Koppla in GPS i elsystemet.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Därför att GPS-fästet har eget kablage och där strömtillförseln består av 2 sladdar av modell "fjuttigt" (grovleken) som jag försöker koppla in på lämpligt sätt. De är förmodligen tunna på grund av den klena strömmen. Märkligt nog, är det dock väsentlig skillnad i tjocklek mellan dessa sladdar.
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Jag ska ta upp en notering jag gjorde när jag testade själva inkopplingen av (enbart) tankmätaren - ingen GPS alltså. Med rätt sladdpar (grön-grön och svart-svart) kopplade gick soppamätaren upp till rätt nivå. Vid felkoppling, gick den upp till max. Någon som kan så mycket el att han/hon vet varför?
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Jag fick till slut in GPS:en så jag känner mig hyggligt nöjd. Jag hade tänkt lägga upp filen i pdf-format, men eftersom den är på 317 kb så är det stopp. Om någon är intresserad, maila mig så kan du/ni få den. Provar att lägga upp den på TPB; http://thepiratebay.org/torrent/5549776.
Om söken strular, prova med GPS, installation, VFR.
Eller maila....
Skippa första länken, det blidde fel..
http://thepiratebay.org/torrent/5550025 ska vara rätt.
Om söken strular, prova med GPS, installation, VFR.
Eller maila....
Skippa första länken, det blidde fel..
http://thepiratebay.org/torrent/5550025 ska vara rätt.
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Finns egentligen ingen anledning att göra det mer avancerat om man inte hittar en användbar kabel där framme nånstans.marinmo skrev:Min kabel går direkt från batteriet. För att jag är:
1. Lat
2. Okunnig
Spelar inte så stor roll för mig, tar alltid bort den om jag ska vara borta från hojen längre än 1 minut. Kanske i framtiden ...
Det enda är väl att med kabel direkt från batteriet rekommenderas det varmt att ha en hängsäkring på kabeln eftersom det annars kan blir lite "varmt" om man har otur

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag tycker som detsamma. Har gjort samma sak både på Edwin och Gröna Faran. KISS-regeln är applicerbar.Tyrannosaurus skrev:Finns egentligen ingen anledning att göra det mer avancerat om man inte hittar en användbar kabel där framme nånstans.

Absolut!Tyrannosaurus skrev:Det enda är väl att med kabel direkt från batteriet rekommenderas det varmt att ha en hängsäkring på kabeln eftersom det annars kan blir lite "varmt" om man har otur
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 412
- Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
- Ort: Höganäs
Det vanligaste är väl att man drar snören direkt från batteriet med en säkring emellan. Man kan inte slå av strömtillförseln med tändningen, men vad gör det? Man lämnar ju inte GPS:en på hojen när man går in och handlar?marinmo skrev:Varför drar du inte kablarna direkt från batteriet?Sudden skrev: Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.
Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*Jag fick kablar med min GPS (550) som ser ut att räcka gott och väl batteri -> styre. Denna kabel drar man sen direkt till dockan. Då får du förvisso alltid juice till dockan oavsett om du har startat eller ej (gissar jag), men med handen på hjärtat, hur ofta lämnar du GPSen på styret medan du handlar t.ex.?
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Det är säkert det vanligaste, men eftersom jag inte kör med GPS:en på hojen konstant och vill ha möjligheten att koppla ur den har jag löst det på mitt sätt. Tycker inte jag har anledning att motivera det.
Om någon är intresserad av att få tillgång till dokumentet i pdf-format, maila om det eller lägg in önskemål på forumet. Har lagt upp det på TPB, men eftersom det mest är "saker av annan art" som söks där, så kommer nog torrenten att dö ut. Vi får väl se hur det blir.
Om någon är intresserad av att få tillgång till dokumentet i pdf-format, maila om det eller lägg in önskemål på forumet. Har lagt upp det på TPB, men eftersom det mest är "saker av annan art" som söks där, så kommer nog torrenten att dö ut. Vi får väl se hur det blir.
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
Vill minnas att jag läste nånstans inför en montering av svärfars Zumo att kontakterna i hållaren bränns om hållaren har konstant ström.
Dock verkar det ju vara många som kopplar den direkt på batteriet, så det kanske bara är en historia nån hittat på...

Dock verkar det ju vara många som kopplar den direkt på batteriet, så det kanske bara är en historia nån hittat på...



VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
När du säger det så har faktiskt jag lite lätt missfärgning (av ljusare typ, så det talar väl lite emot ...) vid mina kontakter, men det är inte mycket. Kanske är som du säger ... Nåväl, ska fixa värmehandtag senare på säsongen, drar om då.Pegaso skrev:Vill minnas att jag läste nånstans inför en montering av svärfars Zumo att kontakterna i hållaren bränns om hållaren har konstant ström.
Dock verkar det ju vara många som kopplar den direkt på batteriet, så det kanske bara är en historia nån hittat på...
![]()
![]()
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Det finns en anledning till att volvo nu har ett relä som kopplar bort strömmen från släpvagnskontakten när den inte används, när strömmen ligger på så kryper det små strömmar emellan kontakterna. Titta på en gammal volvo så är oftast kontaktytorna eroderade. (det är nästan bara volvo som har konstantström på ett stift i kontakten).
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P