckor.
danlse skrev:Tror det är svårt, hade ju en Puch Dakota som du kanske minns som var så slut i motorn att rulla igång var enda alternativet
Jag minns att du skaffade en ny cylinder, varefter den gick som ett troll, till min illa dolda irritation!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Inte om man kopplar in den i serie mellan pluspolen och pluskabeln, och det bör väl visa då hur mycket ström som förbrukas när allt är avstängt, tror jag.
VFR 800 - 98 svart
Pegaso skrev:Inte om man kopplar in den i serie mellan pluspolen och pluskabeln, och det bör väl visa då hur mycket ström som förbrukas när allt är avstängt, tror jag.
Ja, precis så.
Fick inte riktigt ihop det med "plussabeln".
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
KLACKEN skrev:Jag rulla igång min flera gånger förra sommarn när ja hadde dåligt batteri,inga problem alls
Själv och på tvåan medan man hoppar upp och ner i sadeln?
===
KLACKEN skrev:Jag rulla igång min flera gånger förra sommarn när ja hadde dåligt batteri,inga problem alls
Själv och på tvåan medan man hoppar upp och ner i sadeln?
Själv i nedförsbacke = enkelt
Själv på plan parkering utanför jobbet = svårt?
Borde inte vara så svårt.
Har vid ett par tillfällen puttat igång en 750 radfyra, samt ganska många gånger en 650 stånka - på grus.
Bara lägga i en hög växel och ta fart. Undvik att göra det i skinnställ om du kan, blir varmt
VFR 800 - 98 svart
danlse skrev:Själv i nedförsbacke = enkelt
Prova! Jag har aldrig gjort det. Skulle inte våga med viffern, och Edwin har en stånkamotor...
===
danlse skrev:Själv i nedförsbacke = enkelt
Prova! Jag har aldrig gjort det. Skulle inte våga med viffern, och Edwin har en stånkamotor...
Är det lättare att springa igång en stånka??
För det var iallafall inga konstigheter att springa igång den jag hade...
Det jag skulle vara mest nervös för med Viffern är om man skulle få för mycket vikt åt fel håll medans man springer. Tungt att få upp den medans benen går som på en gråsparv och man hänger på styret
VFR 800 - 98 svart
Pegaso skrev:Är det lättare att springa igång en stånka??
För det var iallafall inga konstigheter att springa igång den jag hade...
Snarare tvärtom skulle jag säga; kolven är stor och det mycket massa som man ska sätta snurr på.
Pegaso skrev:Det jag skulle vara mest nervös för med Viffern är om man skulle få för mycket vikt åt fel håll medans man springer. Tungt att få upp den medans benen går som på en gråsparv och man hänger på styret
Amen!
===
Har endast provat på asfalt,men det är bara att lägga i 3an,sitta på och ta fart med tårna(om man inte är så lång ),studsa ner på sadeln samtidigt som man släpper koppling=vroom.Bara ut och prova så ni vet att ni kan om det behövs
Det som var märkligt nu är att den tvekade att dra runt starmotorn nu också(med fullt batteri). Det som händer är att det klickar flera gånger i ett relä och startmotorn drar nåt enstaka varv. Försöker man så ett par gånger så startar den(Händer inte när den är varm)
Vad tror ni om det glapp/trasigt relä eller dålig kontakt nånstans kanske?
Känns som om laddningen funkar som den ska? [/quote]
Ser juste ut, tycker jag.
danlse skrev:Det som var märkligt nu är att den tvekade att dra runt starmotorn nu också(med fullt batteri). Det som händer är att det klickar flera gånger i ett relä och startmotorn drar nåt enstaka varv. Försöker man så ett par gånger så startar den(Händer inte när den är varm)
Så låter vår bil när batteriet är tomt, och även viffern. Är du säker på att batteriet är i bra skick?
danlse skrev:Vad tror ni om det glapp/trasigt relä eller dålig kontakt nånstans kanske?
Kolla batteriet först!
===