Klet efter borttagning av tankpadd

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Tror du man kan köpa färgborttgningsmedel ocks ? ;) Vill ha tag på något som äter bort färgen från mina fälgar ... Läste om något amerikanskt som man penslade på .. väntade 20 min och spolade av så var det rent ;)
Låter aggressivt vad det nu än är... Tänker du lacka om fälgarna sen eller polera upp aluminiumet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#17 Inlägg av kennet »

Conseal skrev:
kennet skrev: Har jobbat som lackare ett tag så man vågar lite, finns ju en snällare sort om man fegar. Finns även en bra klisterbortagare, hör med någon lackfirma om man kan få köpa lite, dom har bra grejer.
Tror du man kan köpa färgborttgningsmedel ocks ? ;) Vill ha tag på något som äter bort färgen från mina fälgar ... Läste om något amerikanskt som man penslade på .. väntade 20 min och spolade av så var det rent ;)
Ahh du menar "bums", tyvärr blev det förbjudet i Sverige men har hör att det finns att köpa i Tyskland, är ett kanonmedel om man kan hitta det.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#18 Inlägg av Conseal »

Tack för tipset :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:Ahh du menar "bums", tyvärr blev det förbjudet i Sverige men har hör att det finns att köpa i Tyskland, är ett kanonmedel om man kan hitta det.
Undrar om det var den som var så bra på fläckar i allmänhet? Visst brukade det komma i gulaktiga plastflaskor? Om det är det jag tänker på så var det suveränt att få bort oljefläckar på gymnastikskor också. Fläckarna försvann direkt... Dito skon också om den var mestadels i nylon... :shock: :lol:
===

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#20 Inlägg av kennet »

adrian_vg skrev:
kennet skrev:Ahh du menar "bums", tyvärr blev det förbjudet i Sverige men har hör att det finns att köpa i Tyskland, är ett kanonmedel om man kan hitta det.
Undrar om det var den som var så bra på fläckar i allmänhet? Visst brukade det komma i gulaktiga plastflaskor? Om det är det jag tänker på så var det suveränt att få bort oljefläckar på gymnastikskor också. Fläckarna försvann direkt... Dito skon också om den var mestadels i nylon... :shock: :lol:
Nja det var nog mer tänkt för färg, dom fanns i 1L plåtburkar och dom var mycket rena på utsidan efter lite spill :D . Vi doppade hela färgsprutor i bums och dom blev som nya efter man spolat av med varmvatten
Senast redigerad av kennet den lör jun 14, 2008 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Utan hoj tyvärr

Calle
Donator 2008
Kontakt:

#21 Inlägg av Calle »

Jag har testat biltemas spray efter en bra stunds svärande och gnuggande med vanligt yes. Jag sprayade på och bara torkade av. Lätt värt 70 spänn!!!
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Calle skrev:Jag har testat biltemas spray efter en bra stunds svärande och gnuggande med vanligt yes. Jag sprayade på och bara torkade av. Lätt värt 70 spänn!!!
Ok, får se vilket jag hinner skaffa först, sprej eller tvättbensin. Tack för tipsen alla!
===

Invalido

#23 Inlägg av Invalido »

Calle skrev:Jag har testat biltemas spray efter en bra stunds svärande och gnuggande med vanligt yes. Jag sprayade på och bara torkade av. Lätt värt 70 spänn!!!
det va ju det jag skrev :wink: kan va skönt med riktiga grejor som funkar o slippa att paja lacken

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#24 Inlägg av fbkforever »

Led skrev:T-Röd ("För god att kolsyra") funkar utmärkt.

/Lennart
Är alldeles utmärkt klisterborttagare.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Har sent omsider skaffat Label Off från Biltema och samtidigt en ny tankpadd. Min dyra Honda-originalpadd tycks ha försvunnit i flytten... :evil:

Label Off funkar bra. Tom mycket bra, med reservationen att man verkligen ska vänta några minuter och använda rikligt med sprej innan man försöker ta bort kletet.

Jag gjorde så att jag slet av den gamla padden först ochg sprejade på Label Off och försökte ta bort den, med blandat resultat till en början... Sprejade på lite till och hämtade lite hushållspapper. Nu hade kletet börjat verka. Att gnida av med papper funkade inte, det blev bara klet överallt.

Sen hämtade jag en diskborste och började spreja på lite i taget medan jag borstade med borsten. Iom detta började medlet verka rejält. Ytterligare sprejning medan jag borstade och kletet började nu rulla upp sig på pappersarmeringen eller vad det nu var som klistret satt på från början. Sen var det lätt att dra av kletet.

Ytterligare lite sprej och hushållspapper fick bort det sista, sen sköljde jag med vatten och torkade helt torrt.

Biltemapadden jag köpte som ersättning är tunn och smidig i vinyl. Köpte denna förresten: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135264. Förbaskat snygg blev det måste jag säga. Fast det mesta beror nog på att den gamla, slitna och fula padden är borta nu... Bild kan ordnas om intresse finns.

Plockade av sadeln och fäste den från nederst på tankkanten. Den bet sig fast rätt bra och verkar sitta som fan, och räcker samtidigt en bra bit upp.

Glöm inte tvätta händer, eller åtminstone fingarna om ni har skrapat bort kletet med dem, med Label Off när ni är klara. När kletet torkar blir det annars som hårdplast på fingrarna. :roll: Label Off löser upp kletet från tanken, men återaktiverar det när det torkar på vad det nu än månde vara. Tex på övriga tanken, visir, pannan osv, dvs överallt där man kommit åt utan att tänka sig för. :wink:

Bonus är att tanken och att man i skrevet kommer att lukta citronolja ett tag (Label Off verkar vara limonenbaserat, möjligen också "miljövänligt" pga detta).

Tack för tipset om Label Off alla!
===

Skriv svar