Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#16 Inlägg av blacken »

marinmo skrev:
adrian_vg skrev:Att du inte har så varmt om benen när fläkten går på kan på bero på de radiellt monterade (på sidorna) kylarna. Min sitter framme i kåpan under strålkastaren.
Ja så var det på min GSX-R också, och det blev betydligt mycket varmare på den (även om den gick kallare generellt). Bastun på benen, en motorcykel-klassiker ....
GSX-R vattenkyld, finns det?? :shock:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#17 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:GSX-R vattenkyld, finns det?? :shock:
???

Första året med vattenkylning för 750:an; http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2092.htm. Eller är det nåt skämt här som jag inte begriper?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#18 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:GSX-R vattenkyld, finns det?? :shock:
???

Första året med vattenkylning för 750:an; http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2092.htm. Eller är det nåt skämt här som jag inte begriper?
Jag fattar det isf inte heller, men GSX-R var väl olje och luftkylda rätt länge. Min var dock en 1000 kubik från 2006 så det vore ju ganska konstigt om inte Suzuki hade tagit steget in i 1990-talet vid den tiden vad det angår kylning ... :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#19 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Jag fattar det isf inte heller, men GSX-R var väl olje och luftkylda rätt länge. Min var dock en 1000 kubik från 2006 så det vore ju ganska konstigt om inte Suzuki hade tagit steget in i 1990-talet vid den tiden vad det angår kylning ... :)
Jo, de höll fast vid luft/oljekylning bra länge innan de bytte till modern vätskekylning. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#20 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Jag fattar det isf inte heller, men GSX-R var väl olje och luftkylda rätt länge. Min var dock en 1000 kubik från 2006 så det vore ju ganska konstigt om inte Suzuki hade tagit steget in i 1990-talet vid den tiden vad det angår kylning ... :)
Jo, de höll fast vid luft/oljekylning bra länge innan de bytte till modern vätskekylning. ;-)
Åja, SACS funkar skitbra..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#21 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Åja, SACS funkar skitbra..
Självklart, men för högre effektuttag får man allt säkerställa en bra kylning medelst vatten tex! Det är väl bara GSX-R-modellerna som höll fast vid luft/oljekylning så länge, och då bara för att minimera vikten på hela hojen. GSX-R har å andra sidan alltid varit smått anorektiska, både före och efter vattenkylningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Ny fråga - drivpaket

#22 Inlägg av Pegaso »

Drivpaketet är dåligt och ska bytas. Men tills dess får det gamla gå lite till. Problemet är att hur mycket jag än justerar så hänger kedjan lika förbannat som en överkokt spagetti efter en liten stunds körning. Är det en konsekvens av att det är slitet, eller är det nåt annat som spökar för mig också??
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny fråga - drivpaket

#23 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Drivpaketet är dåligt och ska bytas. Men tills dess får det gamla gå lite till. Problemet är att hur mycket jag än justerar så hänger kedjan lika förbannat som en överkokt spagetti efter en liten stunds körning. Är det en konsekvens av att det är slitet, eller är det nåt annat som spökar för mig också??
En konsekvens. Ta det lugnt så inte kedjan hoppar av och bankar hål på motorblocket, eller dig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Ny fråga - drivpaket

#24 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Drivpaketet är dåligt och ska bytas. Men tills dess får det gamla gå lite till. Problemet är att hur mycket jag än justerar så hänger kedjan lika förbannat som en överkokt spagetti efter en liten stunds körning. Är det en konsekvens av att det är slitet, eller är det nåt annat som spökar för mig också??
En konsekvens. Ta det lugnt så inte kedjan hoppar av och bankar hål på motorblocket, eller dig.
Mmm... misstänkte det. Blir till att köpa nytt drivpaket imorrn då.

Tack!
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny fråga - drivpaket

#25 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Mmm... misstänkte det. Blir till att köpa nytt drivpaket imorrn då.

Tack!
Ingen orsak. En viffer med hål i motorblocket är ingen glad viffer. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ny fråga - drivpaket

#26 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Mmm... misstänkte det. Blir till att köpa nytt drivpaket imorrn då.

Tack!
Ingen orsak. En viffer med hål i motorblocket är ingen glad viffer. ;-)
En Pegaso med "hål i motorblocket" är inte heller en glad Pegaso. ;)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#27 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Åja, SACS funkar skitbra..
Självklart, men för högre effektuttag får man allt säkerställa en bra kylning medelst vatten tex! Det är väl bara GSX-R-modellerna som höll fast vid luft/oljekylning så länge, och då bara för att minimera vikten på hela hojen. GSX-R har å andra sidan alltid varit smått anorektiska, både före och efter vattenkylningen.
Vad menar du med "anorektiska"?..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#28 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vad menar du med "anorektiska"?..
Lätta för sin storlek!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#29 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Vad menar du med "anorektiska"?..
Lätta för sin storlek!
Ehhh? SACS var det på alla GSX av senare versionerna. Och en 1100 g till exempel, väger in på en 270 till 280 kilo. Lätt för lätt för sin storlek? . Dom flesta GSX:er med den så kallade "GSX_R" spisen var ena riktiga klunsar viktmässigt sett..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#30 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ehhh? SACS var det på alla GSX av senare versionerna. Och en 1100 g till exempel, väger in på en 270 till 280 kilo. Lätt för lätt för sin storlek? . Dom flesta GSX:er med den så kallade "GSX_R" spisen var ena riktiga klunsar viktmässigt sett..
Jag menar GSX-R, som i de där (vanligtvis) blå-vita racermaskinerna.

Tycker 193kg torr för en 750cc-mc från tidigt 90-tal är ganska lågt:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2091.htm

Eller elvahundran från 1986 som vägde fyra kg mer än 750:an; 197kg. Anorektisk! ;-)
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2086.htm
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar