Vilken Olja?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#16 Inlägg av Andersson »

jacken skrev:
Andersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter... :evil:
Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir man :shock:
Ja det är sant.. :?
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Andersson skrev:
jacken skrev:
Andersson skrev:Jag starkt emot Biltemas olja!
Och det är efter egna erfarenheter... :evil:
Ju mer man läser om olja ju mindre klok blir man :shock:
Ja det är sant.. :?
Det skriver jag också under på. Jag har aldrig kört på Biltema olja och kommer inte heller göra det efter att oljan började koka i polarens gamla GSX1100EF. Jag var inte med, men jag hörde att det visst såg rätt kul ut - GSX1100 Ånglok :lol:

Men den har högre API klass än din olja (jag kör på Pennzoil 20W-50 Performance - kvalitets mineralolja) sa polaren. Ja det kanske stämmer när Biltema oljan är NY. Men hur är det efter 50 mil?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem

#18 Inlägg av Deltatracker »

Har suttit och läst tråden på Bike där man bl a pratar om Biltemas MC olja. Har jag tolkat det hela rätt att den verkar vara helt ok? För i så fall så blir det till att införskaffa några liter och sedan byta ofta som det egentligen är tänkt enligt instruktionsboken.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#19 Inlägg av Andersson »

Deltatracker skrev:Har suttit och läst tråden på Bike där man bl a pratar om Biltemas MC olja. Har jag tolkat det hela rätt att den verkar vara helt ok? För i så fall så blir det till att införskaffa några liter och sedan byta ofta som det egentligen är tänkt enligt instruktionsboken.
Det tycker jag inte, jag fick problem med att startmotorn inte fick grepp i kuggkransen och således fick jag rulla igång hojen om jag ville åka.
Bytte olja till motul 5100 och det problemet försvann ganska snabbt.
Dessutom så kommer du inte hälla biltema i hojen igen efter första bytet och du ser hur oljan ser ut. Jag åkte inte många mil med oljan i min hoj men det var inte vackert när jag bytte.
Hojen såld

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#20 Inlägg av apex »

Syrrans man var VD på Texacos oljedepå i Göteborgs hamn, där de blandade soppan. De sålde samma soppa till Biltema som till Texacomackarna.

Men det KAN ju ha ändrat sig och att de allerstädes närvarande olyxkorparna för en gång skull har, med tiden, fått rätt. :roll:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#21 Inlägg av Andersson »

apex skrev:Syrrans man var VD på Texacos oljedepå i Göteborgs hamn, där de blandade soppan. De sålde samma soppa till Biltema som till Texacomackarna.

Men det KAN ju ha ändrat sig och att de allerstädes närvarande olyxkorparna för en gång skull har, med tiden, fått rätt. :roll:
Jo det där har jag också hört att det är samma olja som tappas ur kranen, och det kanske är möjligt men sen är frågan vad biltema & Texaco har för tillsatser i sina oljor.
För troligtvis hämtas väl allt i tankbil för att sedan köras till nån fabrik där det hälls i en massa annat smörja?

Eller hämtar de färdiga 1 och 4 liters dunkar ettiketerade och klara?
Hojen såld

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#22 Inlägg av apex »

Njae, i det här fallet var det själva platsen där man blandade oljan, så det var samma olja. Problemet med BILTEMA är väl att att man inte vet vad de säljer för tillfället, det här var ju 10 år sen.

För 15 år sen sålde BILTEMA Bilstein-dämpare som Sport/Gas-dämpare för att par hundringar /st. Rallynissarna hamstrade! :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#23 Inlägg av Andersson »

apex skrev:Njae, i det här fallet var det själva platsen där man blandade oljan, så det var samma olja. Problemet med BILTEMA är väl att att man inte vet vad de säljer för tillfället, det här var ju 10 år sen.

