Qwerty skrev:Tyrannosaurus skrev:
8. Bli ännu mer förbannad när den inte startar eller går som en påse skit på våren för att det är en massa gegg i förgasarna

Aldrig råkat ut för. Trots att gammel Hondan stog säkert i två år utan att startas. Dock går inget fordon perfa direkt efter en vila på mer än 1mån.
Jag har sett gegget men det har varit borta efter första provturen.
Kanske något för Mythbusters och utreda.
Klart att gegget körs bort om det inte är för mycket, men jag har aldrig haft såna problem eller att hojen inte går rent efter vintern. På våren när jag ska starta följer jag en enkel procedur.
1. Fulladdat batteri.
2. Fylla i olja.
3. Kortsluta kabeln till soppapumpsreläet för att kunna fylla upp gasarna (annars lär man få nöta då reläet aktiveras av spolarna, en säkerhetsdetalj så att soppapumpen stannar om/när motorn stannar, t.ex. vid klotning).
4. Veva runt några varv med dödaren av för att bygga upp oljetryck.
5. Choke + ett varv på starten och den studsar igång direkt och går helt rent (den lilla oljan i förbränningsrummen påverkar inte gången alls).
PG skrev:Det tipset jag gillade bäst var att bara ställa in den i garaget och starta den ett par gånger i månaden, minst jobb från min sida...

...men samtidigt vill man ju ta hand om hojen på ett bra sätt.
Hittade ett filmklipp där dom går igenom vad man bör göra, som kanske kan vara av intresse för fler.
http://www.youtube.com/watch?v=G77BXjI5mcc
Bra film som går igenom det viktigaste. Men det finns två saker som kan tilläggas.
1. Eftersom han säger "starta inte hojen efter att du har fyllt i ny olja". Då ställer jag mig frågan, varför fylla i ny olja överhuvudtaget? Den håller sig ännu fräschare i oöppnade flaskor och i tråget gör oljan ändå ingen nytta. Låt motorn då hellre stå tom, allting är oljigt ändå. Har man taskigt minne bör man kanske fästa en lapp antingen i batterihållaren (om man har tagit ur batteriet), eller över tändningslåset "fyll olja innan start"
2. Mitt tips om lite olja i tändstiftshålen är kanske inte nödvändigt, men kan absolut inte skada, förebygger ev. kondens och ger en kul och väldoftande moln av blårök när man startar på våren.
Visst kan man starta några gånger under vintern om man hellre vill göra det. Det råder dessutom bot på den värsta abstinensen, men gör man det så är det viktigt att man låter motorn bli ordentligt varm och inte bara startar och kör den en minut.