Påfyllning av stålomspunna bromsslangar.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
ja detta gör du efter du gjort sen första etappen.. slutklämmen... för at få ut dom sista bubblorna o då kommer bromsen med bli trögare"börja ta"moshh skrev:Menar du att jag ska fylla båda oken nerifrån tills det kommer upp vätska i behållaren, sedan skruva åt båda ventilerna, pumpa upp ett tryck, och lufta ett OK i taget?
det fungerar inte om du skulle göra detta först då det är så mycket luft så bunbblorna kommer inte ut utan bara vandrar upp o ner i slangarna
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Om du inte har någon specialutrustning finns det två huvudversioner du kan välja mellan.moshh skrev:Men nu var det ingen som svarade på min fråga =P
Om jag gör som Tyrranosaurus skriver, nämligen att skippa splittern och fixa två raka slangar, hur fyller man på dom?
Tar man ett OK i taget helt enkelt? (lufta som vanligt genom att fylla på uppe och pumpa med bromsen)
Fylla på uppifrån som vanligt och pumpa utav h-e. Koppla slangar på okens nipplar som du låter gå ner i en burk/flaska med gammal vätska så du slipper baksug. Öppna sen nippeln och pumpa. Hjälper inte det så får du köra öppna-stänga metoden.
Innan du kör slutluftning får du ta andra slangen annars får du aldrig tryck i systemet. Sen får du växla sida och köra öppna-stänga metoden ett antal gånger tills luften är borta.
Att trycka nerifrån går, men då måste du ha något att trycka med t.ex. en oljekanna. Men då måste den vara ny/ren och får inte ha används till motorolja tidigare och gärna med genomskinlig behållare. Sen kopplar man en slang på pipen.
Det blir inte luftat på det sättet, men du kan fylla systemet. På min kanna som jag använde en gång verkade det som om pumpmekanismen inte gillade den aggressiva bromsvätskan så nästa gång jag skulle använda den hände ingenting.
Kom ihåg att lacken heller inte gillar bromsvätska. Får du det på lacken, skölj av med lite vatten. Den är vattenlöslig om du inte använder silikonbaserad vätska, men sånt ska du ändå inte använda för det är inte bra på gathojar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Tyrannosaurus skrev:Om du inte har någon specialutrustning finns det två huvudversioner du kan välja mellan.moshh skrev:Men nu var det ingen som svarade på min fråga =P
Om jag gör som Tyrranosaurus skriver, nämligen att skippa splittern och fixa två raka slangar, hur fyller man på dom?
Tar man ett OK i taget helt enkelt? (lufta som vanligt genom att fylla på uppe och pumpa med bromsen)
Fylla på uppifrån som vanligt och pumpa utav h-e. Koppla slangar på okens nipplar som du låter gå ner i en burk/flaska med gammal vätska så du slipper baksug. Öppna sen nippeln och pumpa. Hjälper inte det så får du köra öppna-stänga metoden.
Innan du kör slutluftning får du ta andra slangen annars får du aldrig tryck i systemet. Sen får du växla sida och köra öppna-stänga metoden ett antal gånger tills luften är borta.
Att trycka nerifrån går, men då måste du ha något att trycka med t.ex. en oljekanna. Men då måste den vara ny/ren och får inte ha används till motorolja tidigare och gärna med genomskinlig behållare. Sen kopplar man en slang på pipen.
Det blir inte luftat på det sättet, men du kan fylla systemet. På min kanna som jag använde en gång verkade det som om pumpmekanismen inte gillade den aggressiva bromsvätskan så nästa gång jag skulle använda den hände ingenting.
Kom ihåg att lacken heller inte gillar bromsvätska. Får du det på lacken, skölj av med lite vatten. Den är vattenlöslig om du inte använder silikonbaserad vätska, men sånt ska du ändå inte använda för det är inte bra på gathojar.

Tyrranosaurus. I första steget du nämner menar du att jag ska fylla en slang åt gången va? Vilken slang bör man fylla först? Den närmast behållaren eller den längst bort? Det kanske inte spelar någon roll?
Jag är noggrann
EDIT: Det du säger om baksug, jag har ju såna här slangar
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487
Med backventiler (dom stora silverklumparn), dom hindrar väl eventuellt baksug?
Jag är noggrann