För 15 år sen sålde BILTEMA Bilstein-dämpare som Sport/Gas-dämpare för att par hundringar /st. Rallynissarna hamstrade! :D
Aha, då är jag me :shock:

Ja mycket kan hända på 10 år.
Hojen såld

Swedan
Medlem

#24 Inlägg av Swedan »

Dagens leverantör till Biltema är Statoil. Blanda därimot inte ihop Statoils oljor och Biltema då Biltema får ett eget komponerat recept på sina oljor.
Det spekuleras hejdlöst i detta med oljor,men för att bena ut lite av soppan så skulle jag vilja säga som så att det är ingen som helst risk med att köpa Biltemas oljor.
MEN vad är det för fel på tex BP, Statoil, Q8 medfleras oljor ???
Kom inte o snacka om priset för det är knappt någon skillnad, skillnaden är vart ni köper den.

Andersson:
Vilken olja va det i hojen innan du hällde i Biltemas olja???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#25 Inlägg av tedman »

[quote="Swedan"]
Kom inte o snacka om priset för det är knappt någon skillnad, skillnaden är vart ni köper den.[quote]

Vart köper du "samma" olja till Biltema pris?
För är det samma pris håller jag med dig men jag har då inte hittat motsvarande olja för 70:-/l.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#26 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:Andersson:
Vilken olja va det i hojen innan du hällde i Biltemas olja???
Vet ej :roll:
Hojen såld

Swedan
Medlem

#27 Inlägg av Swedan »

Tex Q8 15W/40 Racing köper jag för 34:- +Moms

Andersson
Det är just det som är grejen, vad du hade innan.
Jag förmodar att du inte får ut alla olja ur din motor (som alla andra).
Du kanske hade kanske tex Motul 5100 i innan med???
Det är en ester olja som inte skall blandas men en mineral eller mineral hög krackad olja (syntet).
Då kan symtom uppkomma såsom, skumbildning, skjyvning, och framför allt en beläggning i motorn som är skit att få bort.
Har sett detta på flertal hydraulsystem när inte brukarna inser skillnaden mellan oljor.
Så alltså: Blanda oljor går, men inte alla.... :cry:
Esterbaserade oljor är oftast av väldigt fin kvalitet, i vissa fall överlägsen petroliumoljor. Men se upp med blandbarheten.
Jag rekomenderar minst ett kort olje-filterbyte imellan.
Senast redigerad av Swedan den fre apr 20, 2007 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007

#28 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:Tex Q8 15W/40 Racing köper jag för 34:- +Moms

Andersson
Det är just det som är grejen, vad du hade innan.
Jag förmodar att du inte får ut alla olja ur din motor (som alla andra).
Du kanske hade kanske tex Motul 5100 i innan med???
Det är en ester olja som inte skall blandas men en mineral eller mineral hög krackad olja (syntet).
Då kan symtom uppkomma såsom, skumbildning, skjyvning, och framför allt en beläggning i motorn som är skit att få bort.
Har sett detta på flertal hydraulsystem när inte brukarna inser skillnaden mellan oljor.
Så alltså: Blanda oljor går, men inte alla.... :cry:
Esterbaserade oljor är oftast av väldigt finns kvalitet, i vissa fall överlägsen petroliumoljor. Men se upp med blandbarheten.
Jag rekomenderar minst ett kort olje-filterbyte imellan.
Ahh....kan vara bra att veta, kanske ska man göra ett oljebyte till strax då? Har ju nyss bytt till Motul 7100 och vet inte vad det var i innan här heller.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem

#29 Inlägg av Kaiko »

Om 120:- per år är något att fundera över kanske inte hojåkning är rätt hobby.
Det är vad det skiljer mellan Motorex helsyntet hos min lokale handlare med lite rabatt och Biltema. Det är inte mycke att bråka över en gång per år.
Jag vet av erfarenhet hur j-vla viktigt det är med bra smörjmedel så Bettan får bra sort i alla väder.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007

#30 Inlägg av Torque »

Hur mycket olja rymmer viffern vid ett byte?

Sköljer ni ur den gamla oljan med lite ny som ni sedan tömmer igen, eller hur gör ni?

Skriv svar