Ja det är sant..jacken skrev:Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir manAndersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter...

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Det skriver jag också under på. Jag har aldrig kört på Biltema olja och kommer inte heller göra det efter att oljan började koka i polarens gamla GSX1100EF. Jag var inte med, men jag hörde att det visst såg rätt kul ut - GSX1100 ÅnglokAndersson skrev:Ja det är sant..jacken skrev:Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir manAndersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter...
Det tycker jag inte, jag fick problem med att startmotorn inte fick grepp i kuggkransen och således fick jag rulla igång hojen om jag ville åka.Deltatracker skrev:Har suttit och läst tråden på Bike där man bl a pratar om Biltemas MC olja. Har jag tolkat det hela rätt att den verkar vara helt ok? För i så fall så blir det till att införskaffa några liter och sedan byta ofta som det egentligen är tänkt enligt instruktionsboken.
Jo det där har jag också hört att det är samma olja som tappas ur kranen, och det kanske är möjligt men sen är frågan vad biltema & Texaco har för tillsatser i sina oljor.apex skrev:Syrrans man var VD på Texacos oljedepå i Göteborgs hamn, där de blandade soppan. De sålde samma soppa till Biltema som till Texacomackarna.
Men det KAN ju ha ändrat sig och att de allerstädes närvarande olyxkorparna för en gång skull har, med tiden, fått rätt.
Aha, då är jag meapex skrev:Njae, i det här fallet var det själva platsen där man blandade oljan, så det var samma olja. Problemet med BILTEMA är väl att att man inte vet vad de säljer för tillfället, det här var ju 10 år sen.
För 15 år sen sålde BILTEMA Bilstein-dämpare som Sport/Gas-dämpare för att par hundringar /st. Rallynissarna hamstrade!
Ahh....kan vara bra att veta, kanske ska man göra ett oljebyte till strax då? Har ju nyss bytt till Motul 7100 och vet inte vad det var i innan här heller.Swedan skrev:Tex Q8 15W/40 Racing köper jag för 34:- +Moms
Andersson
Det är just det som är grejen, vad du hade innan.
Jag förmodar att du inte får ut alla olja ur din motor (som alla andra).
Du kanske hade kanske tex Motul 5100 i innan med???
Det är en ester olja som inte skall blandas men en mineral eller mineral hög krackad olja (syntet).
Då kan symtom uppkomma såsom, skumbildning, skjyvning, och framför allt en beläggning i motorn som är skit att få bort.
Har sett detta på flertal hydraulsystem när inte brukarna inser skillnaden mellan oljor.
Så alltså: Blanda oljor går, men inte alla....![]()
Esterbaserade oljor är oftast av väldigt finns kvalitet, i vissa fall överlägsen petroliumoljor. Men se upp med blandbarheten.
Jag rekomenderar minst ett kort olje-filterbyte imellan.