Parkeringsljus VFR 800 -08
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Parkeringsljus VFR 800 -08
Kan någon förklara för mig varför Honda har monterat 2 st parkeringslampor i strålkastarna, när det inte går att tända dom utan att ha fullt ljus på?
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Tycker jag med, därför jag la frågan här, tänkte ifall någon före mig kopplat om i kablarna lite. På min 01 har jag för mig att det fanns möjlighet till det!lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Yes. pga Regulationer togs möjligheten bort att kunna släcka belysningen via knapp.lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Plus om jag tänker rätt, är inte enbart P-belysningen igång när man har nyckel i ett visst läge?
"Bättre än HD"
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Inte på min hoj, men varningsljus fungerar i ett visst läge!Seth skrev:Yes. pga Regulationer togs möjligheten bort att kunna släcka belysningen via knapp.lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Plus om jag tänker rätt, är inte enbart P-belysningen igång när man har nyckel i ett visst läge?
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Belysningen är en sak, men P- belysningen borde gå att ha tänt utan att strålkastarna lyser! Så funderar på varför dom överhuvudtaget har monterat p belysning på den! Å andra sidan så tänker jag använda dom kablarna till USB uttaget för GPS å telefon.Seth skrev:Yes. pga Regulationer togs möjligheten bort att kunna släcka belysningen via knapp.lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Plus om jag tänker rätt, är inte enbart P-belysningen igång när man har nyckel i ett visst läge?
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Ja, man måste ha tändningen på, annars lyser inget, om det var det du menade?Seth skrev:Yes. pga Regulationer togs möjligheten bort att kunna släcka belysningen via knapp.lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Plus om jag tänker rätt, är inte enbart P-belysningen igång när man har nyckel i ett visst läge?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Har inte alla trestegsomkopplare på högra handtaget där man väljer? 0=ingen belysning mittläget parkering och med omkopplaren längst till vänster halvljus. ifall jag fattat rätt men bågkollarsnubben på SBP sa inget.lappen skrev:Ja, man måste ha tändningen på, annars lyser inget, om det var det du menade?Seth skrev:Yes. pga Regulationer togs möjligheten bort att kunna släcka belysningen via knapp.lappen skrev:Que?
Nu har jag ju en gammelhäck, 92:a men nog kan man tända endast p-ljus på den? Är det ändrat på nyare? Verkar ju konstigt?
Plus om jag tänker rätt, är inte enbart P-belysningen igång när man har nyckel i ett visst läge?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Nej, den knappen gjordes om så du inte kan stänga av belysning med tändning påvroom skrev: Har inte alla trestegsomkopplare på högra handtaget där man väljer? 0=ingen belysning mittläget parkering och med omkopplaren längst till vänster halvljus. ifall jag fattat rätt men bågkollarsnubben på SBP sa inget.
Skickat från min SM-T515 via Tapatalk
"Bättre än HD"
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Ok, då är min bike ok, men fattar ändå inte varför det finns parkeringslampor på hojen när det ändå inte går att tända dom utan att dra på full patte, kanske Amerika modellerna har annorlunda utrustning så det är därför? Men det är ju ett bra strömuttag till extrautrustning utan att behöva dra nya kablar!Seth skrev:Nej, den knappen gjordes om så du inte kan stänga av belysning med tändning påvroom skrev: Har inte alla trestegsomkopplare på högra handtaget där man väljer? 0=ingen belysning mittläget parkering och med omkopplaren längst till vänster halvljus. ifall jag fattat rätt men bågkollarsnubben på SBP sa inget.
Skickat från min SM-T515 via Tapatalk
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
USA-modeller hade det redan på 80-talet men det var lätt fixat. Köpte en ny omkopplare till en Europamodell och byte helt enkelt. Passade direkt utan modd.Seth skrev:Nej, den knappen gjordes om så du inte kan stänga av belysning med tändning påvroom skrev:Har inte alla trestegsomkopplare på högra handtaget där man väljer? 0=ingen belysning mittläget parkering och med omkopplaren längst till vänster halvljus. ifall jag fattat rätt men bågkollarsnubben på SBP sa inget.
Så om du vill ha 0- och P-läge, följ kabeln och kolla:
1. Vad är det för typ kontakt, färg, form, antal stift? Kolla sen på en äldre hoj med 0- och P-läge om det ser likadant ut. Osäker om det går att se på en sprängskiss, men kolla på skroten eller be om att få grotta lite bland kablarna på nån polares hoj, alternativt ta kort och be nån här att kolla på sin.
2. Kolla även om det går in en brun/vit sladd i kontakten (det är den som driver grundljus som P, bakljus och mätarbelysning). Om den finns och bara gör en svängom/slinga i kontakten så är det nästa 100 att det går att byta omkopplare.
När det gäller att det finns P-lampor trots att det inte finns P-läge på omkopplaren. Men jag antar att du har P-läge på tändningslåset, då lyser bara P-lamporna.Lasseåmål skrev:Kan någon förklara för mig varför Honda har monterat 2 st parkeringslampor i strålkastarna, när det inte går att tända dom utan att ha fullt ljus på?
Det faktum att det finns P-lampor på nya hojar och 0- och P-läge på -01:an gör mig ännu mer säker på att det går att byta omkopplare om man vill.
Då kan man t.ex. göra som jag har gjort och koppla in en separat On/On brytare till framlampan. Fördelen med det är att på ena läget har man standard och på andra läget kopplar man svart sladd från elsystemet som får mata (den ger konstant ström över tändningen).
- Standardläge på brytaren med 0 på omkopplaren = Off.
- Specialläge på brytaren med 0 på omkopplaren = enbart framlampa utan bak- och mätarbelysning.
- Standardläge på brytaren med P på omkopplaren = enbart P-ljus.
- Specialläge på brytaren med P på omkopplaren = vanligt halvljus. Helljuset funkar inte i det läget men ljustutan funkar.
- On på omkopplaren = allt funkar som vanligt oavsett läge på brytaren.
- Bromsljuset bak funkar alltid som vanligt oavsett läge på brytaren.
Skillnader/fördelar med detta system jämfört med original.
1. Man spar de svårbytta glödlamporna i baklampan och mätarna.
2. Man kan välja att bara koppla in ena framlampan på specialläget på brytaren och spar därigenom även den andra (rätt bra om man kör långt, det blir mörkt och båda har gått tidigare - ovanligt men kan hända med tanke på att båda i vanliga fall har samma brinntid).
- On tänder alltid båda lamporna oavsett läge på brytaren och oavsett om man har följt punkt 2.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Tack för tipset, men jag ska inte bygga om, det var bara en allmän funderan varför man hänger på en utrustning som inte går att använda! Men jag har nu använt dom kablarna till mitt USB uttag så jag slapp dra nya till det, å så stängs ju USB uttaget automatiskt av när jag bryter tändningen! Men nej, inget p läge i tändningslåset!Tyrannosaurus skrev:USA-modeller hade det redan på 80-talet men det var lätt fixat. Köpte en ny omkopplare till en Europamodell och byte helt enkelt. Passade direkt utan modd.Seth skrev:Nej, den knappen gjordes om så du inte kan stänga av belysning med tändning påvroom skrev:Har inte alla trestegsomkopplare på högra handtaget där man väljer? 0=ingen belysning mittläget parkering och med omkopplaren längst till vänster halvljus. ifall jag fattat rätt men bågkollarsnubben på SBP sa inget.
Så om du vill ha 0- och P-läge, följ kabeln och kolla:
1. Vad är det för typ kontakt, färg, form, antal stift? Kolla sen på en äldre hoj med 0- och P-läge om det ser likadant ut. Osäker om det går att se på en sprängskiss, men kolla på skroten eller be om att få grotta lite bland kablarna på nån polares hoj, alternativt ta kort och be nån här att kolla på sin.
2. Kolla även om det går in en brun/vit sladd i kontakten (det är den som driver grundljus som P, bakljus och mätarbelysning). Om den finns och bara gör en svängom/slinga i kontakten så är det nästa 100 att det går att byta omkopplare.
När det gäller att det finns P-lampor trots att det inte finns P-läge på omkopplaren. Men jag antar att du har P-läge på tändningslåset, då lyser bara P-lamporna.Lasseåmål skrev:Kan någon förklara för mig varför Honda har monterat 2 st parkeringslampor i strålkastarna, när det inte går att tända dom utan att ha fullt ljus på?
Det faktum att det finns P-lampor på nya hojar och 0- och P-läge på -01:an gör mig ännu mer säker på att det går att byta omkopplare om man vill.
Då kan man t.ex. göra som jag har gjort och koppla in en separat On/On brytare till framlampan. Fördelen med det är att på ena läget har man standard och på andra läget kopplar man svart sladd från elsystemet som får mata (den ger konstant ström över tändningen).
- Standardläge på brytaren med 0 på omkopplaren = Off.
- Specialläge på brytaren med 0 på omkopplaren = enbart framlampa utan bak- och mätarbelysning.
- Standardläge på brytaren med P på omkopplaren = enbart P-ljus.
- Specialläge på brytaren med P på omkopplaren = vanligt halvljus. Helljuset funkar inte i det läget men ljustutan funkar.
- On på omkopplaren = allt funkar som vanligt oavsett läge på brytaren.