EDIT: Det du säger om baksug, jag har ju såna här slangar
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Bra att du är noggrann, men det har ingen betydelse i vilken ordning du fylle. När du ser att det börjar komma vätska i luftningsslangen på nipplarna vid oken så växlar du sida osv. fram och tillbaka tills all luft är borta. Räkna med att det tar lite tid.moshh skrev:Tyrranosaurus. I första steget du nämner menar du att jag ska fylla en slang åt gången va? Vilken slang bör man fylla först? Den närmast behållaren eller den längst bort? Det kanske inte spelar någon roll?
Jag är noggrann
Vid själva slutluftningen kan det vara bra att vara två personer. En som pumpar och håller tryck och en som öppnar och stänger.
Vad noga med att aldrig låta behållaren bli tom annars får du börja från början ingen.
Något som kan kan vara bra att veta i sammanhanget är att när du släpper handtaget så öppnar huvudcylindern och fyller slangarna och när du trycker stänger den och trycker. Fördelen att veta detta är att om du märker att nivån har blivit väldigt låg, håll kvar handtaget fullt intryckt och släpp inte förrän du har fyllt på. Då kan du förebygga att den suger luft.
Dom underlättar säkert då du förmodligen slipper öppna och stänga, men låt gärna slangarna gå ner i vätska ändå.EDIT: Det du säger om baksug, jag har ju såna här slangar
Det finns föresten en variant på dom där http://www.speedbleeder.com
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån mar 02, 2009 22:23, redigerad totalt 3 gång.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det borde nog kunna fungera. Håll bara koll på vätskan i koppen. När jag kör med MityVac:en går det rejält fort *slurp* och då gäller det att vara med i matchen och stänga innan det är tomtInvalido skrev:skulle nog funka det med...men behäver nog pumpa ändå ...luftbubblorna ligger ju inte bara på ett ställle...men prova med din terori först...tar ju inte så lång tid att testamoshh skrev:Förresten, min teori om att fylla på vätska i behållaren och suga ner det i oken med en sån här:
Är det att rekommendera?

Med den metoden (både din och med MityVac) får man även en hyfsad förluftning.
Ett tips som jag upptäckte rätt snabbt är att man bör ta på gängtejp på nipplarna annars suger man mest luft genom gängorna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Då gör jag såTyrannosaurus skrev:Det borde nog kunna fungera. Håll bara koll på vätskan i koppen. När jag kör med MityVac:en går det rejält fort *slurp* och då gäller det att vara med i matchen och stänga innan det är tomtInvalido skrev:skulle nog funka det med...men behäver nog pumpa ändå ...luftbubblorna ligger ju inte bara på ett ställle...men prova med din terori först...tar ju inte så lång tid att testamoshh skrev:Förresten, min teori om att fylla på vätska i behållaren och suga ner det i oken med en sån här:
Är det att rekommendera?
Med den metoden (både din och med MityVac) får man även en hyfsad förluftning.
Ett tips som jag upptäckte rätt snabbt är att man bör ta på gängtejp på nipplarna annars suger man mest luft genom gängorna.

2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
Monterade på slangarna idag och det gick fingemang.
Köpte som sagt två separata slangar och det gick på 780kr inkl. en dubbelbanjobult och nya brickor. Jag köpte slangarna på Nostalgia Motor (vid Gasklockan för er i GBG), alla hydraulikfirmor jag kollade hos ville ha 1000+. Ena slangen blev tyvärr lite för lång men man kan ju inte få allt...
Gjorde som sagt så att jag fyllde på med bromsvätska i behållaren uppe vid bromshandtaget, sedan lossade jag på ventilen på ena oket och drog ner vätskan i slangen med hjälp av en sk. "sköljspruta" som går att köpa på apoteket. När vätskan kommit ner drog jag åt ventilen och gjorde samma sak på andra oket. (var försiktig så att behållaren inte blir tom).
När jag fyllt slangarna luftade jag bromsarna som vanligt (pumpa, håll in, öppna ventilen, stäng ventilen, börja om). Detta behövdes nästan inte då systemet luftades rätt bra när man sög ner vätskan i slangarna.
Svårare än så var det inte, jag passade även på att lufta och byta vätska i bakbromsen (inte för att det gjorde någon skillnad) men på den lilla rundan jag körde i garaget märkte jag definitivt en förbättring i frambromsarna.
/Kara
Köpte som sagt två separata slangar och det gick på 780kr inkl. en dubbelbanjobult och nya brickor. Jag köpte slangarna på Nostalgia Motor (vid Gasklockan för er i GBG), alla hydraulikfirmor jag kollade hos ville ha 1000+. Ena slangen blev tyvärr lite för lång men man kan ju inte få allt...
Gjorde som sagt så att jag fyllde på med bromsvätska i behållaren uppe vid bromshandtaget, sedan lossade jag på ventilen på ena oket och drog ner vätskan i slangen med hjälp av en sk. "sköljspruta" som går att köpa på apoteket. När vätskan kommit ner drog jag åt ventilen och gjorde samma sak på andra oket. (var försiktig så att behållaren inte blir tom).
När jag fyllt slangarna luftade jag bromsarna som vanligt (pumpa, håll in, öppna ventilen, stäng ventilen, börja om). Detta behövdes nästan inte då systemet luftades rätt bra när man sög ner vätskan i slangarna.
Svårare än så var det inte, jag passade även på att lufta och byta vätska i bakbromsen (inte för att det gjorde någon skillnad) men på den lilla rundan jag körde i garaget märkte jag definitivt en förbättring i frambromsarna.
/Kara
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Dåså, grattis till lyckat meck 
Då har du bara pfentilerna kvar

Då har du bara pfentilerna kvar

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal