Läcker bensin
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Läcker bensin
HuJ!
Har en 750 -88:a som läcker bensin. Se markeringen på bilden.
Är det mest troligt att packningen är kass?
Vad kan sådant gå på om man lämnar in den?
Har en 750 -88:a som läcker bensin. Se markeringen på bilden.
Är det mest troligt att packningen är kass?
Vad kan sådant gå på om man lämnar in den?
- Bilagor
-
- Ser mest bensin vid markeringen, men det är svårt att lokalisera källan.
- IMAG0634.jpg (72.57 KiB) Visad 19343 gånger
Re: Läcker bensin
Ser ut som om skruven saknas precis i svängen på din markering. Skall det inte sitta en skruv i hålet där för att kunna tömma förgasarna? Tänkte på om den vibrerat loss?
Edit: såg nu på bilden att den skruven jag menar sitter från andra hållet. Då kan det vara packningen, bör inte vara speciellt dyrt att få fixat.
Edit: såg nu på bilden att den skruven jag menar sitter från andra hållet. Då kan det vara packningen, bör inte vara speciellt dyrt att få fixat.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läcker bensin
Försök att lokalisera om det startar där du markerat, inte så vanligt att det börjar läcka om inte förgasarna stått torra väldigt länge,
eller blivit meckade med.
På min 88:a så läckte det från T-rören som sitter mellan förgasarna och det rann ner på ungefär det där stället.
Är lite mickel att göra det jobbet, så räkna med 2-4 verkstadstimmar x timpengen =1000-4000:-.
Passa på att DynoJeta så får du ett härligt bottenvrid.
T.
eller blivit meckade med.
På min 88:a så läckte det från T-rören som sitter mellan förgasarna och det rann ner på ungefär det där stället.
Är lite mickel att göra det jobbet, så räkna med 2-4 verkstadstimmar x timpengen =1000-4000:-.
Passa på att DynoJeta så får du ett härligt bottenvrid.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Läcker bensin
Ok. Tackar för tipsen.
Den har gått väldigt sparsamt 4400 mil. Själv köpte jag den i höstas.
Ska fortsätta att felsöka lite, blir bara lite jobbig lukt i garaget =)
Även bränslekranen började läcka mitt i felsökningen, den har väl stått i läget On sedan den tillverkades =)
När jag skulle provköra började frambromsen kärva (fastna) tills man knackade på den. Antar att det bara är att trycka i fett i nipplarna? Ska det var något speciellt fett? Funkar det med en standard fett-spruta ala Biltema? Finns det några andra fett-nipplar som kan vara bra att underhålla?
Ingen bra start på säsongen m.a.o. =(
//Janne
- Som bara vill åka, inte mecka. Har jag valt fel hoj?
Honda VFR 750F RC24 - 88:a
Den har gått väldigt sparsamt 4400 mil. Själv köpte jag den i höstas.
Ska fortsätta att felsöka lite, blir bara lite jobbig lukt i garaget =)
Även bränslekranen började läcka mitt i felsökningen, den har väl stått i läget On sedan den tillverkades =)
När jag skulle provköra började frambromsen kärva (fastna) tills man knackade på den. Antar att det bara är att trycka i fett i nipplarna? Ska det var något speciellt fett? Funkar det med en standard fett-spruta ala Biltema? Finns det några andra fett-nipplar som kan vara bra att underhålla?
Ingen bra start på säsongen m.a.o. =(
//Janne
- Som bara vill åka, inte mecka. Har jag valt fel hoj?
Honda VFR 750F RC24 - 88:a
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läcker bensin
Ok. Tackar för tipsen.
Den har gått väldigt sparsamt 4400 mil. Själv köpte jag den i höstas.
Ska fortsätta att felsöka lite, blir bara lite jobbig lukt i garaget =)
Även bränslekranen började läcka mitt i felsökningen, den har väl stått i läget On sedan den tillverkades =)
När jag skulle provköra började frambromsen kärva (fastna) tills man knackade på den. Antar att det bara är att trycka i fett i nipplarna? Ska det var något speciellt fett? Funkar det med en standard fett-spruta ala Biltema? Finns det några andra fett-nipplar som kan vara bra att underhålla?
Inget fett i några nipplar, du får ta och motionera kolvarna. Plocka bort beläggen ett itaget och tryck ut kolven en bit med hantaget, tryck försiktigt tillbaks kolven utan att skada gummit, upprepa tills kolven går lätt. Sen kan du ta loss oket om det behövs och smörja glidbultarna, går med lager fett men det finns speciellt fett som är väldigt klibbigt. Du behöver även byta bromsvätska om det inte är gjort nyligen, annars finns risk för korrisionsskador i oken.
