Kylfläkten går inte! -89
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kylfläkten går inte! -89
Kylfläkten går inte.
Är det något känt fel, eller skall jag ta min yrkeserfarenhet tillhjälp och felsöka på djupet?
Finns det kontakter som brukar glappa, elektriska termostater, eller brukar motorn rent av ge upp?
Snabba tips, jobbigt att se tempen öka i stan...
Är det något känt fel, eller skall jag ta min yrkeserfarenhet tillhjälp och felsöka på djupet?
Finns det kontakter som brukar glappa, elektriska termostater, eller brukar motorn rent av ge upp?
Snabba tips, jobbigt att se tempen öka i stan...
När du vrider av nyckeln så slås strömmen även av till fläkten, jag kan ha fel men detta är som jag märkt på min BB i alla fall.Alming skrev:Aldrig, inte ens om motorn kokar? Jisses... ok.viffer skrev:Det tror jag inte att den gör.Alming skrev:
Har ALDRIG hört fläkten gå, vilket jag tycker den borde göra efter att motorn slåtts av.
VFR'en tyvärr såld.
Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.
Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.
Fläkten går inte med tändningen avslagen, så som på en bil. Mest pga det lilla batteriet en hoj har. Därför kör aldrig din hoj till 100 grader och sen vrid av.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚. Men givetvis skall man ha rätt kvalitet på vätskan då vanlig glykol inte är att rekommendera i moderna motorer.Qwerty skrev:Fläkten går igång vid 103-107grader på det flesta hojar. Det är med en analog visare ovan eller mitt i det röda fältet. Så har det i vilket fall varit på det flesta hojar jag sett. Därför är det viktigt att ha ett bra kylmedel i kylaren, som klarar dessa tempraturer utan att koka.
VFR'en tyvärr såld.
Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Är nog så att du missförstod kung köksmästarensimpa skrev:Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.

De vill ha upp kokpunkten i köket.
Nu är det inte bara trycket som gör att kokpunkten höjs utan glykolen i sig höjer kokpunkten den med.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Hojlös
På Mount Everest kokar vatten vid 85-90˚ om jag inte minns fel (Discovery Channel, inte självupplevt).simpa skrev:Då till min lite näsvisa fråga; Varför har man då inom matlagningen så kallade tryck-kokare, för att få ner kokpunkten? Eller har jag missuppfattat allt?viffer skrev: Kylarvätskebehållaren är ett tryckkärl, därför kokar inte vätskan vid normala 100˚.
Jag har faktiskt ingen aning om glykolen i sig själv höjer kokpunkten men en sak är säker att har man bara rent vatten i kylet så får man förr eller senare problem pga att vatten i sig är j*vligt aggressivt mot metall och framför allt mot ädlare metaller, jag jobbar med maskiner med bla linjärmotorer och dom fräter sönder med fel kylvätska.
VFR'en tyvärr såld.
Jupp
Plus att motorer väldigt ofta idag blir utsatta för sk galvanisk ström och detta fräter något makalöst. Fråga de på Skövdesmedjan, de bör veta.
Har haft en mängd termostatringar som är totalt puts väck...
Glykol kokar först över 160grader, finns de sorter som går ända upp till 185-190grader
Plus att motorer väldigt ofta idag blir utsatta för sk galvanisk ström och detta fräter något makalöst. Fråga de på Skövdesmedjan, de bör veta.
Har haft en mängd termostatringar som är totalt puts väck...
Glykol kokar först över 160grader, finns de sorter som går ända upp till 185-190grader
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
Hojlös
Hojlös
Happ. Bara att kasta in handduken i köket då. Med mössan i hand lämnar jag över stafettpinnen till min sambo, så får hon ta över i köket. Synd. 

Alla har vält!
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
- Ronneby-Benny
- Medlem

För att testa fläktmotorn så kortslut termogivaren på kylaren, går fläkten igång så är allt normalt såvida det inte är fel på termogivaren vilket nog inte är fallet! Obs tändningen måste vara på vid provet!
Någon skrev, låt inte tempen gå för högt innan avstängning av motorn, hmm hur ska detta kunna göras i hettan i Sverige?? Nej motorn är byggd för att klara detta, betänk att det är ännu varmare i sydligare länder.
Kör hårt med viffen, den klarar allt!!

På en VFR97 Sitter en gammal gubbskrutt som kör skiten av ungdomar pga galenskap!