Vilken Olja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
olja igen
Mängden olja står i handboken, tror det är nästan 4 liter på min 86:a om man byter filter samtidigt.
Tycker folk klagar lite väl mycket på biltemas oljor.
Jag köper mycket hellre biltemas helsystet än en fläshig mineralolja från något prestigemärke för ett högre pris.
Den går så tyst och fint på syntetolja, om inte det är argument tillräckligt så vet jag inte vad som krävs fär att övertyga tvivlarna.
Men låt bli att hälla biloljor i en båge med våtkoppling, men det visste väl alla redan..
Tycker folk klagar lite väl mycket på biltemas oljor.
Jag köper mycket hellre biltemas helsystet än en fläshig mineralolja från något prestigemärke för ett högre pris.
Den går så tyst och fint på syntetolja, om inte det är argument tillräckligt så vet jag inte vad som krävs fär att övertyga tvivlarna.
Men låt bli att hälla biloljor i en båge med våtkoppling, men det visste väl alla redan..
Öppnar tråden igen...............
Någon som har erfarenhet eller har provat Seven Revolution helsyntet 5w40 på sin viffe ? Bike i Trollhättan säljer ut oljan för 199:- / 4L
Ordinarie 480:- / 4L
Å så en fråga till, ska man byta oljan innan man ställer in hojen på hösten eller till våren innan man börjar köra
, vilket är bäst 

Någon som har erfarenhet eller har provat Seven Revolution helsyntet 5w40 på sin viffe ? Bike i Trollhättan säljer ut oljan för 199:- / 4L
Ordinarie 480:- / 4L
Å så en fråga till, ska man byta oljan innan man ställer in hojen på hösten eller till våren innan man börjar köra


Utan hoj tyvärr
Byt alltid olja innan du ställer in den Pga ev. kocks eller annan skit ioljankennet skrev:Öppnar tråden igen...............![]()
Någon som har erfarenhet eller har provat Seven Revolution helsyntet 5w40 på sin viffe ? Bike i Trollhättan säljer ut oljan för 199:- / 4L
Ordinarie 480:- / 4L
Å så en fråga till, ska man byta oljan innan man ställer in hojen på hösten eller till våren innan man börjar köra, vilket är bäst

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ett sätt som jag burkar använda är att efter tvätt och en ordentlig varmkörning slå ur oljan och samtidigt tömma förgasarna och hälla i lite olja i tändstiftshålet (ca. 2 pumptag på oljekannan), veva runt, i med stiften, ur med batteriet, sen är det avställningsservat.kennet skrev:Å så en fråga till, ska man byta oljan innan man ställer in hojen på hösten eller till våren innan man börjar köra, vilket är bäst
Sen på våren är det i med ny färsk olja, fylla gasarna och veva igång.
Tanken är att oljan ändå inte gör någon nytta när den ligger still i botten på tråget och man slipper koksbildning. Någon sa att man då inte sköljer bort syran med färsk olja innan hojen ska stå.
Men jag menar att vi snackar hojar som går ca. 500 mil mellan bytena och hur mycket syra hinner bildas på den lilla biten. Faktum är att oljan man tappar ur hojen kan man ofta tappa i bilen för den är fortfarande nästan som ny. Det enda är väl att den kanske är lite tjock att köra vinter med i bil, iaf den 20W-50 som jag kör på.
F.ö. vad det gäller syra så gäller det gamla slitna motorer där det rinner lika mycket komp genom ringarna som det som används. Ska man vara riktigt överjävlig så ska man egentligen hälla i konserveringsolja. Men då snackar vi inte om att hojen ska stå i 6 månader, utan kanske 6 år.
Alternativet är som en del gör och starta då och då. Men jag inbillar mig att min metod är mer skonsam och genererar mindre kondens.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