- Bromsljuset bak funkar alltid som vanligt oavsett läge på brytaren.
Skillnader/fördelar med detta system jämfört med original.
1. Man spar de svårbytta glödlamporna i baklampan och mätarna.
2. Man kan välja att bara koppla in ena framlampan på specialläget på brytaren och spar därigenom även den andra (rätt bra om man kör långt, det blir mörkt och båda har gått tidigare - ovanligt men kan hända med tanke på att båda i vanliga fall har samma brinntid).
- On tänder alltid båda lamporna oavsett läge på brytaren och oavsett om man har följt punkt 2.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Det finns faktiskt en fördel att ha konstantström till USB/eluttaget (naturligtvis under förutsättning att uttaget sitter någorlunda väderskyddat t.ex. inne i kåpan). Då man kan använda det till att t.ex. ladda telefon, GPS, pumpa campingmadrass med elpump eller som jag, tältlampa (en liten 5W lyser upp bra och drar inte ur batteriet i första taget om man inte låter den lysa hela natten).Lasseåmål skrev:Men jag har nu använt dom kablarna till mitt USB uttag så jag slapp dra nya till det, å så stängs ju USB uttaget automatiskt av när jag bryter tändningen! Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Eftersom både "Ödlan" och viffer har klocka så finns det en grå sladd nånstans där framme (troligen även på viffer och ev. med ledigt uttag) som ger 12V konstantström över nån av originalsäkringarna.
Inte ens i styrlåsläge?Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
Den utrustningen kopplar jag in på uttager för batteriladdaren som sitter fast monterad i bakändan! Men det är bra med alla små tips man får här!Tyrannosaurus skrev:Det finns faktiskt en fördel att ha konstantström till USB/eluttaget (naturligtvis under förutsättning att uttaget sitter någorlunda väderskyddat t.ex. inne i kåpan). Då man kan använda det till att t.ex. ladda telefon, GPS, pumpa campingmadrass med elpump eller som jag, tältlampa (en liten 5W lyser upp bra och drar inte ur batteriet i första taget om man inte låter den lysa hela natten).Lasseåmål skrev:Men jag har nu använt dom kablarna till mitt USB uttag så jag slapp dra nya till det, å så stängs ju USB uttaget automatiskt av när jag bryter tändningen! Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Eftersom både "Ödlan" och viffer har klocka så finns det en grå sladd nånstans där framme (troligen även på viffer och ev. med ledigt uttag) som ger 12V konstantström över nån av originalsäkringarna.
Inte ens i styrlåsläge?Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Re: Parkeringsljus VFR 800 -08
noppeTyrannosaurus skrev:Det finns faktiskt en fördel att ha konstantström till USB/eluttaget (naturligtvis under förutsättning att uttaget sitter någorlunda väderskyddat t.ex. inne i kåpan). Då man kan använda det till att t.ex. ladda telefon, GPS, pumpa campingmadrass med elpump eller som jag, tältlampa (en liten 5W lyser upp bra och drar inte ur batteriet i första taget om man inte låter den lysa hela natten).Lasseåmål skrev:Men jag har nu använt dom kablarna till mitt USB uttag så jag slapp dra nya till det, å så stängs ju USB uttaget automatiskt av när jag bryter tändningen! Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Eftersom både "Ödlan" och viffer har klocka så finns det en grå sladd nånstans där framme (troligen även på viffer och ev. med ledigt uttag) som ger 12V konstantström över nån av originalsäkringarna.
Inte ens i styrlåsläge?Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Lasseåmål skrev:Den utrustningen kopplar jag in på uttager för batteriladdaren som sitter fast monterad i bakändan! Men det är bra med alla små tips man får här!Tyrannosaurus skrev:Det finns faktiskt en fördel att ha konstantström till USB/eluttaget (naturligtvis under förutsättning att uttaget sitter någorlunda väderskyddat t.ex. inne i kåpan). Då man kan använda det till att t.ex. ladda telefon, GPS, pumpa campingmadrass med elpump eller som jag, tältlampa (en liten 5W lyser upp bra och drar inte ur batteriet i första taget om man inte låter den lysa hela natten).Lasseåmål skrev:Men jag har nu använt dom kablarna till mitt USB uttag så jag slapp dra nya till det, å så stängs ju USB uttaget automatiskt av när jag bryter tändningen! Men nej, inget p läge i tändningslåset!
Eftersom både "Ödlan" och viffer har klocka så finns det en grå sladd nånstans där framme (troligen även på viffer och ev. med ledigt uttag) som ger 12V konstantström över nån av originalsäkringarna.
Inte ens i styrlåsläge?Men nej, inget p läge i tändningslåset!