Ingen bra start på säsongen m.a.o. =(
//Janne
- Som bara vill åka, inte mecka. Har jag valt fel hoj?
Normalt underhåll behövs, men annars en outslitlig hoj.
Honda VFR 750F RC24 - 88:a
Den har gått väldigt sparsamt 4400 mil. Själv köpte jag den i höstas.
Ska fortsätta att felsöka lite, blir bara lite jobbig lukt i garaget =)
Även bränslekranen började läcka mitt i felsökningen, den har väl stått i läget On sedan den tillverkades =)
När jag skulle provköra började frambromsen kärva (fastna) tills man knackade på den. Antar att det bara är att trycka i fett i nipplarna? Ska det var något speciellt fett? Funkar det med en standard fett-spruta ala Biltema? Finns det några andra fett-nipplar som kan vara bra att underhålla?
Inget fett i några nipplar, du får ta och motionera kolvarna. Plocka bort beläggen ett itaget och tryck ut kolven en bit med hantaget, tryck försiktigt tillbaks kolven utan att skada gummit, upprepa tills kolven går lätt. Sen kan du ta loss oket om det behövs och smörja glidbultarna, går med lager fett men det finns speciellt fett som är väldigt klibbigt. Du behöver även byta bromsvätska om det inte är gjort nyligen, annars finns risk för korrisionsskador i oken.
Ingen bra start på säsongen m.a.o. =(
//Janne
- Som bara vill åka, inte mecka. Har jag valt fel hoj?
Normalt underhåll behövs, men annars en outslitlig hoj.
Honda VFR 750F RC24 - 88:a
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Läcker bensin
Hej, förekommande fel just på dom modellerna, honda säljer bensinkranspackningen för ca 450 kr (ett år sen) och varje förgasare st packningssats ca 400 kr st 4 st ca 1200, många brukar limma kopparna under men jag tycker det är ett sämre alternativ. Har förgasarna aldrig varit av kan du räkna med ett styvt jobb att få loss dom och fetta in insugningsgummina ordentligt och värm dom försiktigt med värmepistol och tryck dit förgasarna ordentligt. Titta på hondis länk om bromsarna så får du bra tips där 
Annars är hojen helgrym

Annars är hojen helgrym
Re: Läcker bensin
Hej! Jag hade precis samma problem med läckage på min -86a och trodde först att det kom från just den packningen du visar på bilden. Efter lite mer skruvande insåg jag att det kom från ett brott på ett av dessa T-rör (av bakelit?) som sitter en bit ovanför mellan förgasarna vilka inte syns så bra om man inte ligger under och lyser rakt upp under tanken om jag inte minns fel. De verkar finnas på parts sweden för 269 kr.
Lycka till! Anders
Lycka till! Anders
Re: Läcker bensin
Hej!
Lånar tråden lite...
Efter att hojen stått still i 11 år tog jag tag i saken och bestämde mig för att starta upp hojen igen! Efter byte av olja, oljefilter, stiftö, luftfilter och kylarvätska startade den efter några försök...
Dessvärre läcker den soppa och det verkar som om det är ett sv T-rören som läcker mot den högra bakre förgasaren. Ni som bytt dessa är det något man kan göra själv eller måste man uppsöka verkstad??
MVH
Jonas
Lånar tråden lite...
Efter att hojen stått still i 11 år tog jag tag i saken och bestämde mig för att starta upp hojen igen! Efter byte av olja, oljefilter, stiftö, luftfilter och kylarvätska startade den efter några försök...
Dessvärre läcker den soppa och det verkar som om det är ett sv T-rören som läcker mot den högra bakre förgasaren. Ni som bytt dessa är det något man kan göra själv eller måste man uppsöka verkstad??
MVH
Jonas
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läcker bensin
Inga problem att byta själv, lite meckigt då hela bryggan ska loss först. När du är klar så är det ide att synka då du tar isär länkagen mellan förgasarna delvis.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Läcker bensin
Hej!
Vet du vilken dimension det är på 0-ringarna??
//Jonas
Vet du vilken dimension det är på 0-ringarna??
//Jonas
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läcker bensin
Tyvärr inte, men jag hade dom i min universal låda från clasohlson.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P