Styrlager, justera eller byta?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#16 Inlägg av Rerun »

lakrissmurfen skrev:Förlåt att jag lånar denna tråd lite men efter man har bytt styrlager behövs det "efterspännas" efter några mil?
Oftast ja, beroende på att lagren inte har kommit helt på plats vid montering.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

lakrissmurfen skrev:Förlåt att jag lånar denna tråd lite men efter man har bytt styrlager behövs det "efterspännas" efter några mil?
Det kan behövas, speciellt om man som jag inte fick en av de yttre lagerbanorna 100% ner i sitt säte. De gled sedan ner efterhand. Tror jag efterspännde 5-6 ggr innan det förblev utan glapp.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#18 Inlägg av Mister »

Göingen har gett förbannat bra råd i tråden.


Några tillägg/förklarande
- Moment när man dra nytt styrlager, cirkus 25 nm (typ dubbla handkraften). Har man ej momentnyckel, så får man dra på känsla. (med hjälp av handkänsla så tar det några gånger att få till det, så gör jag iaf.)

- Spänner man ett nytt, konlager, så dra åt, mycket. Släpp och därefter moment.

- Efterspänner man, för att dryga ut ett lager, så. Antingen funkar det, eller så är det tvärslut. I fall att man spänner för mycket , så är det som att ratta en siljaline :o
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar