Cigarettuttag

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Steg 1. Det är kabeln man säkrar upp, så beroende på vilken area man har så får man välja säkring.
Steg 2. Kabel arean bestäms av belastningen och längden, liten belastning och kort sträcka = tunn sladd = liten säkring, stor belastning och lång sträcka = grov kabel = stark säkring.
Men om du har en lång sträcka och väljer då en grövre kabel så räcker det ju med en säkring som klara lasten.
1Ah 12V= 12watt. I ditt fall 5Ah 12V = 60w. Kolla här för beräkning.
http://www.kjell.com/fragakjell/kabelarea/
T.
Ok, så kabellängden spelar roll. I mitt fall var kabeln ca 2m lång och tvärsnittet 0,75kvm. Säkringen borde då vara 7A och uttaget max 20W.

Korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Ok, så kabellängden spelar roll. I mitt fall var kabeln ca 2m lång och tvärsnittet 0,75kvm. Säkringen borde då vara 7A och uttaget max 20W.

Korrekt?
Nej, Kjell&co har ett feltryck i sin tabell.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 20, 100. Det sistnämda 20 ska vara 80 i den högra kolumnen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:
adrian_vg skrev:Ok, så kabellängden spelar roll. I mitt fall var kabeln ca 2m lång och tvärsnittet 0,75kvm. Säkringen borde då vara 7A och uttaget max 20W.

Korrekt?
Nej, Kjell&co har ett feltryck i sin tabell.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 20, 100. Det sistnämda 20 ska vara 80 i den högra kolumnen.
Undrade just... Men mina antaganden stämmer med en 2m kabel, 7A säkring och som sagt max 80W belastning?

Att ha en 5A-säkring borde alltså vara ok.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#19 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
Göingen skrev:
adrian_vg skrev:Ok, så kabellängden spelar roll. I mitt fall var kabeln ca 2m lång och tvärsnittet 0,75kvm. Säkringen borde då vara 7A och uttaget max 20W.

Korrekt?
Nej, Kjell&co har ett feltryck i sin tabell.
10, 20, 30, 40, 50, 60, 20, 100. Det sistnämda 20 ska vara 80 i den högra kolumnen.
Undrade just... Men mina antaganden stämmer med en 2m kabel, 7A säkring och som sagt max 80W belastning?

Att ha en 5A-säkring borde alltså vara ok.
5A låter som ett bra beslut.
Om du ska använda uttaget till GPS, laddning av mobiltelefon o liknande så funkar 5A gott. 5A x 12V = 60W, det räcker länge :)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:
adrian_vg skrev:Att ha en 5A-säkring borde alltså vara ok.
5A låter som ett bra beslut.
Om du ska använda uttaget till GPS, laddning av mobiltelefon o liknande så funkar 5A gott. 5A x 12V = 60W, det räcker länge :)
Tackar så mycket för hjälpen. Idag ska det tankas, och om gudarna så vill, köras som fan. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Nu hoj och nytt cigg-uttag...

Funder lite på en lite modifierad version av Faceplants idé om en Powerlet i styrhuvudsbulten.

Biltema har ju ett "naket" uttag. Måste mäta lite på viffern. Återkommer. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Nu hoj och nytt cigg-uttag...

Funderar lite på en lite modifierad version av Faceplants idé om en Powerlet i styrhuvudsbulten.

Biltema har ju ett "naket" uttag. Måste mäta lite på viffern. Återkommer. :)
Edit: Mätte lite på en usb-kontakt map var elen kommer ut. Alldeles innan jag kortslöt datorn under mitt test, hittade jag en artikel på Wikpedia som angav att elen finns på pinnarna 1 och 4, alt 1 och 5 beroende på om det är en mini-usb- eller "normal" usb-kontakt.

Borde ju gå att mecka ihop nåt med en mindre kontakt i kåpan än ett vanligt stort cigguttag. Å andra sidan vore ett cigguttag i styrhuvudets bult ännu mer praktiskt, då man slipper borra i kåpan...
Senast redigerad av adrian_vg den tor jun 10, 2010 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#23 Inlägg av Rerun »

Själv använder jag en mono-hörlurskontakt till gps:en. Den är sådär lagom liten, så det känns rätt ok att ha den lös och gömd under kåpan.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Själv använder jag en mono-hörlurskontakt till gps:en. Den är sådär lagom liten, så det känns rätt ok att ha den lös och gömd under kåpan.
Kollade runt lite på Elfas webbsajt, men hittade inget passande med lock edyl. Var fick du tag på din?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#25 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Själv använder jag en mono-hörlurskontakt till gps:en. Den är sådär lagom liten, så det känns rätt ok att ha den lös och gömd under kåpan.
Kollade runt lite på Elfas webbsajt, men hittade inget passande med lock edyl. Var fick du tag på din?
Jag köpte en hona och två hanar på Teknikmagasinet - honan på kabeln från batteriet (via säkring och strömbrytare (Biltema)), en hane på gps-sladden och den andra hanen som plugg/lock när jag inte har gps:en inkopplad. Egentligen tror jag inte att jag behöver den där "pluggen"; det kommer inte nämnvärt med vatten där under kåpan, men det känns bättre...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jag köpte en hona och två hanar på Teknikmagasinet - honan på kabeln från batteriet (via säkring och strömbrytare (Biltema)), en hane på gps-sladden och den andra hanen som plugg/lock när jag inte har gps:en inkopplad. Egentligen tror jag inte att jag behöver den där "pluggen"; det kommer inte nämnvärt med vatten där under kåpan, men det känns bättre...
Tack för tipset! Hittade en billigare cigg-plugg där än på Biltema!

Ska som sagt mäta lite först. Funkar det inte med ciggplugg i styrhuvudet, blir det nog din variant.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Har mätt lite nu, Innerdiametern på styrhuvudet är 19mm. Ytterdiametern på min gps-ciggkabel är 20mm på smalaste stället och 22 en liten bit upp. :x

Men det kommer mer... Jag har hela tiden trott att adapterkabeln är 12V in, 12V ut. Tji fick jag! Ciggbiten transformerar ner spänningen från 12V till 5V ut i mini-usbkontakten. :evil:

Mini-usbkontakten hade förresten spänning på de två yttersta pinnarna till vänster, pinne x och pinne 5. Den längst till höger är jord, så det verkar iaf vara en standardkoppling på denna åtminstone.

Just nu är jag lite ställd på hur fortsätta. Kanske om man hittar den mindre av de där ciggkontakterna, vars hon-del passar i styrhuvudet.

Men av mer intresse är hur jag får ner 12V till 5V. Kan jag göra en enkel U=RI-beräkning och bara löda fast ett passande motstånd inline på kabeln? Och hur varmt blir det motståndet när det används? Risk att eventuell krympslang eller isolering smälter?

Mycket frågor blir det... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#28 Inlägg av StigH »

Ciggbiten transformerar ner spänningen från 12V till 5V ut i mini-usbkontakten.

Skulle tro att det en "elektronisk transformator" som ober av lasten alltid lämnar 5V ut.
Dvs helt fjärran från hur ett motstånd fungerar.. :idea:
Då jag har samma problem ska jag nog öppna min ciggbox och kolla vad som finns inuti.
Antagligen blir det då nån grej så att man kan använda (byta mellan?) ciggpropp eller den bättre båtproppen. som ser ut så här:
http://handla.swedol.se/images/large/EL-27512.jpg
Motsvarande uttag ser ut så här:
http://handla.swedol.se/images/large/EL-2741.jpg

Fler bilder här:
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=78
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Tänkte öppna min cigg-kontakt också, men det var ju helt igenlimmad eller smält, eller hur de nu får ihop den utan skruvar.

Känns som om jag kommer att göra nåt liknande som på min förra viffer med ett löst cigguttag nånstans på övre gaffelkronan...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
notetoself
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons maj 27, 2009 09:23
Ort: Högsäter

#30 Inlägg av notetoself »

StigH skrev:Ciggbiten transformerar ner spänningen från 12V till 5V ut i mini-usbkontakten.

Skulle tro att det en "elektronisk transformator" som ober av lasten alltid lämnar 5V ut.
Dvs helt fjärran från hur ett motstånd fungerar.. :idea:
Spänningsregulatorn är din vän!

http://www.kjell.com/?item=90061&path=

15 kr hos kjell. 5V ut.
Mattias
Förr: VFR ´06; Nu: VFR ´01

Skriv svar